1 פברואר 2017 | נועה מוצפי
FeministFriday# האחרון שלי לשנת 2016 – סיכום שנת יזמות נשית

עבורי השנה הזאת הייתה מאתגרת מבחינות רבות. בשנה האחרונה עברתי התפתחות משמעותית מבחינה מקצועית, הרצתי במספר כנסים באסיה על יזמות ישראלית, על אקסלרטורים ועל האקוסיסטם שלנו. במספר מקרים הופתעו הנוכחים כאשר אשה עלתה לבמה למשמע השם "מר מוצפי". אני מרגישה שבלי לשים לב, נוצר שינוי תפיסתי במיקרו-קוסמוס שלי, ושלא עשיתי זאת לבד.

אני נמצאת בשנה הרביעית בקריירה שלי בתחום היזמות (אנד קאונטינג). במהלך השנים נחשפתי לעשייה רבה, מרתקת וחדשנית בארץ ובעולם. עם זאת, היה דבר מה שבאופן כמעט קבוע הפריע לי בזווית העין. שמתי לב כי העשייה הנשית מופרדת באופן קבוע מהעשייה הכללית בתחום. הרגשתי כי ישנו סטריאוטיפ שלט הגורס כי "אשה לאשה זאבה", אבל שהמציאות בשטח שונה. ככל שפגשתי יותר נשים בתחום, כך התחזקה בי התחושה כי ישנו דווקא רצון גדול לחזק ולקדם אחת את השניה, ולא לשים רגליים. זאת ועוד, חשתי כי מכיוון שתחום הסטארטאפים הוא תחום "גברי" פרוייקטים המובלים על ידי נשים או מתויגים כ"נשיים" מוסטים הצידה.

בנוסף, להתרשמות שלי מהתחום כפי שהיה כשנכנסתי אליו, הבנתי כי חסרות לי דמויות מרכזיות ללכת לאורן, או "מנטוריות" כפי שקוראים להן באקוסיסטם. המחסור הזה במודל לחיקוי צרם לי במיוחד מכיוון שככל שהעמקתי ונכנסתי לתחום, ככה למדתי להכיר את הנפשות המדהימות הפועלות בו. ישנן נשים מרשימות ומצליחות מאד שפועלות בתחום, שאינן מוכרות מספיק (לדעתי, כמובן), לא רק לציבור הרחב, אלא גם לאנשים שנמצאים שנים רבות בתעשייה.

מהמקום הזה, שרוצה להנגיש ולהציף לעולם את הפרויקטים שמובלים על ידי נשים ולתחושתי עלולים היו להישאר מתחת לרדאר, התחלתי לפרסם את #FeministFriday לפני כשמונה חודשים בהשראת פוסט בעל אותו ההאשטאג שפרסמה הלן ווקסלר בחשבון הפייסבוק שלה.

 


נועה מרצה על יזמות ישראל על בימת AsiaBeat בסין

 

מבחינתי, הייתה זאת פלטפורמה מעולה לחשוף את חברי הפייסבוק שלי, נשים וגברים כאחד, לתוכן מגוון שיאפשר לי לכתוב על פמיניזם, להשפיע על השיח ולהעלות את המודעות לנשים באקוסיטסם הישראלי ובכלל על המשמעות של להיות אשה צעירה בשנת 2016.

בסוף חודש דצמבר, ישבתי לכתוב את הפוסט השבועי של #FeministFriday, כשהטקסט מוכן אצלי בראש כבר יום לפני. משהתחלתי לכתוב, הופתעתי מאורך הטקסט. באותו שבוע היו ארבעה תכנים ואירועים מרכזיים עליהם חשבתי ונראה היה שאני צריכה לבחור רק אחד. לכן, החלטתי שלא להחליט, ורשומת סיכום השנה של קרמה עור וגידים.

עבורי השנה הזאת הייתה מאתגרת מבחינות רבות. בשנה האחרונה עברתי התפתחות משמעותית מבחינה מקצועית, הרצתי במספר כנסים באסיה על יזמות ישראלית, על אקסלרטורים ועל האקוסיסטם שלנו. במספר מקרים הופתעו הנוכחים כאשר אשה עלתה לבמה למשמע השם "מר מוצפי". אני מרגישה שבלי לשים לב, נוצר שינוי תפיסתי במיקרו-קוסמוס שלי, ושלא עשיתי זאת לבד. לכן, חשוב היה לי לציין ולפרגן לכל אותן נשים (ושני גברים) שהפכו את השנה הזו למעניינת, מלמדת ומדהימה עבורי.

 

קחו כמה דקות ותעברו על רשימת היזמות, כנסו לדפי הפרוייקטים והמיזמים שלהם, תגגלו  קצת, כי בינינו העצמה נשית זה כל כך 2015. היזמות של היום אינן "מועצמות". הן דוחפות אחת את השניה קדימה,

והן דוהרות!

 

 

* רות פולצ'ק, שיר פרי, רעות בן-ישי, רוני יעקובסון-לוי, קרני וולף, לאה פולצ'ק, יעל בן-אריה ושרון דוד, ומעל ל250 חברות צוות אחרות  מ-she codes; קהילת מפתחות התוכנה הגדולה בישראל, עם למעלה מ-20 סניפים. וקהילה המונה כ-16,000 נשים (שמתכנתות כמו אלופות!)

 


ארוע HACK Night  האחרון של SheCodes

 

 

 

* מרב אורן, מייסדת WMN,  חלל העבודה והחממה לנשים יזמות, פותחת סניף חדש בנוסף לסניף נמל תל אביב ביחד עם ספיר שפיגל ב-Merkspace Atidim , ותקבל לשורותיה יזמות נוספות.

* דלית הלדנברג, שירה וינברג ואביב זיו הקימו את LeadWith - Women Leading Tech ארגון ששם לעצמו למטרה לקדם נשים בהייטק הישראלי.  הן גם יפתחו בקרוב אקסלרטור ליזמות בלבד בשיתוף המרכז לעסקים קטנים של WIX יחד עם דנה  מיולגאי הבלתי נלאית.

 


מימין לשמאל: מייסדות LeadWith, אביב זיו, דלית הלדנברג ושירה וינברג. צילום: הדס אלדר

 

* חנה רדו, גלית דיאמנט וכל הצוות המדהים של Supersonas נלחמו למען ייצוג הולם של דוברות ומרצות בכנסים ובפאנלים ובנוסף הקימו את האקדמיה לדוברות - SheSpeaks..

* יפעת יודובסקי נבחרה להיות דוברת ב-2017 TEDxWhiteCity הקרוב, וממשיכה להיות יזמת, מנטורית ומרצה מבוקשת ליזמות נוער. בקרוב תשיק את החדש בו היא שותפה Boost, רשת מתחמי יזמות לבני נוער.

* שני הראל,לינוי קצאב ושני שקד פתחו סניף נוסף של Prowoman -  קידום נשים במשק הישראלי באונ' בן-גוריון, ובקרוב בעוד אוניברסיטאות בארץ, ומכתיבות מחדש את דרכן התעסוקתית של סטודנטיות.

 


קהילת ProWoman באוניבסיטת בן-גוריון.

* מאי בית-און, סיימה את תפקידה כיו"ר מועדון היזמות של המרכז הבינתחומי IEC -  מועדון היזמות וממשיכה להוביל בגאון את פרוייקט The Artemis Entrepreneurship Program.

* קרן הרשקוביץ', נויה למפרט ואפרת דייגי פתחו מחזור שני של תכנית Woman2Woman - עמותת בוגרי 8200, ומפגישות בין נשים צעירות בעלות פוטנציאל גבוה עם הנשים החזקות במשק הישראלי. התוכנית מאפשרת להן מנטורינג אחת על אחת עם אותן נשים מובילות.

 


הצוות המנהל של Woman2Woman מימין לשמאל: אפרת וינקר, אפרת דייגי,
קרן הרשקוביץ', נויה למפרט ויעל גרין.

* סמדר לנדאו, מ-Feelter .לאחר שבכמעט כל תחרות בינלאומית בה התחרתה, סיימה סמדר ראשונה, היא סגרה השנה סבב גיוס של 4.5 מיליון דולר.

* מוריה קסיס, הקימה את שני ארגוני ניהול המוצר   Product of things ו-Product tank TLV וחולשת על שתי קהילות ניהול המוצר הגדולות בארץ.

* בתחילת השנה יואב וילנר ושחר שמיר, מייסדי חברת השיווק Ranky הוציאו קול קורא כדי לבחור יזמת צעירה, כדי שתשב במשרד שלהם ללא עלות ותשתמש בכל המשאבים שלהם לטובת המיזם. היזמת הנבחרת ישבה שם חצי שנה.

* אלינה שקולניקוב-שוורצמן , טל טוחנר ומאיסה בלוט שמשום הכפילו את מספר הנשים בפרלמנט הנשים של AJC ACCESS Israel ואפשרו לנשים צעירות במשק הישראלי לקדם את עצמן עוד טיפה, הן בזירה הישראלית והן בזירה הגלובלית.

 


פרלמנט הנשים הישראלי במושב נשי מיוחד בכנס השנתי לציון 100 שנים ל-AJC בוושינגטון, ארה"ב ביוני 2016 .
מימן לשמאל: יסמין בכריה, סופיה טאווקחה, הילה דרכלר, אשגר אררו וטל טוחנר.

* מיכל מאירי והמיזם שלה Lemmeno פלטפורמה לתוכן אינטראקטיבי ויזואלי ליצרני תוכן ומפרסמים, גייסו ב-2016 כמה מאתרי התוכן הגדולים בישראל ובארה"ב כלקוחות.

* הבית השני שלי בשנתיים האחרונות, Samurai House In Israel, בהובלתו של יוני גולן, מנכ"ל סמוראי ישראל, הפך לחממת הסמוראיות, יחד עם הצטרפותן של שתי חברות צוות שירלי בינדר כמנהלת משפטית ועסקית ורביד לוי-קפלן כמנהלת פרוייקטים, ועוד 3 מייסדות של סטארטאפי פורטפוליו: מיכל מאירי שכבר פגשנו, יקירה דהן מReTube  וסתיו נוריאל מ-Tokyיוני גם יזם, בשיתוף עם הנספחת הכלכלית של שגרירות יפן, הגב' ריה מצומוטו, ארוע ראשון מסוגו - פאנל יזמות נשית יפנית-ישראלית באפריל האחרון.

 


ארוע WonderWomen ליזמות נשית יפנית-ישראל
מימין לשמאל למעלה : שירלי בינדר, נועה מוצפי למטה: דלית הלדנברג,
נטע-לי מאירי, מאריקו יזאווה וריה מצומוטו.

 

* מורן שקד השיקה את המיזם "סוכריות פיננסיות" במטרה להבין איך מנגישים את הנושא החשוב הזה - פיננסים - לנשים בדרך שהיא כייפית וקלה לעיכול תוך שמירה על איכות ורצינות התכנים עצמם.

* דריה הניג-שקד, יזמה משלחת נשים יזמות ראשונה מסוגה של 20 יזמות לסילקון ואלי אליה ניגשו יותר מ-180 יזמות ישראליות, בנוסף והקימה את קהילת WeAct.

* מריה פוברצ'יק עושה פלאים בכל הקשור לניהול קהילות ב-Elevation Academy. יחד עם שותפותיה רעות ראובני, מירב בן-ארי, נועה זהבי-רז, ניצן קרביץ, טניה מץ, רות עדן והגר ורטהיים, בנתה את קהילת SuperGirls שנכון להיום מונה יותר מ-51,000 נשים.

 


מימין לשמאל: מריה גרין-פוברצ'יק (מיסדת קהילת ה-SuperGirls) ורעות ראובני בארוע השנה לקהילה. צילום: עומר הכהן

 

* אי אפשר להתעלם מכך שכמה מהאקסלרטורים המובילים בתחום היום, מנוהלים על ידי נשים:

תאיר קובלסקי ב-SigmaLabs

נטע-לי מאירי בתוכנית החברתית של עמותת בוגרי 8200, שיותר ממחצית המנטורים בתוכנית שלה הן נשים

שארין פישר ב-EISP תוכנית היזמות של יוצאי יחידת 8200

נעמה זלצמן ב-Cockpit Innovation Hub

מור עיני את EcoMotion

סימונה  ולסקי את Microsoft Accelerator Tel Aviv

יסמין נחום את Barclays Accelerator Powered by Techstars Tel Aviv

מור ברק את The Junction

 


נטע לי מאירי, המנטורים והמנטוריות שלה בתמונה קבוצתית לפני פתיחת מחזור נובמבר 2016

* ענת כץ-ארוצ'ס, דנהכהן-ברון, טלי רוזן-שוהם וקבוצת הליבה של XX:UX הרחיבו את הקבוצה המקצועית של נשות חווית משתמש ל-1500 חברות (הגדולה ביותר מסוגה בעולם). רותם, כרמי, ליאת, גבריאלה ושירה חנכו במסגרתה את תוכנית ליווי המרצות שכבר קוצרת פירות.


קהילת XX:UX

* ענבל אורפז ממשיכה לכתוב עלינו ב-TheMarker Online באופן כל כך נכון ומלמד מניו-יורק.

* הילה אוביל-ברנר וטל שריג-אברהם פתחו מחזור נוסף של Campus TLV for Moms יחד עם צוות Campus Tel Aviv. תוכנית ייחודית לנשים בהריון או אמהות צעירות בתחילת דרכן היזמית.

* הילה גם הרחיבה את פעילות הארגון הותיק Yazamiyot, הגדול והראשון בארץ שנתן פלטפורמה נשית שכזו. הארגון הגיע ל1500 חברות השנה.

* נרקיס אלון ושרה רייפשניידר הקימו את Double You; בלי פלאפונים, בלי נטיורקינג ובלי גברים, דאבליו הוא ריטריט אשר מייצר ליזמות סביבה מנוטרלת מהסחות דעת ומלאה בהשראה לקדם את העסק שלהן. בריטריט האחרון השתתפו 100 נשים מהארץ, אירופה וארצות הברית. השנה הריטריט מתרחב לקוסטה ריקה.

 


תמונה מהריטריט האחרון ברמת הגולן, שרה רייפשניידר עומדת במרכז. צילמה: מעיין בן-ארצי

* דקלה כהן, שרית עמר ורוני יעקובסון-לוי מ-Google Tel-Aviv וכחלק מארגון הנשים הפנימי של גוגל, ארגנו את  Hello  World,  אירוע עבור חיילות משוחררות ומתעניינות בתואר ראשון במדעי המחשב.

* אביגיל לוין ושושי רושניבסקי הקימו את ארגון Makers for Heroes. הן מגשימות חלומות לנכי צה"ל, החל במייקאתונים, דרך סדנאות השמה בהייטק ועד לימי התנדבות.

 


מימין לשמאל: שושי רושניבסקי ואביגיל לוין , במייקאתון לפצועי צה"ל שנערך באוגוסט האחרון בשיתוף TOM

 

* דניאל אלנקווה-אופק, ממקימות  Givem, מיזם חברתי ועמותה הפועלת להצלת חיים במדינות עולם שלישי באמצעות קומודוטיס, הצילו חיים של למעלה מ-4,500 ילדים מתת תזונה קיצוני.

* רוני פייבלוביץ' מ-Impact Investing Israel הקימה את פרוייקט Future לקידום ותמיכה ביזמים מעל גיל 45.

* הצוות הנשי של FuckUp Nights Tel-Aviv Fuckup Nights Jerusalem שיסדה בארץ ליאורה גולומב ורוני יורה הציגו לעולם היזמות את אומנות הכישלון. הן ארגנו למעלה מ19 אירועים בירושלים ובתל-אביב, ואפשרו ל4000 משתתפים להבין שהכשלון הוא הדרך להצלחה.

 


חלק מחבריי הצוות של FuckUp Nights מימין לשמאל: רביד אהרוני, קרין לגזיאל, ליאור מדואל,
אסף קזקוב, אלקס ריף, רוני יורה, אדר גלוזמן, שירין אהרון, יונתן גבע וליאורה גולומב.

 

* נועה אוחיון המשיכה לחרוש את הארץ בהרצאות על ניהול קריירה בעידן הדיגיטלי במסגרת "דנה ונועה תעשו לי קריירה", וגם להצטרף ל-Colu כמנהלת הקהילה של הסטארט-אפ.

* ספיר שפיגל הקימה את רשת חללי העבודה Merkspace עבור יזמים ועסקים קטנים בתל אביב. היא ערכה את ה-Pitch Night הראשון בארץ ליזמות, כאשר פאנל השופטים הורכב גם הוא מרוב נשי כחלק מהשקת הסניף הראשון של מרקספייס.

 


חבר השופטות בתחרות הPitch Night ליזמות של MerkSpace
מימין לשמאל: קשת ברקאי, ספיר שפיגל, מיכל מיכאלי, נועה מוצפי,
תאיר קובלסקי, ענת כץ-ארוצ'ס ושיר פרי.

 

* חדוה קליינהנדלר ממשיכה לצמוח עם Emerj. חדוה זכתה השנה בפרס Women Add Value של ארגון iChangeNations שפועל בשיתוף פעולה עם האו"ם. ולפי השמועה מחליפה מיילים עם היועצים של לא אחר מביל גייטס. 

* חשוב לציין שיש גם גבר ברשימה -  ליאור ויצמן מ-Startups & Developers - IBM  Israel שמשמש כמנטור, יועץ ותומך ביוזמות רבות בקהילה, והוא ללא ספק "יקיר הקהילה" שלי.


מימין לשמאל: חדוה קליינהנדלר (Emerj), אביב זיו, דלית הלדנברג, שירה וינברג (LeadWith), 
לינוי קצאב (ProWoman), ליאור ויצמן (IBM AlphaZone) ומילה פינקלשטיין (TLVC)

 

* ואני וחדוה שמובילות את TLV SheWorx ועוד פרוייקטים מתכננות לכן ולכם מזימות מעניינות ל-2017.

 


קהילת SheWorx Tel-Aviv

"שנהיה למרימות ולא למורידות"
שנת 2017 טובה ושמחה.

תגובות

1. Tair Kowalsky | 1 פברואר 2017

נועה את נהדרת


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.