6 ינואר 2017 | יוסי דהן
מיזם סדרתי למשקיע באחת מהקרנות המצליחות בעולם

בקרן הראשונה שגייסו היו סה"כ שמונה חברות בשלב הסיד. למרות שקשה לייצר הצלחה אחת מתוך שמונה – עד היום הקרן מכרה ארבע חברות מתוך שמונה ברווחים מאוד יפים, וארבע החברות האחרות מצליחות גם הן, מוכרות ב-7-8 ספרות. נתון פנומנלי של 100% הצלחה. עד היום גייסה גלילות קפיטל 125M$.

קובי סמבורסקי עסק בטכנולוגיה בתור ילד בכתה ג' בחוג לנוער שוחר מדע עוד כשהיו כרטיסים מנוקבים. בבר מצווה שלו הוא קיבל מהוריו במתנה את המחשב הראשון שלו סינקלר ZX81 וכך נכנס לעולם התכנות. אחרי התיכון הוא החליט ללמוד מדעי המחשב בטכניון במסלול של עתודה ומשם התגלגל ליחידה 8200.

 

היום ברור לכולם שהפיתוח ב-8200 הוא פיתוח תוכנה אבל בתקופה שקובי הגיע לשם המקום היה מנוהל על ידי אנשי חומרה. הוא היה אחד ממנהלי התוכנה הראשונים שם. זו הייתה התקופה המרתקת ביותר בחייו. בדיעבד קובי מודה שהשירות ביחידה היה בסיס מאוד טוב למה שהיה אחר כך כיוון שזה מאוד דומה לסביבה של סטארטאפים.

 

אחרי שש שנים בשירות הצבאי עבד קובי כמנהל פיתוח עסקי בחברת InfoGear כשנה וחצי ומיד אח"כ הקים את iWeb Technologies שנמכרה אחרי שלוש שנים לקונסורציום יפני. אחרי שהחברה נמכרה היפנים הציעו לו לעבור ליפן. הוא סירב בנימוס ותכנן כבר את ההרפתקה הבאה. באותה תקופה, אחרי התפוצצות בועת האינטרנט, היה דיי קשה לגייס השקעות למיזמים אינטרנטיים. אז הוא וחבר שלו הקימו חברת ייעוץ שהתפתחה לחברה שנמכרה בלי לגייס שום השקעה.

 

כשרצה להקים את למדה עם אבי ברדה הם ניסו למכור את המוצר לפני שבנו אותו. הם הרגישו דיי בטוחים במהלך כי ידעו בדיוק איך הוא אמור להיות. החברה צמחה מהר עד שנמכרה ל-NICE.

 

ב-2010 קובי מכר את למדה וחשב מה לעשות הלאה. הוא פתח את מחברת הרעיונות שהייתה במגירה ולא מצא שום דבר מעניין שיוציא אותו להרפתקה חדשה וארוכה. ואז הוא שם לב לבעיה שהיה צריך לפתור אותה. הבעיה הייתה שבשוק ההשקעות לא היה מודל השקעות שעובד כמו שצריך גם למשקיעים וגם ליזמים כך ששני הצדדים מרוצים. אז הוא וחברו אריק קליינשטיין, שהיה אתו ב-8200 ובלימודי המנהל עסקים, החליטו לבנות מודל מאוד שונה ומיוחד משאר הקרנות שהיו באותו זמן בשוק. וכך הקימו את גלילות קפיטל.

 

בקרן הראשונה שגייסו היו סה"כ שמונה חברות בשלב הסיד. למרות שקשה לייצר הצלחה אחת מתוך שמונה – עד היום הקרן מכרה ארבע חברות מתוך שמונה ברווחים מאוד יפים, וארבע החברות האחרות מצליחות גם הן, מוכרות ב-7-8 ספרות. נתון פנומנלי של 100% הצלחה. עד היום גייסה גלילות קפיטל 125M$. בתחילת נובמבר 2016 נבחרה גלילות קפיטל לבין הקרנות המצליחות בעולם בשנים 2010-2013 ע"י חברת המחקר פרקין.

 

בראיון עם קובי סמבורסקי, יזם סדרתי ומייסד-שותף בקרן גלילות קפיטל, מספר קובי על הדרך שעבר בתור יזם ועל התובנות שלמד. קובי גם מספר על המודל המיוחד של הקרן שהביאה אותם להצלחה יוצאת דופן כזו ועל המערכת היחסים עם היזמים המושקעים ע"י הקרן.

 

מתוך הראיון

 

"עוד טעות שאני רואה זה שהרבה חבר'ה הולכים לדבר עם השוק בקטע שהם באים ללקוח ואומרים לו 'אני רוצה להתחיל איזה סטארט-אפ ואני רוצה להתייעץ אתך. זה הרעיון שלי. אתה חושב שזה רעיון טוב או לא טוב?'. זו לא הגישה הנכונה בעייני כי אז אתה מקבל תשובות של אנשים שרוצים להיות נחמדים אלייך ואז הם אומרים 'כן, זה מגניב, סבבה וכו''. אתה צריך ממש לבוא ולמכור ולהגיד: 'יש לי מוצר, זה מה שהוא עושה, הוא עולה כך וכך. אתה קונה או לא קונה?'. ואז אתה מנקה את הנחמדות, שזה מאוד חשוב, כי אתה צריך לקבל תשובה אמתית. אתה מבין לא רק אם זה נחמד לו אלא אם זה מספיק חשוב לו כדי להקצות לזה תקציב וכוח אדם. אתה גם מבין מה התקציב. אתה מבין גם את הפיצ'רים האמתיים כי הוא אומר לך "תשמע, אני אקנה את זה אבל חייב שיהיה זה וזה וזה... אחרת אני לא קונה". ואז אתה מקבל את הפידבק הרבה יותר נכון".

(קובי סמבורסקי על אחת הטעויות הנפוצות בקרב יזמים)

 

לראיון המלא עם קובי מתוך הפודקאסט "יזמות או למות"

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.