6 נובמבר 2016 | רות סגל
שעת כושר - ההזדמנות הגדולה של הסטארטאפיסטים בעולמות הספורט והטכנולוגיה

קונוסים דיגיטליים, משקפי מציאות רבודה באצטדיונים ומסכים אינטראקטיביים הם רק חלק מהעתיד של עולם הספורט. חווית הספורט כולה הולכת לעבור שינוי מרחיק לכת בזכות יזמים וסטארטאפים שמרשים לעצמם להעז וליצור. גם אתם יכולים לקחת חלק בעולם הזה.

קונוסים דיגיטליים, משקפי מציאות רבודה באצטדיונים ומסכים אינטראקטיביים הם רק חלק מהעתיד של עולם הספורט. חווית הספורט כולה הולכת לעבור שינוי מרחיק לכת בזכות יזמים וסטארטאפים שמרשים לעצמם להעז וליצור. גם אתם יכולים לקחת חלק בעולם הזה.

 

"אנחנו למעשה ראינו שמבחינת השוק, הפוטנציאל של תחום הספורט הוא מטורף" מספר אמיר רווה, מנכ"ל ארגון HYPE FOUNDATION הישראלי. מטרתו של ארגון HYPE FOUNDATION, הנמצא בבעלות בית ההשקעות MG Equity היא לקדם ולהשקיע במיזמים ובסטארט-אפים בתחום הספורט. לארגון סניפים בישראל ובלונדון. "אם נשווה את זה לאחים רייט, הטיסה הראשונה שלהם בתחילת המאה הקודמת הייתה בגובה של שלושה מטרים ולאורך שלושים ותשעה מטרים. היום אנחנו טסים אלפי קילומטרים בגובה 35 אלף רגל. זה מה שהולך לקרות בתחום הספורט בחמש השנים הקרובות. מעבר להזדמנות העסקית הגדולה, יש כאן יכולת להביא לשינוי אמתי בעולם. הספורט הוא אחד מהדברים שהכי הרבה מחברים בין אנשים בעולם. הוא חוצה גבולות בין עמים, שבטים ומדינות.

 

לקראת האולימפיאדה בריו יצר ארגון HYPE FOUNDATION תחרות בינלאומית של מיזמים בעולמות הספורט בשיתוף מיקרוסופט וגוגל. התחרות התקיימה בשמונה מדינות בניהם אפריקה, ארה"ב, אירופה ובריטניה, והגמר הגדול התקיים בריו לצד האולימפיאדה. סה"כ השתתפו בה 1,500 סטארטאפים בכל העולם. בישראל נרשמו 120 סטארטאפים ו-10 מתוכם עלו לגמר שהתקיים במרכז הועד האולימפי בתל אביב."

 

מה הביא אותך לארגון?

"אני שחקן כדורגל בינוני וב-25 שנה האחרונות אני יזם, עובד בתחום הסטארטאפים ומלמד יזמות בארץ. הקמתי חברה בלונדון שנמכרה לפני הרבה שנים וסוף סוף הצלחתי לחבר את שתי האהבות הגדולות שלי. איזה כיף היה לי להיות בריו, גם לראות התחרויות וגם לראות סטארטאפים מדהימים בתחום הספורט".

 

 

אמיר רווה

 

על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על חדשנות בספורט?

"כל התחומים הלבישים שמודדים לנו דופק, כמות צעדים, לחץ דם וכדומה נמצאים בעליה מתמדת. היום כ-30% מהרצים, רצים עליהם כשיש עליהם איזשהו אביזר טכנולוגי לביש. בנוסף כל נושא חווית הצופה במגרש וחווית הצופה בבית וגם היכולת של הקבוצות ליצור קשר עם האוהדים, לבחור אותם. יש כל מיני טכנולוגיות שיודעות להבין מי האוהד ולפתח איתו קשר, לדעת איך הוא מתנהל...

 

סטיב באלמר היה במשך שנים המנכ"ל של מיקרוסופט ולאחר שצבר לו 27 מיליארד דולר הוא קנה קבוצה ב-NBA בשם "לוס אנג'לס קליפרס". כששאלו אותו מה דעתו על התחום הזה של חדשנות בספורט הוא אמר שהוא מטורף, וסטיב באלמר יודע על מה הוא מדבר. מהרגע שאתה מגיע לקנות כרטיס, דרך האולם ומה שאתה רואה על מסכים, חווית המשתמש, החוויה בחוץ, הפרפורמנס של השחקנים, הכול משתנה, וזו רק תחילת הדרך. חברות ישראליות קלטו את הפוטנציאל הזה ויש המון המון דברים מעניינים. ב-webinar (כנס אינטרנטי) שקיימנו לאחרונה הציגה חברה שנקראת קויוטה. קויוטה יצרה משחק של קונוסים שמחוברים לאפליקציה. המשתתפים יכולים לרוץ ולגעת בהם והכל נמדד לפי זמנים ותחרויות. זו אפליקציה שיכולה להוציא את הדור הצעיר החוצה. וזו הבעיה של היום – איך מוציאים את האנשים מתוך הבית. פוקימון גו עשו את זה בעזרת מציאות רבודה. המיזם של קויוטה יאפשר לילדים לצאת מהבית, לשחק ולהשתולל ועדין להישאר בתוך הטכנולוגיה שהם כל כך אוהבים".

 

 מה עומד בפני סטארפיסט שפיתח איזה מוצר או שירות בעולמות האלו?

"האתגר הכי גדול של סטארטאפים בתחום הזה הוא להגיע לחברות הספורט הגדולות ולמשקיעים המתמחים בספורט. לדוגמא, חברת RideOn שהוקמה בישראל פותחה ע"י שני טייסים בחיל האוויר שיצרו משקפי מציאות רבודה לאופניים ולסקי. במשקפים את יכולה לראות את כל השבילים, לראות את החברים, להפעיל רדיו, הכול דרך המשקפים. הם אומנם טייסים חכמים אבל הם תקועים פה והם צריכים כדי להצליח לעשות שותפות אסטרטגית עם החברות הגדולות, לדבר עם כל מיני כוכבי על וסלברטיז בתחום הספורט שיצטרפו אליהם, וכמובן עם משקיעים. נכון שיש בארץ הרבה משקיעים אבל מה שמייחד אותם הוא שהם משקיעים ייחודיים. הם משקיעים בנושא שמעניין אותם. בפלטפורמה שאנחנו יצרנו ב-HYPE FOUNDATION יש לנו 11 אלף אנשים, ובניהם הרבה משקיעים והרבה מאוד חברות ספורט כמו נייק, אדידס וסקוני. אנחנו יצרנו למעשה בנק של חברות גדולות. גם אלון מ-RideOn השתתף ב-Webinar והוא הציג את הסטארט-אפ שלו מול נציגים של 45 חברות גדולות, בניהם חברות מה-NBA, הסופרבול ואפילו המנכ"ל של ריאל מדריד. את יודעת מה זה בשבילו? הוא היה צריך לעבוד שנים ולבזבז ים של כסף כדי להגיע לאנשים האלו".

 

ומה קורה בישראל?

"ישראל היא לא מעצמת ספורט, זאת עובדה. אבל הישראלים כמו תמיד יודעים לזהות הזדמנויות ולהיות שם. כמו שישראל ידעה לזהות הזדמנות בסין, כמו שישראל ידעה לזהות הזדמנויות אחרות. הספורט היום היא הזדמנות. יש כמות מאוד גדולה של חברות ישראליות.

בנוסף, אני יכולה להגיד לך שאולי אנחנו לא מעצמת ספורט אבל יש מגמה הולכת וגדלה סביב הספורט החובבני בארץ. אומנם זו לא בדיוק הוכחה מדעית, אבל אני אספר לך שבשבת האחרונה הייתי בשביל הירקון לכיוון הנמל, אחרי עשרים שנה שלא הייתי שם. לפני עשרים שנה היה ריק. בשבת האחרונה אי אפשר היה ללכת על השביל ב-9 בבוקר. אופנים, אנשים רצים, הורים עם ילדים, קבוצות... יש בארץ התעוררות בנושא הזה והספורט החובבני עובר תהליך מאוד משמעותי".

 

מי יכול להצטרף לארגון שלכם?

"ארגון HYPE FOUNDATION מארגן מדי שנה תכנית מיוחדת שנקראת טופ-50. כל שנה 50 חברות הסטארט-אפ המבטיחות בעולם הספורט מתקבלות לתוכנית. צריך לעבור קבלה ובחינת טכנולוגיה ומי שמתקבל, התוכנית הזו מעיפה אותם קדימה. זה סוג של 'Fast Lane' להצלחה."

 

אז מה צופן לנו העתיד בתחום הזה?

"היום אנחנו יכולים לקבל את רצף ה-DNA שלנו בתמורה לכסף. זה יאפשר לרופאים שלנו ולמאמנים שלנו ליצור לנו תכנית אישית. הכול נהיה מותאם אישית. הנעלים יהיו מותאמות אישית. הדפסה תלת ממדית תאפשר את זה, את תוכלי להדפיס את הנעלים שלך לפי סוג הריצה וההליכה האישית שלך. הכול יעשה תפור למידותנו. בנוסף חווית הצפייה שלנו תשתנה. היום אני צופה במשחק בבית לבד, אבל אני רוצה לראות את המשחק עם כל החברים שלי ביחד. יהיו לך משקפים מיוחדות ותוכלי לראות את המשחק עם כולם יחד במקביל - מתווכחים, צועקים, רואים את הגולים כאילו אנחנו במגרש כשכל אחד נמצא בבית שלו. וזה יגיע לעוד מקומות. ספורט מקבל תקציבי ענק. דברתי עם חברת פוטבול אמריקאית, הוא אמר לי 'אנחנו חברה קטנה, עם מחזור של שלושה מיליארד דולר, את מבינה? הם נחשבים לחברה קטנה". מה שבטוח הוא שיש שם הרבה כסף ולכן יכולים להיות שם דברים מאוד מעניינים."

 

לרשימת 50 ה"ספורט - סטארטפים" הטובים בעולם (כפי שנבחרו ע"י השותפים של HYPE FOUNDATION מיקרוסופט, סקוני וגוגל ) לחצו כאן.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.