5 יולי 2017 | אלנה דוניץ
10 דגשים להסכם מייסדים טוב

אתם מוכנים להרים את המיזם שלכם לאוויר? רגע לפני, האם אתם בטוחים שהדרך ברורה לכל השותפים? אין דבר חשוב יותר מלהכין הסכם ברור בין המייסדים. ההסכם צריך לכלול נושאים עיקריים שיהיו נהירים לכל אחד מהשותפים מכיוון שאלו קריטיים עבור הכדאיות של החברה שלכם בעתיד ויכולתכם לגייס כספים.

אתם מוכנים להרים את המיזם שלכם לאוויר? רגע לפני, האם אתם בטוחים שהדרך ברורה לכל השותפים? אין דבר חשוב יותר מלהכין הסכם ברור בין המייסדים.

ההסכם צריך לכלול נושאים עיקריים שיהיו נהירים לכל אחד מהשותפים מכיוון שאלו קריטיים עבור הכדאיות של החברה שלכם בעתיד ויכולתכם לגייס כספים.

למעשה, נושאים אלו מכסים תחומים חשובים מאוד: התפקידים והאחריות של הצוות המייסד, הבעלות על ההון והקניין הרוחני

 

הנה 10 תחומים שחשוב לשקול כשאתם יושבים לכתוב את הסכם המייסדים שלכם:

 

1. מערכת היחסים בין השותפים

אתם תרצו לוודא כי נושא התפקידים והאחריות ברור לכולם. אז נכון, חשוב לייצר תרבות שיתופית ופתוחה ושצוות המייסדים ישתף פעולה זה עם זה, אבל זה לא אומר בהכרח שכולם צריכים לחלוק יחד את אותם תחומי אחריות.

 

2. חלוקת המניות בין השותפים

יהיה עליכם להקצות את הבעלות על החברה שלכם בקרב צוות המייסדים. אין ספק שמדובר בנושא סובייקטיבי ובוודאי שזהו תחום רגיש מאוד, אבל חשוב שתגיעו להסכמה כיצד תחלקו את ההון העצמי בין חברי צוות המייסדים כדי לוודא שאין אי הבנות ושאף אחד לא עלול למצוא את עצמו נפגע ברגע שתצאו לדרך.

 

3. קניין רוחני ואי-תחרות

ברגע שהשותפים מתחילים לשבת על הרעיון, או לפתח תוכנית עסקית עבור המוצר או השירות הם בעצם מייצרים קניין רוחני. קניין רוחני יכול להופיע בכמה צורות, אך חשוב שתוודאו כי לא משנה מהו הקניין הרוחני שייווצר עבור חברת הסטארט-אפ שלכם, הוא יהיה שייך לישות ולא לא לאנשים שעומדים מאחורי פיתוח הקניין הרוחני.

הרעיון הזה יחול לא רק על השותפים שלכם אלא על כל העובדים, היועצים ועובדי הקבלן שלכם.

 

4. משאבים פיננסיים

בשלב זה בהסכם המייסדים אתם למעשה מציינים כמה כסף כל אחד מהמייסדים תרם לעסק. "בנוסף אתם צריכים להחליט מה תעשו במידה והסכומים האלו לא יספיקו כדי לייצר רווח" כך מסבירים בחברת עורכי הדין הניו יורקית איס-פרוקטור. "מה יקרה אם העסק יצטרך יותר כסף? האם תחפשו משקיע חיצוני או שהבעלים יצטרכו לתרום יותר כסף בעצמם? תמיד כדאי לכם להתכונן למקרה הגרוע מכל מראש. כמו כן, אם שותף אחד הוא זה שאחראי על הכסף והשני הוא סוס עבודה, חשוב להבהיר זאת על הנייר כך שכולם יבינו למה הם נכנסים".

 

5. החלטות בחברה

קביעת אופן קבלת ההחלטות היא קריטית, במיוחד כשמדובר בנושאים חשובים בהם אין קונצנזוס. לדוגמה, ניתן להחליט כי בנושאים כאלו ההצבעה תהיה אנונימית.

 

6. מה קורה כאשר אחד מהמייסדים עוזב או נעזב

לעתים, גם אם בתחילת הדרך כולם מאוד מגויסים, אחד השותפים יכול לאבד עניין או לזנוח את תחום האחריות שלו. אין דרך ממש נעימה להתמודד עם מקרים כאלו, אבל חשוב מאוד להגדיר בהסכם השותפים במדויק מהו התהליך ומהם ציפיות השותפים במידה וזה יקרה.

 

7. פתרון סכסוכים

כל עוד יש לכם הסכם שותפים ברור ויסודי לא אמורים להיות נסיבות בהן המייסדים ימצאו את עצמם בסכסוך כזה או אחר. יחד עם זאת, במידה ותעלה מחלוקת בינכם כדאי שתגדירו בתוך הסכם השותפים תהליך מסודר ליישוב סכסוכים. זה יחסוך לכם הרבה זמן וכסף בעתיד.

 

8. שמירה על סודיות

לכל עסק יש מידע קנייני שאינו ציבורי ואם יתגלה לצד שלילי עלול לפגוע קשות בחברה. אין ספק כי לכל השותפים יש אינטרס להגן על מידע בעל ערך ובכל זאת זה רעיון לא רע להכניס סעיף כזה להסכם המייסדים. אם אחד המייסדים יסגיר מידע סודי, שאר השותפים יוכלו בקלות לטעון להפרת החוזה.

 

9. חלוקת הרווחים

כאשר עסק גדל והופך לרווחי המייסדים מתחילים לקבל חלוקה ביחס לבעלותם ההונית. יחד עם זאת, ובעיקר כאשר לא כל המייסדים תרמו כסף בתחילת הדרך, יתכן ותהיה ציפייה לעדיפויות שונות בהחזר ההון. לכן חשוב מאוד לדון בציפיות האלו ולהגדירם במדויק בהסכם השותפים.

 

10. חובות לחברה

לעתים רבות המייסדים מעוניינים שתהיה להם את האפשרות לנצל את ההזדמנויות השונות, לדוגמה כמשקיעים או יועצים מחוץ לעסק. פעמים רבות ההזדמנויות האלו יכולות גם לייצר ערך לחברה. מסיבה זו חשוב להבהיר בהסכם המייסדים מה כל מייסד מחויב לעשות כאשר הם נתקלים בהזדמנויות כאלו מחוץ לחברה ואלו מגבלות יש להציב במקרים כאלו.

 

כעת, כשאתם יודעים מה צריך לכלול הסכם המייסדים, אתם יכולים לגשת למשימה. תבניות קיימות ניתן למצוא באתרים ייעודיים כמו ב-Docracy או shouldisign.

חברה שנבנית בשותפות היא לא כל כך שונה במובן מסוים משותפות בחיי הנישואין. בתחילת הדרך הכוונות שלכם טובות ואתם לא מסוגלים לחשוב בכלל שיתכן מצב שהשותפות הזו תגיע לסיומה. אבל אלו דברים שקורים. תכננו את צעדיכם מראש, אחרת אתם עלולים לסכן את קיומו של העסק שזה הרגע בניתם.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.