(צילום: nan palmero, רשיון Flickr, CC BY 2.0)
3 אוגוסט 2013 | נירית האן, קליק און האן
בדרך לגיוס עוברים בלינקדאין

בחיפוש משקיעים, עובדים ושותפים – כולם בוחנים אתכם לפי הפרופיל בלינקדאין. כך תבנו פרופיל מוצלח

 

 

המסע ההרפתקני של הסטארט-אפיסט בדרך למימוש חלומו מתחיל בחיפוש אחר האנשים הנכונים שישקיעו ויאפשרו לו לעבור את המשוכה מרעיון יצירתי למוצר רווחי. הצלחתו טמונה לא מעט ביכולת לשווק החוצה את הרעיון, ולהלהיב אחרים. מי ששפר עליו מזלו, יזכה לתמיכה של יזם ותיק, שיפתח עבורו דלתות. ומי שלא, יגדוש את יומנו האלקטרוני בפגישות עם קרנות, פרזנטציות ב-60 שניות, שיטוט בכנסים, ובעיקר מינגלינג שמטרתו להגיע אל הגוורדיה הנכונה.

 

התהליך הזה גוזל לא מעט זמן יקר, כסף והרבה מאד אנרגיות. החדשות הטובות הן שניתן לייעל את התהליך ולהגיע לתוצאות יפות. בשלב הזה לינקדאין נכנסת לתמונה.

 

מבין שלוש הרשתות החברתיות המובילות בעולם במספר המשתמשים - פייסבוק טוויטר ולינקדאין - הרשת החברתית הוותיקה ביותר היא לינקדאין. הרשת החברתית העסקית נוסדה כשנה לפני פייסבוק עם רעיון פשוט: להעביר את עולם הנטוורקינג העסקי לזירה הווירטואלית. המטרה של לינקדאין היתה ליצור את אותם הקשרים שהייתם יוצרים באירוע עסקי, חברתי או אפילו בעמדת הקפה במקום העבודה, הפעם - אונליין.

 

בכדי להגשים את החזון הזה בנתה לינקדאין עולם וירטואלי של כרטיסי ביקור עסקיים, דרכו ניתן לחבור לגורמים עסקיים, קולגות, לקוחות ואנשים מהתעשייה, מבלי לצאת מסף הדלת של המשרד (או הבית). אז נכון, היא טרם הגיעה למיליארד משתמשים, אבל בכל פרופיל בלינקדאין טמון ערך ותועלת עסקית רבה יותר עבורכם, מאשר כרטיס עם אלף חברים בפייסבוק או ציוץ לאלפי עוקבים.

 

למרות הגדרתה בעברית כרשת חברתית, לינקדאין מבוססת על קשרים בעלי משמעות עסקית, ואינה מתיימרת להיות רשת חברים. לא תמצאו בה סטטוסים מצחיקים, תמונות שמתחננות ללייקים, סרטוני וידאו של חתלתולים או בכלל תוכן סרק שמטרתו בידורי. הרשת מוקדשת כולה ליצירת בסיס נטוורקינג אמין, איכותי ובעל ערך. באמצעות מינוף הקשרים הראשוניים שלכם תוכלו לייצר רשת נטוורקינג ענפה שתגיע למיליוני אנשים בכל רחבי העולם, ותאפשר לכם למצוא את הדרך אל אותם אנשי מפתח, שעבודת רגליים ושיחות אין-קץ היו נדרשות כדי להשיגם בלעדיה.

 

שיחת מעליות

כיזמים בוודאי נתקלתם בביטוי "נאום המעלית" – The Elevator Pitch– אותן 30 שניות של חסד שעומדות לרשותכם למכור את הרעיון שלכם, אילו נקלעתם לאותה המעלית עם האדם הנכון. אבל תארו לעצמכם אילו באותן 30 שניות, בעודכם איתו במעלית, הייתם יכולים לפרוס בפניו את כל מעלותיכם וכישוריכם, להציג לו שקפים מהפרזנטציה או הסרטון המעולה שהכנתם, ולצרף גם חבורה של ממליצים שיפרגנו לכם? הפרופיל העסקי שלכם בלינקדאין מאפשר לכם לעשות בדיוק את זה.

 

סודות הפרופיל היזמי

 

פרופיל לינקדאין אינו רק כרטיס ביקור ברשת, הסוד שלו הוא הערך המוסף שבו. בסקירה הבאה נתייחס לכל חלק בפרופיל, וכיצד לבנות אותו אפקטיבית:

 

תמונת פרופיל: אל תשאירו את הפרופיל מיותם מתמונה. זה מעביר מסר שאתם לא מעוניינים להיחשף, ומעלה חשד לגבי הזהות האמיתית של מי שעומד מאחורי הפרופיל. כאן המקום להכניס את התמונה המחוייכת אך גם "רצינית", זאת עם הפרצוף של "באתי לעשות ביזנס".

 

שורת ה-Headline: שורה זו נמצאת מתחת לשמכם, ולמעשה מגדירה את זהותכם העסקית. לינקדאין מאפשרת במכוון לבחור הגדרה שאינה בהכרח שם של תפקיד, או מקצוע. זהו המקום לחדד את תחומי ההתמחות, לכתוב מה מייחד אתכם ובאלו תחומי עיסוק אתם עילוי. השתמשו בשורה זו למיתוג אישי.

 

בחירת Industryהערך המוסף שמביאה לינקדאין לנטוורקינג העסקי הוא היכולת לחפש, לאתר, ולחבור לקהל יעד מוגדר, תוך חיפוש ממוקד בין כלל חברי הרשת. החיפוש פועל על פי שדות מאונדקסים, לכן חשוב בעת בחירת התחום ו/או התעשייה (Industry) לקלוע להגדרות שמאונדקסות בלינקדאין (כלומר, לבחור מתוך הגלילה שנפתחת כאשר מתחילים להקליד), ולהשתמש בהגדרות אלו כביטויי מפתח בתוך הפרופיל.

 

כתיבת ה-Summary: התקציר בתחילת הרזומה הוא טקסט מפתח, שבאותן שניות החסד של קריאתו יביא את הקורא להכריע האם להמשיך ולבחון את הפרופיל. חשוב להקפיד לרשום תקציר ענייני, תמציתי, שמרכז את כלל הכישורים וההתמחויות שצברתם לאורך הקריירה שלכם, ולהתמקד בהישגים בעלי המחשה. בסעיף זה, בצמוד לטקסט, ניתן להוסיף מצגות, סרטונים, מסמכים, או קישור לעמודים מאתר החברה (ניתן גם להוסיף קישור לעמוד נחיתה ייעודי). זו ההזדמנות שלכם להציג את עצמכם בצורה מקורית, או להעלות טיזר שייצור עניין ברעיון שלכם. כמובן, זה לא המקום לחשוף לעיני כל את פרטי התוכנית העסקית שלכם, אבל אין כמו ויזואליזציה מוצלחת כדי למשוך משקיעים להתעניין במיזם.

 

עריכת ה-Experience: כיזמים, אם הייתם בעברכם מעורבים בסטארט-אפ (גם אם הוא לא נחל הצלחה כבירה), חשוב לציין אותו ברזומה, כמו גם כל תפקיד קודם שעשיתם, גם אם הוא נראה כרגע פחות רלוונטי. מדוע? ראשית, כי כל ניסיון מוסיף נקודות קרדיט ומציג אתכם כיזמים מנוסים יותר. שנית, ולא פחות חשוב, כי המנוע של לינקדאין סורק את הטקסט שמופיע בפרופיל, ומאפשר גישה אליו בחיפושים חיצוניים. כלומר, הטקסט בפרופיל הציבורי יופיע בגוגל. ככל שהמידע יותר מלא, יותר אנשים שמכירים אתכם יוכלו לאתר אתכם ולחבור אליכם, ובכך תגדילו משמעותית את מעגל הקשרים.

 

בחירת רשימת ה-Skills and Expertise: רשימת הכישורים וההתמחויות היא נדבך נוסף בבניית פרופיל מקצועי. הרשימה מעניקה לכם הזדמנות לקבל גיבוי מקולגות, מלקוחות ומאנשי התעשייה ליכולות המקצועיות שלכם. גם ברשימה זו מומלץ לעבוד עם השדות המאונדקסים בלינקדאין:

 

בשלב ראשון, בחרו רשימת ביטויי מפתח (למשל:Internet Entrepreneur, New Venture Development) שיקדמו אתכם בהקשר של המוצר והתעשייה אליהם אתם מעוניינים לפנות.

בשלב שני, הקלידו את ביטויי המפתח בשדה העריכה של Skills & Expertise, ובחרו מבין האפשרויות שנפתחות בגלילה.

 

הסדר של הרשימה שתעלו הוא בעל משמעות. שלושת הכישורים שתציבו במקומות הראשונים יהיו אלו שייחשפו למעגל הקשרים שלכם למתן המלצה (Endorsement), ויזכו עקב כך בדירוג הגבוה ביותר. ניתן לשנות את סדר הרשימה כל עוד לא צברתם המלצות. לאחר מכן הדירוג ייערך אוטומטית על פי כמות ההמלצות עבור כל תחום התמחות.

 

פרופיל מקצועי בלינקדאין, שבו יופיעו פרטים מלאים; תמונה, שיוך לתעשייה, התפקידים הקודמים, שמות מקומות העבודה/חברות, תחומי עיסוק, כישורים והתמחויות והמלצות – הוא נכס עסקי יקר ערך. לא רק שפרופיל כזה יעלה גבוה בחיפושים ממוקדים בלינקדאין, הוא גם יופיע כתוצאה ראשונה בחיפוש שמכם בגוגל (נסו והיווכחו). וזה עוד לפני שסקרנו את מגוון האפשרויות לנטוורקינג איכותי וייחודי שתוכלו לעשות בתוך הרשת עצמה, באמצעות איתור אנשים, השתתפות בדיונים, הצטרפות לקבוצות, פתיחת עמוד חברה. אם נשארתם עם טעם של עוד, הצטרפו אלינו לטור הבא.

תגובות

1. ירון | 13 אוגוסט 2013

אין שום דבר בכתבה הזו שהוא לא obvious

לא ברור לי גם למה הדגש הוא על יזמות - LinkedIn זו פלטפורמה מצוינת לקשרים עסקיים ולמציאת עבודה. דווקא ליזמים, שצריכים ברוב המקרים למצוא משקיעים או עובדים למיזם שלהם, LinkedIn ממש לא יעילה. הפרופילים ב LinkedIn לא אמינים וזה ידוע (גם ל LinkedIn עצמם) שכל שיטת ה Endorsements לא באמת אינדיקטיבית.


2. אביבה | 13 יולי 2013

הדרכה מצויינת בשביל מתחילה בלינקדאין, כמוני!


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.