12 יולי 2016 | מערכת
סטודנטים וגם יזמים 5 טיפים שיעזרו לכם לעבור את המסלול בהצלחה!

אם תשאלו את הוריכם האם אפשרי גם ללמוד לתואר וגם להקים עסק בו זמנית, סביר להניח שיגידו כי: עם כוח רצון ניתן לעשות הכל, אך תואר ראשון הוא לא בגדר חובה להקמת עסק מצליח. עם זאת, אנו רואים כמעט רוב מוחלט של סטודנטים שעובדים לפחות בחצי משרה, מתנדבים בחברות שונות ויש גם כאלה שהחליטו לעצב לעצמם את העתיד ולצאת לסיפור יזמות...

 

אם תשאלו את הוריכם האם אפשרי גם ללמוד לתואר וגם להקים עסק בו זמנית, סביר להניח שיגידו כי: עם כוח רצון ניתן לעשות הכל, אך תואר ראשון הוא לא בגדר חובה להקמת עסק מצליח. עם זאת, אנו רואים כמעט רוב מוחלט של סטודנטים שעובדים לפחות בחצי משרה, מתנדבים בחברות שונות ויש גם כאלה שהחליטו לעצב לעצמם את העתיד ולצאת לסיפור יזמות...

 

כעמדת הזינוק למסלול האישי בנבכיה של האקדמיה וכנדבך הראשון בעיצובה של הקריירה העתידית שלכם, לתואר הראשון חשיבות מרובה מן ההיבט המקצועי, ולא פחות מכך, מן הפן הרגשי-נפשי. לימודי תואר ראשון כרוכים, אמנם, בעומס לימודי בלתי מבוטל, בחשש, בתקופות מבחנים לחוצות ואפילו בקשיים חברתיים, אך, מנגד, פותחים בפני הסטודנט המתחיל שער ללמידה איכותית ולמפגש עם מגוון אנושי מרתק (אופציה לשותפים למיזם) ומאפשרים לו להוציא מן הכוח אל הפועל את מיטב היכולות והכישרונות הטמונים בו.

 

 

איך תעברו בשלום את התואר הראשון תוך מיצוי מקסימלי של התועלות המקצועיות-אישיות הפוטנציאליות הטמונות בו?

 

 

1. לפני הכל: הורידו את מפלס הלחץ!

בדומה לכל התחלה חדשה אחרת, גם ראשית דרכו של סטודנט שנה א' נרגש טומנת בחובה הרבה חשש, אי-ודאות, ספקות וקשיי הסתגלות, וזה טבעי בהחלט. אז קחו נשימה עמוקה, נסו להשתלב מהר ככל האפשר בקבוצת למידה שתספק לכם בסיס יציב מבחינה לימודית ומבחינה חברתית כאחד, גייסו את מיטב המשאבים, הכוחות והיכולות האישיים שלכם וצאו לדרך, שגם אם איננה קלה כלל ועיקר, היא זו שתסלול את דרככם להצלחה.

ליזמים מבינכם מומלץ להכיר את מרכזי היזמות האוניברסיטאיים, כמעט בכל מוסד לימודים קיים היום מרכז יזמות בו תוכלו לפגוש חבר'ה שתוכלו להזדהות איתם וללמוד מהם.

 

 

2. נהלו את העומס ביעילות ואל תניחו לו לנהל אתכם.

מומלץ מאוד לפתח אסטרטגיות נכונות שיאפשרו לכם להתנהל ביעילות מקסימלית. הכלי האפקטיבי ביותר שיאפשר לכם להתנהל ביעילות הוא סדר. נהלו יומן מסודר, ציינו את תאריכי הבחינות ואת מועדי הגשת העבודות, העריכו מראש את הזמן הדרוש לכם לביצוע כל מטלה בהתחשב בהיקפה ובמידת מורכבותה, והקפידו לקחת מרחב ביטחון מספק למקרה שהמטלה תתגלה כמורכבת יותר מששיערתם. ככל שהתנהלותכם תהיה מסודרת יותר, תהיו פנויים יותר, רגשית ומחשבתית כאחד, ללמידה רצינית, עקבית ונטולת הפרעות בלתי רלוונטיות.

ליזמים זהו כלי חשוב גם לתיאום ציפיות וויסות עומסים מול הצוות והשותפים שלכם למיזם וכדי שתוכלו לכלול את העבודה עליו מבלי שזו תשפיע על הצלחתכם בלימודים.

 

 

 

3. תוספת עבודה: כן או לא?

דילמה זו מוכרת מקרוב לכל סטודנט שנה א' באשר הוא והיא מורכבת בהחלט, כמו כל דילמה אחרת האופיינית לקרייריסט המתחיל. אכן, כל אחד מאתנו שואף לעמוד על רגליו מבחינה כלכלית ולצמצם למינימום את הצורך בסיוע כלכלי סביבתי. מנגד, הצורך "להרגיש גדול" עשוי בהחלט להתגלות כבעל תג מחיר כבד המתבטא בעייפות, בכושר למידה מופחת, בחוסר זמן לביצוע מספק של מטלות לימודיות ובחוסר פניות לריענון עצמי. פן נוסף שיש לקחת בחשבון הינו הניסיון המקצועי אותו צובר סטודנט אשר עובד בתחום אותו הוא לומד, תוך שהוא רוכש מיומנויות חיוניות שיעניקו לו יתרון ניכר ובעל משמעות בצאתו לשוק העבודה. בגדול, ניתן לסכם ולומר, כי במידה ומתאפשר לכם לעבוד בתחום הלימודי שלכם, מומלץ לתפוס את ההזדמנות בשתי ידיים ולהתמקצע בשטח, כל עוד, כמובן, תפקודכם בשטח הלימודי איננו ניזוק באופן מהותי כתוצאה מן העומס המוגבר. אם אופציית העבודה שלכם אינה קשורה במסלול הלימודים שלכם ומטרתה לאפשר לכם להתקיים בכבוד, שמרו על איזון מתמיד ובדקו מדי פעם האם העבודה אינה משפיעה לרעה על תפקודכם בגזרה הלימודית. במידה ותגיעו למסקנה שהישגיכם הלימודיים יכולים להיות מרשימים יותר אם לא תחזיקו בעת ובעונה אחת בשלושה כובעים, ובמידה שהתשתית הכלכלית שלכם אכן מאפשרת זאת, הגישו את מכתב ההתפטרות שלכם והקדישו את כל כולכם למיזם ולספסל הלימודים על כל דרישותיו, תוך שאתם סוללים את הדרך הבטוחה אל התואר ואולי אל האקזיט...:)

 

 

4. הבחירה בהתמחות המקצועית שלכם כסטודנטים שנה ב' פותחת לכם דלת נוספת לקריירה מבטיחה.

לבטים, שיקולים לכאן ולכאן, יתרונות, חסרונות וסימני שאלה הם מנת חלקו של כל סטודנט הנדרש לחשב מסלול מחדש ולסמן ביד בוטחת את המטרה הבאה בדרכו הסטודנטיאלית. לבחירה נכונה של ההתמחות העתידית שלכם, חשוב ביותר לבחון לעומק את מאפייניה של כל התמחות אפשרית ולבדוק את מידת התאמתה לכישוריכם, לשאיפותיכם בכל המישורים ולאופייכם האישי. וכמובן, חשוב לערוך סקר מקדים מקיף וללמוד היטב את מפת שוק התעסוקה בתחומי ההתמחות האופציונליים השונים, וזאת במטרה לבצע את הבחירה הנכונה ביותר לעתידכם הקרייריסטי והתעסוקתי כאחד. אך לא תמיד ההתמחות במקצוע תהיה בסוף הלימודים. במוסדות מסויימים, כדוגמת המסלול האקדמי המכללה למינהל, קיימים פרוייקטים של התמחות כבר בזמן הלימודים. אלו אמנם אינם בתשלום, אך מאפשרים למי שלוקחים בהם חלק, במידה ונמצאה התאמה הולמת והדדית בין הצדדים, להכנס לחברת גדולות וללמוד מקרוב איך מתבצע המקצוע אותו הם לומדים, בפועל. הזדמנות כזו, יכולה בהחלט לפתוח חלון גם להמשך עבודה באותה חברה, אך מעבר לכך וחשוב מכך- לסייע לסטודנט להבין האם נתיב עיסוק זה אכן מתאים לו. והחלטה זו כאמור, היא אחת ההחלטות החשובות ביותר לביצוע בתום לימודי התואר.

יזמים, קחו בחשבון שסיכויי ההצלחה לא בצד שלכם ולכן חשוב לבחור במקצוע פרקטי שיאפשר לכם לצמוח ולהשתכר בכבוד.

 

 

5. רואים מרחוק את הסוף? כך תצלחו את הישורת האחרונה!

כשנקודת הסיום קרובה מתמיד והתואר הנכסף אוטוטו בידכם, חשוב לסגור את כל הקצוות, לוודא שעמדתם בכל המטלות, המשימות והחובות ולבדוק שלא נותרו חורים קטנים ובלתי משמעותיים שעשויים להסיג אתכם לאחור דווקא כשהמטרה הנכספת כבר ממש בהישג ידכם.

 

 

הרבה הצלחה!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.