23 יוני 2016 | ג'ייסון דה-מר
7 פגמים שעליכם לתקן בתכנית העסקית שלכם

התכנית העסקית שלכם היא עדות לאופן בו החברה שלכם תתפתח. כתבו תכנית עסקית טובה ויהיה לכם מושג טוב לגבי האופן בו יראו הביצועים בשנים הראשונות. מנגד, תכנית עסקית חלשה או גרועה יכולה כמובן להוביל להחלשה של ארגון שהיה יכול להיות מוצלח. 7 החסרונות המפורטים בהמשך הם נפוצים במיוחד בתכניות עסקיות בשלבים ראשוניים ולכן עליכם לאתר אותם ולהיפטר מהם מיד.

התכנית העסקית שלכם היא עדות לאופן בו החברה שלכם תתפתח. כתבו תכנית עסקית טובה ויהיה לכם מושג טוב לגבי האופן בו יראו הביצועים בשנים הראשונות. תוכלו אפילו להשתמש בזה ככלי להגביר מימון ולגייס שותפים ועובדים חדשים.

מנגד, תכנית עסקית חלשה או גרועה יכולה כמובן להוביל להחלשה של ארגון שהיה יכול להיות מוצלח.

 

הבעיה עם תכניות עסקיות היא שיזמים לרוב כה מתרגשים ורוצים להתחיל, עד שהם מזדרזים עם תהליך התכנון ולא מבקשים פידבק מגורם שלישי, ובכך מותירים את התכניות העסקיות שלהם מלאות בפגמים ובחסרונות.

 

 

7 החסרונות המפורטים בהמשך הם נפוצים במיוחד בתכניות עסקיות בשלבים ראשוניים ולכן עליכם לאתר אותם ולהיפטר מהם מיד:

 

 

1. התעלמתם מתזרים מזומנים

מרבית התכניות העסקיות בשלבים ראשוניים מתמקדות כמעט באופן בלעדי ברווחיות - היכולת לייצר יותר הכנסה מהוצאה על עלויות קשורות. אבל, עוד יותר חשוב לחשוב על הרעיון של תזרים מזומנים שמכתיב כמה מזומן יש לעסק שלכם בכל זמן נתון. טכנית, עסק יכול להיות "רווחי" על הנייר אבל עדיין יהיו לו בעיות של תזרים מזומנים. דמיינו לדוגמא, אפשרות שבה החשבונות מצטברים והלקוחות שלכם לא משלמים את החשבוניות בזמן.

תזרים הון שלילי יכול להוביל לפשיטת רגל ולכן הבטיחו כי אסטרטגיית ניהול תזרים המזומנים שלכם היא חלק מהתכנית העסקית.

 

 

2. ייחסתם יותר מדי ערך לרעיון המרכזי שלכם

נכון, הרעיון שלכם חשוב, אבל אין זה הדבר החשוב ביותר בתכנית העסקית שלכם. אם שמתם את הרעיון שלכם במרכז ודילגתם על הפרטים הקטנים יותר בחשיבה שלכם, מתוך תפיסה לפיה "הרעיון טוב מספיק כדי לעבוד בעצמו", יצרתם תכנית עסקית פגומה.

אפילו התכנית הטובה ביותר צריכה רקע פרקטי כדי להצליח. המיקוד שלכם כאן צריך להיות פחות על ה"מה" ויותר על ה"איך", "היכן" ו-"מתי".

 

 

3. לא הייתם ספציפיים מספיק 

כאשר אתם מציבים יעדים, תרחישים או יוצרים מודלים לטווח ארוך עליכם להיות ספציפיים. מרבית בעלי עסקים חדשים מדלגים על הפרטים לטובת תיאורים כללים מעורפלים כמו "צמיחה משמעותית במהלך השנים הראשונות" במקום "צמיחה של 40% במכירות במהלך השנה הראשונה ולאחריה 30% בשנה השנייה".

יש שתי סיבות לכך: עצלנות (או חוסר רצון להציע מידע ספציפי יותר), או פחד שהמספרים שלכם לא יהיו נכונים. זה בסדר לטעות, אבל עליכם להיות ספציפיים אם אתם רוצים מטרות מדידות שניתנות לביצוע. 

 

 

4. המודלים שלכם לא מציאותיים

עם זאת, מטרות ספציפיות אינן מספיקות כדי להפוך את תכנית העסקית שלכם לברת יישום. עליכם גם להציב בפניכם ציפיות ומספרים מציאותיים.

מרבית בעלי העסקים חושבים באופן אופטימי, ומנבאים מסלול של צמיחה מהירה. הם יתכננו תקופה מועטה, אם בכלל, של צמיחה, שלאחריה "נקודת מפנה" שבה המכירות מתפוצצות. אך העובדה היא שמרבית העסקים לא צומחים באופן זהה ולהציב ציפיות לא מציאותיות יכול רק לפגוע בטווח הארוך.

 

 

5. לא קבעתם סדר עדיפויות

אם יש לכם רשימה של 30 עדיפויות, כבר עדיף שלא יהיו לכם עדיפויות כלל. המילה "עדיפות" משמעה פריט שנמצא גבוה יותר מאחר ודורש מכם שתזקקו חלק מהמטלות שלכם.

אם אתם רוצים להיות אפקטיביים בבניית עסק, אתם לא יכולים לעשות הכל בבת אחת. התכנית העסקית שלכם צריכה לשקף זאת.

 

 

6. לא ביצעתם מחקר מספק

כמה מהתכנית העסקית שלכם נכתבה מהראש וכמה הייתה מבוססת על מידע כמותי אמיתי? אם אתם כמו מרבית היזמים החדשים והשאפתניים, התכנית העסקית שלכם נוטה לכיוון הראשון.

אם יש לכם המון ניסיון בתחום שלכם, ייתכן ותוכלו להגיע למסקנות משמעותיות בעצמכם, אבל זה לעולם לא רעיון רע להביא עוד מחקר לשולחן.  

 

 

7. התכנית שלכם לא מאורגנת ומבולגנת

זכרו, אתם לא היחידים שהולכים לקרוא את התכנית העסקית שלכם - משקיעים, שותפים ואפילו חברי צוות חדשים יעברו עליה לפני שהם יקבלו את ההחלטה הסופית שלהם. אם העבודה שלכם כתובה בצורה גרועה או החלקים לא מסודרים בצורה נכונה, קוראים יקבלו דימוי רע (גם אם הרעיון שלכם בתיאוריה הוא מוצלח).

 

 

באופן אינדיבידואלי, שבעת הפגמים הללו לא יהרסו את העסק שלכם, אבל ביחד, יש להם השפעה משמעותית על הפרקטיות והיכולת של התכנית שלכם להרשים.

התכנית העסקית שלכם לא תהיה מושלמת ולא יכולה לנבא הכל (לא משנה כמה פעמים תחזרו ותתקנו אותה), אבל תיקון טעויות אלה יכול לסייע לכם לצמוח ולהצמיח מומנטום מההתחלה כאשר אתם רוצים לבנות ולהגדיל את העסק.    

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.