17 אפריל 2016 | מערכת
דירקטור- הכישורים הנדרשים

מהו תפקיד הדירקטור ומהם תחומי אחריותו? מהם הכישורים הנדרשים מחברי הדירקטוריון וכיצד תוכלו לדעת אם גם אתם ראויים והולמים את התפקיד והמעמד? כל מה שצריך לדעת על תקפידו של הדירקטור בעידן המודרני בו אנו חיים בכתבה שלפניכם.

 

מהו תפקיד הדירקטור ומהם תחומי אחריותו? מהם הכישורים הנדרשים מחברי הדירקטוריון וכיצד תוכלו לדעת אם גם אתם ראויים והולמים את התפקיד והמעמד? כל מה שצריך לדעת על תקפידו של הדירקטור בעידן המודרני בו אנו חיים בכתבה שלפניכם.

 

 

הדירקטוריון- מועצת מנהלים או חבר נאמנים מטעם בעלי המניות בחברה

דירקטוריון, המשמש כמועצת מנהלים או חבר נאמנים, הוא למעשה ההנהלה העליונה בחברות ממשלתיות, ציבוריות או פרטיות, כאשר "מטרת העל" של הדירקטוריון היא קביעת יעדי אסטרטגיה והתווית דרכי הפעולה בדרך להגשמתם. כמו כן, הדירקטוריון נועד לצרכי פיקוח על פעילותה של ההנהלה הכללית בתאגיד, בחברה או בעמותה.

בחברות ציבוריות וחברות פרטיות, חברי הדירקטוריון ממונים על ידי בעלי המניות בחברה או בעלי השליטה בחברה. חברי הדירקטוריון מחזיקים במספר רב של סמכויות הניתנות להם מתוקף חוק החברות הפועל בישראל מאז שנת 1999, ובהתאם לתקנון החברה בכל הנוגע לפעילותו של הדירקטוריון.

בחברות ציבוריות מספר חברי הדירקטוריון נקבע בהתאם לפרמטרים כגון: גודל החברה, היקף פעילותה וכדומה, ואילו בחברות פרטיות הדירקטוריון יכול למנות אדם אחד המשמש כדירקטור. כיום,  דירקטור חיצוני רשאי להימנות על חברי הדירקטוריון לתקופה של עד שלוש שנים, עם אופציה להארכת תפקידו לשלוש שנים נוספות.

 

 

תפקידי הדירקטוריון

דירקטורים המשמשים כחברי ההנהלה העליונה, המפקחת על פעילותו של צוותי ניהול בכיר בחברה (מנכ"ל, סמנכ"לים וכו'). הדירקטורים אחראיים על מגוון רחב של תחומים, ובין יתר התפקידים המוטלים על כל אחד ואחת מחברי הדירקטוריון ניתן למצוא: התוויית אסטרטגיה בכל הנוגע לפעילות החברה הציבורית או הפרטית; התווית מדיניות חברה; קביעת סדרי עדיפויות בכל הנוגע לתוכניות הפעולה המוצגות להם על ידי צוותי הניהול הבכיר בחברה; קביעת מדיניות השכר בחברה; קביעת המבנה הארגוני של החברה; קבלת החלטות בכל הנוגע לביצוע עסקאות הטעונות את אישור חברי הדירקטוריון; קבלת החלטות בנוגע לחלוקת דיבידנדים לבעלי החברה, בעלי המניות בחברה וצוות הניהול הבכיר; קבלת החלטה בנוגע למינויו ו/או פיטוריו של המנהל הכללי (מנכ"ל החברה); ועוד.

 

 

כישורים נדרשים

לנוכח החשיבות הרבה הנלווית לפעילותם של הדירקטורים בחברות ציבוריות ופרטיות כאחד, הכישורים הנדרשים מכל אחד ואחת מהם הינם רבים ומגוונים. הכישורים הנדרשים הינם, בין היתר: רקע בתחום הפיננסי והחשבונאי; יכולת מוכחת בכל הנוגע לקבלת החלטות בעלות אופי התואם את פעילות החברה בה הם עתידים לשמש כחברי דירקטוריון; וניסיון מוכח בכל הנוגע לחשיבה אסטרטגית. נוסף על כך נדרשים כישורים כגון: אסרטיביות, היכרות מוקדמת עם תחום מקצועות הניהול, וכישורים נוספים הנקבעים בהתאם לאופי החברה בה מבקשים המועמדים להימנות על חברי הדירקטוריון.

 

 

כיום, תוכלו למצוא מספר גופים המפעילים קורס דירקטורים, במסגרתו רוכשים המשתלמים מיומנויות מקצועיות בסיסיות כמו: ידע משפטי, ידע חשבונאי, ידע ניהולי וכדומה. קורסים אלו מעניקים ערך מוסף לכל מועמד או מועמדת המעוניינם להשתלב כדירקטוריון בחברה ממשלתית, ציבורית או פרטית.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.