8 פברואר 2016 | ליאור מזור
דרוש תקציב לאבטחת המידע

מידת ההצלחה או הכישלון של מנהל אבטחת מידע בתפקידו, תלויה בכושר מנהיגותו להוביל את הארגון כולו להבנה שניצול יעיל של תקציב אבטחת המידע וניהול יעיל של מערכות אבטחה וצוות אבטחת מידע, יכולים להביא להצלחת הארגון בסביבה התחרותית בה הוא מתנהל.

 

תפקיד מנהל אבטחת מידע (CISO) שונה מארגון לארגון ואופי התפקיד משתנה בהתאם לסוג הארגון, גודלו, תחום עיסוקו, הרגולציה שאליה הוא כפוף ומאפייני הנהלתו. אך יותר מכל משפיע מנהל אבטחת מידע עצמו על התפקיד אותו הוא ממלא. כישוריו האישיים, יכולותיו המקצועיות והניהוליות ואופן התנהלותו בארגון, בונים את תפקיד מנהל אבטחת מידע בארגון ואת מידת השפעתו על התהליכים, על העובדים ועל ההנהלה.

 

 

מידת ההצלחה או הכישלון של מנהל אבטחת מידע בתפקידו, תלויה בכושר מנהיגותו להוביל את הארגון כולו להבנה שניצול יעיל של תקציב אבטחת המידע וניהול יעיל של מערכות אבטחה וצוות אבטחת מידע, יכולים להביא להצלחת הארגון בסביבה התחרותית בה הוא מתנהל. מנהל אבטחת מידע אשר רוצה להצליח חייב להפנות את עיקר מרצו להבנת הסביבה העסקית והארגונית אותה הוא משרת, להבנת האסטרטגיה התחרותית של הארגון, ולבניית התוכנית הטובה והמשכנעת ביותר להטמעת טכנולוגיות אבטחת מידע מתקדמות, התואמות את האסטרטגיה העסקית של הארגון.

 

 

יחד עם זאת, מנהל אבטחת מידע חייב להבין את כיווני ההתפתחות של הטכנולוגיה, לדעת כיצד לבחור את טכנולוגית אבטחת המידע המתאימה, בזמן המתאים ובתקציב הנכון, ולהביא להטמעתה המלאה בארגון. כמו כן, חשוב לציין את ניהול האבטחה וניהול המשאב האנושי ותיעול העובדים להשגת מטרות הארגון, כמרכיב חשוב ביותר להצלחת מנהל אבטחת מידעהפועל בסביבה רצופת ניגודים.

 

התפיסה שמלווה מנהלי אבטחת מידע רבים, הינה שאבטחת המידע היא"Business Disabler" (עוצרת את העסקים). משפט זה הוא לא רק סיסמא שגויה של מנהלי אבטחת מידע מסוימים, אלא צורת עבודה שוטפת מול הגורמים העסקיים בארגון, דבר היוצר ניגוד עניינים פנימי בארגון בין מנהל אבטחת מידע, למנהלים שונים בארגון והדירקטוריון. כאשר בפועל,המצב הרצוי הוא בהיות מנהל אבטחת מידע ה-"Business Enabler Securely" (מאפשר את העסקים המאובטחים), שהינה אסטרטגיית סיוע לפיתוח העסקי בארגון באמצעות תחזוקה וניהול השוטף של אבטחת המידע.

 

קיימים ניגודים נוספים בעבודת מנהל אבטחת מידע, בהם העמידה בדרישות העסקיות אל מול השיקולים הכלכליים, ההתייעלות הטכנולוגית-תפעולית אל מול התמודדות עם השינויים, וההשקעה בטכנולוגיות מתקדמות ובחינת ROI) Return on Investment) לארגון מול הצורך להוכיח החזר השקעה. לכן על מנהל אבטחת מידע לרכוש מיומנויות עסקיות, לרבות ביצוע הערכת שווי נכס ברגע שזיהה את הנכסים של הארגון ואת האיומים ונקודות התורפה שלהם. וליצור מטריצה ​​ומעריך של הנכסים במונחים של ערך גבוה, בינוני ונמוך לארגון המבוסס על ההגדרות אבטחת מידע. בהתאם לכך תיגזר מפת האיומים על הארגוןוהדרכים בהגנת המידע בשמירת סודיות המידע, באמינות המידע ובבקרה על המידע.

 

 

 

להלן מספר כלים עבור מנהל אבטחת מידע לקבלת תקציב עבור אבטחת המידע בארגון:

 

1. מענה לרגולציה:

הרגולציה שאליה כפוף הארגון משפיעה רבות על אבטחת המידע. ישנן רגולציות עולמיות ומקומיות שאי עמידה בהן עלולה להעמיד את הארגון בפני קנסות ו/או פקיעת רישיון עסקי. לרוב, ההנהלה מאשרת פרויקטים הקשורים לרגולציה. 

 

 

2. ניהול סיכונים:

אבטחת מידע מבוססת בעיקר על מדע איכותי (בניגוד לכמותי) של סיכונים. הרי לא ניתן להעריך נזק כספי מדויק מפריצה למערכת נתונים וגניבת מידע או מפגיעה במוניטין של הארגון. עם זאת, על סמך שווי נכס איכותי או אירועי אבטחת מידע קודמים ניתן להעריך סיכונים של ליקויים שונים. על בסיס רמת הסיכון, ניתן להצדיק תקציב לאבטחת המידע. 

 

 

3. החזר השקעה (ROI)

למרות שאין תשואה ריאלית על השקעת ביטחון אלה יש רק ניהול סיכונים, ניתן לכמת עלות של נזק צפוי כגון:

 

עלות הנכס (Asset Value)  * אחוז הפגיעה בנכס (Exposure Factor) = עלות בודדת (Single Loss Expectancy).

עלות בודדת (Single Loss Expectancy) * הסבירות השנתית שיקרה הנזק (Annualized Rate of Occurrence) =  עלות הנזק השנתית (Annualized Loss Expectancy).

 

על עלויות לנזק או נזק שכבר קרה, ניתן להצדיק תקציב לאבטחת המידע. 

 

 

4. תוכנית עבודה לאבטחת מידע:

תוכנית אבטחת מידע צריכה להיגזר מהבנת הסביבה העסקית התואמת את האסטרטגיה העסקית של הארגון. חשוב מאוד לתכנן פרויקטים לטווח ארוך, להכניס אותם לתוכנית עבודה ולאשרה בהנהלה. אם משלבים בתוכנית העבודה את שלוש הנקודות הראשונות, הסיכוי שהמשימות השונות והתקציבים הנדרשים, יאושרו. 

 

 

5. שילוב אבטחת מידע בפרויקטים:

תמחור של פרויקטים באגף מערכות מידע חייבים לכלול גם אספקטים של אבטחת מידע (כגון: סקר אבטחת מידע, מערכות אבטחה, וכד'). שילוב ואישור אבטחת מידע בצמתים קריטיים ובקרה של הפרויקטים בוודאות יסייעו בקבלת תקציבים לאבטחת מידע. 

 

 

6. הצגת אירועי אבטחת מידע:

מנהל אבטחת מידע חייב לקחת חלק פעיל בישיבות הנהלה בחברה, ולהציג את תמונת אבטחת המידע בארגון ואירועי אבטחת מידע כחלק מאסטרטגיית סיוע לפיתוח העסקי בארגון הכוללת לו"ז ותקציב. 

 

 

7. שיווק פעילות אבטחה:

הצגת אבטחת מידע כ- Business Enabler Securely (מאפשר את העסקים המאובטחים), החצנת פעולות אבטחת מידע בארגון והאופן שבו רואים בארגון את מנהל אבטחת מידע, קובעות את ההתייחסות שהוא יקבל בכל פורום או דרישת תקציב שהוא יעלה.

 

 

המידע שלך חָשוּב לך: חְשוֹב איך להגן עליו.

 

תגובות

1. נדב | 12 פברואר 2016

מעניין וחשוב

מאמר מצוין שעושה חסד עם ההתמקדות באחד הנושאים החשובים בעולם ניהול אבטחת המידע, הן מצד ה- CISO והן מצד הארגון.


2. סמי ב | 8 פברואר 2016

אבטחת התהליכים העיסקיים

הצד העיסקי בכול חברה חושב על הרווחים אל מול ההשקעה, אבטחת מידע היא השקעה לטווח ארוך. בסוף פירצת אבטחת מידע יכולה להוות הפסד גדול הרבה יותר מההשקעה.


3. חן ל | 8 פברואר 2016

מאמר יפה


4. רמי כהן | 8 פברואר 2016

הבעיה היא לא רק בתקציב

הבעיה היא לפעמים חוסר ההבנה של המנהלים לסיכונים. לכן יישום נכון של סעיף 3 בהמלצות, ישחרר את התקציבים.


5. מאיר ר | 8 פברואר 2016

אבטחת מידע

אחד התחומים הקשים והכואבים ביותר לאבטחת מידע היא נושא התקציב. מי שלא דואג מפריצה לא יעביר תקציב.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.