קרדיט צילום: עוזי פורת
28 דצמבר 2015 | מיכל רוזן
עיצוב משרד כסביבת עבודה יצירתית

יצירתיות היא תנאי הכרחי להישרדות בקרב בני אדם וחברות מסחריות כאחד. היא משגשגת בתנאי חוסר וודאות ויש בה אלמנטים של חדשנות ולקיחת סיכון. כיזמי או עובדי חברת סטארטאפ סביר להניח שאתם מתמודדים באופן שוטף עם הצורך להיות יצירתיים ולחדש כדי לפתח את הרעיון או המוצר שלכם, למשוך משקיעים ולהתמודד עם מתחרים.

יצירתיות היא תנאי הכרחי להישרדות בקרב בני אדם וחברות  מסחריות כאחד. היא משגשגת בתנאי חוסר וודאות ויש בה אלמנטים של חדשנות ולקיחת סיכון.
כיזמי או עובדי חברת סטארט אפ סביר להניח שאתם מתמודדים באופן שוטף עם הצורך להיות יצירתיים ולחדש כדי לפתח את הרעיון או המוצר שלכם, למשוך משקיעים ולהתמודד עם מתחרים.

 

 

בכתבה זו, אחת מסדרת כתבות על עיצוב משרדים לחברות סטארטאפ, אתמקד בהשפעתה של סביבת העבודה על היצירתיות של העובדים. אסקור ביעף רעיונות של חוקרים בתחום היצירה ושל בעלי החברות המובילות בעולם בתחום היצירתי, לקינוח אציג את התנאים המעודדים יצירתיות ואת האלמנטים המרכזיים במשרדים שלכם שיעזרו לכם להפוך את סביבת העבודה שלכם לתומכת ומעודדת יצירתיות.

את הכתבה ילוו תיאור ותמונות של פרויקט מעניין שהשלמנו לאחרונה בסטודיו מיכל רוזן של עיצוב  משרדים לחברת הייטק העוסקת ביצירת חוויית משתמש באינטרנט.
 

 


שתי גישות מרכזיות ליצירתיות


יש שתי גישות מרכזיות ליצירתיות. גישה אחת אומרת שיצירתיות היא תכונה מולדת ונחלתם של אנשים מסוימים בלבד. גישה שנייה טוענת שיצירתיות היא אחד מכישורי החיים ומשגשגת בתנאים מתאימים.
הסוציולוג בריאן אוצ'י, מומחה לסוגיות בעבודת צוות, ביצע מחקר שבדק איך משפיעה היכרות קרובה בין חברי צוות על היצירתיות. לשם כך הוא חקר את ההבדלים בין איכויות של יצירות שונות בברודווי, כפועל יוצא של הקרבה והקשר בין צוותי האמנים שהפיקו את היצירות. מסקנתו הייתה שהיכרות קרובה בין האמנים תרמה ליצירת המחזות המוצלחים ביותר בברודווי.
המחקר הזה רלוונטי במיוחד בתקופתנו שבה ההתמחות בכל תחום היא ספציפית וכוללת פריטי מידע רבים. כבר אין כמעט גאונים במגדלי שן, כי ליחיד אין אפשרות לשלוט בכמויות המידע העצומות הנדרשות ליצירת מיזם. רוב היצירות, כולל הקמת מיזמי סטארטאפ, מבוססות על עבודת צוות טובה וכמו שראינו במחקר, איכות היצירה היא פועל יוצא של הקרבה בין אנשי הצוות.  
במקביל למסקנה זו, פיט וובסטר, אחד החוקרים הבולטים של יצירתיות טען בשנות ה80 שחשיבה יצירתית אינה נחלתם של גאונים בלבד וכי יש כמה אלמנטים שתורמים לשגשוג תהליך היצירה כשסביבה היא אחד האובייקטים המכריעים.

 

 

סביבה היא אחד האובייקטים החשובים לעידוד יצירתיות

 

 

 

סביבת עבודה שמעודדת מפגשים אקראיים

 


את שתי התובנות הללו חיבר סטיב ג'ובס לפעולה יוצאת דופן. ב1999 היה ג'ובס אחראי על תכנון בניין משרדי חברת פיקסר. ג'ובס הבין שמפגשים אקראיים רבים בין העובדים בחברה יתרמו להיכרות קרובה ויעלו את היצירתיות. הוא דרש ליצור אזור במרכז בניין המשרדים, שבו תמוקמנה כל הפונקציות של הפעילות השוטפת: תיבות דואר, חדרי ישיבות, בית הקפה, חנות המזכרות וגם השירותים. כולם מוקמו באטריום שבמרכז הבניין. באופן כזה כל העובדים נפגשו באופן שוטף זה עם זה, הקשרים בין העובדים התחזקו ותרמו לתהליכי יצירה פורים.


בשנים האחרונות עלתה המגמה המעודדת ריבוי מפגשים בין העובדים בחברות ושיחות מסדרון כבר אינן נחשבות לזמן אבוד אלא אפיון חשוב של סביבת עבודה יצירתית.
גם במשרדי חברת UXpert, חברה שעוסקת באפיון ועיצוב חוויית משתמש ופיתוח אפליקציות ואתרים
, החלל המרכזי הפתוח שמשמש כאזור עבודה, מטבחון, פינת אוכל וספרייה, יוצר תקשורת רציפה בין כל חברי הצוות ומעודד יצירתיות. החלל הפתוח מגובה בחדר ישיבות שנמצא בהמשך החלק הציבורי שבו אפשר להתרכז בשעת הצורך, או לנהל פגישות אחד על אחד או בקבוצה קטנה בלי להפריע לשאר העובדים.

 

חדר ישיבות חשוב לגיבוי החלל הפתוח כדי לתת לעובדים אפשרות להתרכז בעבודה יחידנית במקביל לעבודת הצוות.

 

 

אלמנטים תומכים ביצירתיות:


בריאן אוצ'י גילה כי יחסי קירבה בין היוצרים היא אחד האלמנטים החשובים התורמים ליצירתיות. מחקרים רבים נוספים שנערכו בנושא זה גילו כי קרקע פורה ליצירה נוצרת כשמתקיימים התנאים הבאים:

1.      תחושת בטחון, אמון ושייכות בין חברי הקבוצה.

2.      אופטימיות והתלהבות

3.      זמינות של מקורות השראה ליצירה.

 


חלל פתוח שמעודד תקשורת וקירבה.

 

 


איך תעצבו סביבת עבודה יצירתית במשרדים שלכם?


כדי ליצור תחושת בטחון ושייכות כדאי לתת לחברי הקבוצה אפשרות לבנות לעצמם את סביבת העבודה המועדפת עבורם. זה יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות ככל שהמקום והתקציב מאפשרים: מיקום עמדות העבודה על ידי העובדים בצורה הנוחה להם ולגמישות מרבית בסידור העמדות וכן אפשרות לוויסות פרטני של תנאי העבודה כגון: מיזוג אוויר, אוורור ותאורה טבעית ומלאכותית בסביבה הקרובה של כל עובד.
מתן ביטוי לייחוד של כל פרט בקבוצה הוא מרכיב חשוב ביותר ומתאפשר על ידי פלטפורמות לביטוי עצמי כמו שילוב לוחות מחיקים או משחקים באמצעותם אפשר להתבטא ולהעביר מסרים ייחודיים.

 


שילוב לוח מחיק לכל אורך הקיר ולוחות מחיקים בחדרים שמאפשרים אינטראקציה בין חברי הצוות וביטוי עצמי.

 


עיצוב חלל המשרדים כמקום פתוח ואוורירי וכן צבעוניות "שמחה" וססגונית תורמים להרגשה טובה וכפועל יוצא, ליצירתיות גבוהה. הצבע הצהוב משדר רעננות ואנרגיה, כתום משדר יצירתיות והתלהבות. שני הצבעים יוצרים אוירה חמה. גם השימוש בצבעים ירוק וכחול הוכח במחקרים כמעודד יצירתיות דווקא בגלל תחושת הרוגע שצבעים אלו משדרים. כך שבעצם, אתם יכולים להשתמש בכל אחד מהגוונים הללו לפי טעמכם ובהתאם למיתוג החברה.
במקרה הבוחן שלנו, בעיצוב משרדי חברת UXpert, השתמשתי בשילוב צבעי כתום וצהוב שהם צבעי המותג כדי להעביר מסר של חמימות ויצירתיות כאחד.

  

צבעוניות חמה של צהוב וכתום משדרת יצירתיות 

 

 

כדי לקבל תקרה גבוהה ואוורירית בחרנו להשאיר את תקרת הבטון המקורית ואת המערכות גלויות כשהפלטות האקוסטיות תלויות סמוך למערכות. התקרה החשופה משרתת את המטרה הזו וגם יוצרת מראה ייחודי וחדשני .
 

 

תקרה חשופה ומערכות גלויות למראה חדשני ויצירתי
 

 

הספרייה שניצבת בכניסה למשרדי UXpert היא אלמנט עיצוב מעניין וגם מקור להשראה ולרעיונות חדשים. פריטים כאלו חשובים במיוחד לחברות העוסקות בתחומי עיצוב שונים.
 

ספריה כמקור השראה

 

 

עצם המיתוג של סביבת העבודה כיצירתית משדר חופש החיוני לאווירת היצירה. במשרדי UXpert, אלמנטים ייחודיים בתכנון כמו תעלות מיזוג מבד ושילוב של שטיחים וPVC בדוגמאות צבעוניות יוצרים אווירת שמחה וכיף שבה היצירתיות יכולה לשגשג.

 

 

 

   

 

 

  

אלמנטים ייחודיים בעיצוב משדרים חדשנות 

 

 

 

לסיכום, האפיונים המרכזיים בעיצוב סביב עבודה יצירתית:

א. תמהיל של חללי עבודה פתוחים, למפגשים רבים של יצירה בצוות, עם גיבוי של חללי עבודה סגורים שמאפשרים ריכוז בביצוע מטלות פרטניות ומשמשים גם לפגישות קטנות.

ב. פלטפורמות לביטוי עצמי ושיתוף כמו לוחות מחיקים ו/או משחקים.

ג. חללים אווריריים, תקרות גבוהות, סביבה מוארת וצבעונית שמשדרת כיף ואנרגיות גבוהות.

ד. אלמנטים שמעניקים השראה כמו ספרייה או אזורי משחק.

 

 


חללים מוארים משדרים שמחה ואנרגיה.

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.