1 דצמבר 2016 | מערכת
היזמים עושים מהפכה בחינוך לטכנולוגיה ומדע!

מה עושים עם הירידה במוטיבציה של תלמידי היסודי? הם נולדו אמנם לעולם טכנולוגי אבל נאלצים לשאת גישות הוראה מסורתיות הרחוקות מעולמם ולעסוק בתכנים לימודיים שאינם רלוונטים להם. האקאתון למדע שהתקיים בסוף חודש אוקטובר במִתחם היזמות Lighthouse שברעננה בא לתת מענה לקשיים אלו.

מה עושים עם הירידה במוטיבציה של תלמידי היסודי? הם  נולדו אמנם לעולם טכנולוגי אבל נאלצים לשאת גישות הוראה מסורתיות הרחוקות מעולמם ולעסוק בתכנים לימודיים שאינם רלוונטים להם. האקאתון למדע שהתקיים בסוף חודש אוקטובר במִתחם היזמות Lighthouse שברעננה בא לתת מענה לקשיים אלו באמצעות רעיונות חדשניים לשיפור תדמיתם של לימודי המדע והטכנולוגיה בבתי הספר היסודיים, בעיני התלמידים והמורים כאחד.

 

"יזמות אמיתית וחינוך ליזמות, חייבים להתחיל מגיל צעיר מאוד. בבתי הספר היסודיים מתחנכים כיום היזמים לעתיד, ומנכ״לי ומנכ״ליות החברות שישמרו על ההובלה שיש לישראל בזירת ההייטק העולמית. ככאלה, חייבים כבר כיום לספק להם את מיטב הכלים שבנמצא, שיסייעו להם במסע הלא קל שצפוי להם בעתיד״, עמוס טלמור, יו"ר Lighthouse, רעננה.

 

 

 

האירוע, שאורגן על ידי המרכז למדע, בשיתוף עם הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה ועם SarTAU– מרכז היזמות של אוניברסיטת תל-אביב, היווה יריית פתיחה לתהליך פיתוח של רעיונות חדשניים.

 

ההאקתון כלל מורים מובילים למדע וטכנולוגיה, תלמידי תיכון מחוננים, מנהלי בתי ספר, אנשי אקדמיה ויזמים בתחום ההייטק. את התהליך הוביל מקצועית איתי ורמן, יועץ ליזמות וחדשנות ומייסד חברת Gr8Minds. איתי חיבר בין ערכים ועקרונות ממרחב היזמות לבין המתודות והפרקטיקות הפדגוגיות הנלמדות במרכז המורים הארצי ובכך נוצר חיבור משמעותי בין שני העולמות.

 

 

 

על מנת לספק השראה למתחרים, ניתנו הרצאות קצרות שנתנו על ידי יזמים כדוגמת טל ברנוח, מנהל ומייסד קרן דיסרפטיב, ד"ר דודי פלס, מנכ"ל מייסד Makree, ד"ר חגית ירדן  ותומר רייס – אוריינות חזותית ומשחקיים לימודיים, בריינפופ ישראל וד"ר אלעד שגב  המתמחה בחשיבה יצירתית יישומית. המפגש הישיר עם היזמים אפשר הצצה אל תוך העולם המורכב של היזמות ופתח צוהר לשאילת שאלות ולפיתוח סקרנות.

 

בסיומו של לילה לבן ללא שינה ועבודה מאומצת, הגיע הבוקר ואתו שיאו של האירוע - פרזנטציות בני 3 דקות של תוצרי הקבוצות. התוצרים הוערכו על ידי  פאנל של שופטים - חלקם מתחום החינוך וביניהם ד"ר גילמור קשת (מנהלת אגף מדעים, המזכירות הפדגוגית), ד"ר אביבה בריינר (מפמ"ר מדע וטכנולוגיה), ד"ר ליאורה ביאלר (חברת צוות בכירה במרכז מורים הארצי מו"ט חט"ב), ד"ר חגית ירדן (חברת בריינפופ ישראל) וחלקם יזמים ויזמיות צעירים.השופטים העריכו בסולם של 1-7 את הפתרונות על פי הקריטריונים הבאים: חדשנות(Innovation) , יישום והפצה במערכת , תכנית ביצוע ועניין אישי

 

ניתן לסווג את היוזמות לכאלו שעסקו בפיתוח של רעיונות לגיוון בהוראה ובלמידה, פעילויות  ללמידה פעילה והתנסותית, פעילויות המשלבות משחק, הרפתקה ואתגר בלמידה. חלק מהיוזמות עסק ביצירת מסגרות לשילוב חיי היום-יום ומידע אקטואלי בלימודי המקצוע. קבוצה אחרת של היוזמות שמה לה ליעד לטייב את הידע התוכני, התוכני פדגוגי וקוריקולרי של המורים ובכך להשפיע על איכות ההוראה שלהם בכיתות. שתי יוזמות עסקו בעיצוב תכניות קוריקולריות כך שתתנה מחד ביטוי לתחומי עניין ואוטונומיה של המורים ומאידך תשמנה דגש יותר על הוראה תהליכית ופחות על בניית ידע מוצהר. יוזמה נוספת עשתה שימוש בתהליכים חברתיים של הזדהות ילדים לדמויות מוכרות ושימוש במדיה המוכרת לילדים כאמצעי להצגה ועיסוק בסוגיות מדעיות.

 

 

 

 

 

במקום הראשון זכתה הקבוצה שהציעה את "המעבדה" - הפקת סדרת טלוויזיה לילדים שגיבוריה הם תלמידים בחטיבת הביניים הפותרים תעלומות שלצורך פתרונן נדרש ידע מדעי וטכנולוגי ומקורות מידע בעולם הדיגיטלי.

 

במקום השני זכתה  הקבוצה שהציעה את "רלוונטיץ'" - בניית  פלטפורמה מקוונת שתקשר און ליין בין חדשות ונושאים אקטואליים לבין נושאי הלימוד בתכנית הלימודים ותציע למורים הצעות קצרות לפעילות מתאימה. 

 

במקום השלישי זכו שתי קבוצות. אחת על ההצעה לפתח משחקלימודי - Escape boxוקבוצה שנייה שהציעה לפתח מאגר של יחידות לימוד חוץ-קוריקולריות המשקפות חדשנות פדגוגית והנוגעות לעולמם של תלמידים.

 

כל הרעיונות של 13 הקבוצות יעובדו ויוגשו לד"ר גילמור קשת, מנהלת אגף מדעים במזכירות הפדגוגית ולד"ר אביבה ברינר מפמ"ר לימודי מדע וטכנולוגיה לבחינה ולמציאת מסגרות מתאימות להמשך פיתוחם והוצאתם אל הפועל. הקבוצה שזכתה במקום ראשון תקבל תמיכה של "חממה יזמית" למימוש הפתרון על ידי SarTAU– מרכז היזמות של אוניברסיטת תל-אביב.

 

אנו מקווים שהתהליכים והתוצרים שהתקבלו בהאקאתון יהוו יריית פתיחה למציאת פתרונות מערכתיים שיובילו לחיזוק התדמית של לימודי המדע והטכנולוגיה בקרב תלמידים צעירים ולרצונם לעסוק במקצועות מדעיים וטכנולוגיים גם בחייהם הבוגרים.

 

בהזדמנות זו נרצה להודות לד"ר מירי דרסלר, ראש מרכז המורים הארצי למדע וטכנולוגיה לבתי הספר היסודיים ולפרופ' רפי נחמיאס, ראש המרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי מאוניברסיטת תל-אביב ולד"ר אביבה בריינר, מפקחת מרכזת מפמ"ר) מדע וטכנולוגיה, משרד החינוך) על תרומתם לאירוע.

 

 

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.