27 נובמבר 2017 | אור חביב
תעשיית החדשנות - שובר השוויון החברתי

בואו נחשוב על זה לרגע, קריירה, עליה בסולם הדרגות, מעמדות חברתיים, עד היום המסלול לכך היה ברור ומוגדר מאוד והוא עבר דרך האקדמיה. בעולם הישן, מי שדרכו לא צלחה במערכת החינוך ואז באקדמיה, מסיבות כאלה או אחרות, לא היה לו סיכוי לפרוץ את גבולות דרגות הקריירה ולבטח לא את גבולות המעמד החברתי שממנו הגיע.

מימוש פוטנציאל אנושי מעולם לא היה אפשרי יותר! 

בואו נחשוב על זה לרגע, קריירה, עליה בסולם הדרגות, מעמדות חברתיים, עד היום המסלול לכך היה ברור ומוגדר מאוד והוא עבר דרך האקדמיה. בעולם הישן, מי שדרכו לא צלחה במערכת החינוך ואז באקדמיה, מסיבות כאלה או אחרות, לא היה לו סיכוי לפרוץ את גבולות דרגות הקריירה ולבטח לא את גבולות המעמד החברתי שממנו הגיע.

לצורך העניין, באותו עולם ישן, נער או נערה שמגיעים ממעמד סוציואקונומי נמוך וממשפחות קשות יום, שלא סיימו 12 שנות לימוד ואין להם אף תואר אקדמאי, סיכוייהם לנהל חברת FORTUNE 500 נמוכים מסיכוייהם לזכייה בלוטו ואולי אף תלויים באותה כמות נחוצה של מזל.

לעומת זאת, בואו נבחן את העולם החדש: תעשיית החדשנות טרפה את הקלפים ויצרה פלטפורמה שוברת שוויון שבפעם הראשונה בהיסטוריה האנושית מאפשרת לכולם, ואני מתכוון לכולם, לממש את הפוטנציאל האנושי הטמון בהם ללא הבדל דת, גזע, מין, גיל, תעודות אקדמאיות ורקע סוציואקונומי.

למען הסר ספק, איני מוריד מערכן של מערכת החינוך או מהאקדמיה. אני בוגר תואר ראשון ותואר שני והובלתי קבוצות של נוער בסיכון במערכת החינוך במשך 7 שנים. היכולת ללמוד ולהתמיד חשובה מאין כמותה ומוערכת על ידי הגורמים השונים במערכת החדשנות. מי שמצליח להתמיד ולסיים בהצלחה תכניות במערכת החינוך ובאקדמיה מוסיף לעצמו נקודות זכות בחיים ובמערכת החדשנות.

עם זאת, תעשיית החדשנות בכלל ותוכניות הצמחת הסטארטאפים בפרט פותחות הזדמנויות חדשות למימוש פוטנציאל אנושי ולכך אתייחס בדברי להלן.

 

השינוי מתחיל בצורך:

במהלך 15 השנים האחרונות, נכחתי, הנחתי ואירחתי פאנלים רבים של מנהלים ומשקיעים של חברות מצליחות. בפאנלים נשאלו המנהלים והמשקיעים שאלות רבות לגבי הרכיבים הנדרשים להצלחת חברות. באופן חד משמעי, הרכיב העיקרי שצוין היה הרכיב האנושי. כולם טוענים פה אחד: צוות העובדים הוא הנכס העיקרי של החברה. כשהתבקשו המנהלים והמשקיעים לענות כמעסיקים: מה חשוב להם יותר שיהיה לאנשים שהם מעסיקים בחברות שלהם: תעודות או ניסיון? גם לכך התשובה הייתה חד משמעית: ניסיון!".

 

אין זה אומר שאין ערך לתעודות ולהכשרה אקדמאית, אבל המשמעות של השינוי בתפישה בקרב המעסיקים גדולה. בעולם שבו מידע זמין ונגיש דרך האינטרנט לכולם, המגמה של לימוד עצמי ורכישת ניסיון מתחזקת, החל מסרטונים של יו טיוב, דרך הרצאות טד, גישה לכתבות, מחקרים ומאמרים אנשים יכולים היום ללמוד ולצבור ניסיון וידע בעצמם. 

 

בואו נסכם את המגמות:

• שינוי מגמות בעולם התעסוקה - מעסיקים מעדיפים ניסיון 

• הגישה החופשית למידע

• מגמת ההכשרה וצבירת הניסיון העצמית

 

אם המהפכה התעשייתית עיצבה את מערכת החינוך ואת תהליך ההכשרה המקצועית עד היום, הרי שמהפיכת המידע יוצרת צורך למערכת חינוך והכשרה חדשה - מערכת החדשנות!

 

מערכת מימוש הרעיונות:

אם נבחן את המשאבים הטבעיים הקיימים בכדור הארץ אז נגלה שיש לנו דלקים, גז, אנרגיית שמש וכו' אבל המשאב הטבעי החשוב ביותר שיש לנו הוא המוח האנושי, ואנחנו רחוקים ממימוש אותו משאב. ואם אנחנו מתייחסים למוח האנושי כמשאב טבעי אזי ניתן להקביל את התוכניות להצמחת הסטארטאפים למכרות שמטרתם לנסות לממש את המשאב הטבעי היקר.

אחד השינויים המהותיים ביותר שהביאה תעשיית החדשנות לעולם הוא תעשיית הסטארטאפים. אם עיקר הפוטנציאל האנושי מאופיין ביכולת שלנו לחשוב על רעיונות יצירתיים וחדשים אזי תעשיית הסטארטאפים היא מכונה משומנת למימוש אותם רעיונות. 

כל מי שבתעשיית החדשנות כבר מבין שיש הבדל ומרחק גדול בין רעיון ובין רעיון ממומש שהופך לחברה מצליחה ומשפיעה. עם השנים ובזכות הניסיון בהצמחת מיזמים, הצליחה תעשיית החדשנות לייצר מערכות כגון תכניות אקסלרציה, אינקובציות, חממות, רשתות נטוורקינג ועוד שמטרתן לספק כלים, וסביבה תומכת (אקו-סיסטם) להצמחת אותם רעיונות ומימושם.

יותר ויותר יזמים מבינים זאת ומצטרפים לתכניות הצמחת סטארטאפים שמהותן חינוך לחשיבה, לתהליך ולהתנהלות נכונה על מנת לסייע במימוש הרעיונות שלהם.

 

לאף אחד אין מונופול על השכל!

במשך שנותיי בתעשיית החדשנות: מעמק הסיליקון ועד לאילת, למדתי דבר אחד, לאף אחד אין מונופול על השכל! 

 

ניסיוני הראה לי, שכאשר אדם מסוים חושב על רעיון לסטארט-אפ ישנו לפחות עוד אדם אחד ולעיתים אף מספר אנשים שונים עם אותו הרעיון בדיוק ולפעמים אף עם אותו השם לרעיון. עוד דבר ששמתי לב אליו הוא שאותם אנשים מגיעים עם אותו הרעיון כאשר הם בטווח גילאים שונה, ממקומות שונים בעולם ומרקעים סוציואקונומים שונים.

ניסיון זה הוביל אותי לתובנה: כנראה שאלוהים לא חילק את כל השכל במקום כזה או אחר. הבנתי שהרעיון הגדול הבא יכול להגיע מכל איש או אישה ללא שום קשר לרקע, לניסיון, לתעודות וכו'. 

אז אם כולם יכולים, למה יש מקומות שבהם יש סטארטאפים ומקומות בלי? הכירו את המודל שלנו בהאב אילת: open door incubation או שוויון הזדמנויות זו לא סיסמה. 

 

בואו נבחן את ההנחות:

1. אין מונופול על השכל - הרעיון הגדול הבא יכול לבוא מכל מקום ומכל אדם.

2. השינוי מתחיל בצורך - השקעה בהנגשת המידע ועידוד צבירת ניסיון 

3. הנגשת תוכניות חדשנות והצמחת סטארטאפים - תוכניות איכותיות נגישות לכולם.

 

אם כל הנ''ל נכון, אפשר להצמיח אקוסיסטם וסטארטאפים איכותיים בכול מקום.

אז יצאנו ובדקנו:

1. בחירת המיקום: אילת, עיר שעד לפני מעט יותר משנתיים לא הייתה בה תשתית ואקו-סיסטם של חדשנות לסטארטאפים - ולכן לצורך הנושא, אילת מהווה את המצע המושלם לבחינת המודל.

2. הנגשת המידע: השקנו כ־30 תכניות חדשנות כולל תכניות העשרה והכשרה לבני נוער, נוער בסיכון, ילדים עם צרכים מיוחדים, תכניות לימוד קוד, תכניות קוד ואקסלרציה, אקסלרטור לנשים, כנסי TEDxEILAT, תכניות חדשנות לסגלי הוראה ועוד.

3. מודל חדשני: כל אחד יכול. אם באים לעיר ללא סטארטאפים חשוב לייצר תכנית שתאפשר לכולם להיכנס ולקבל גישה לידע האדיר שהצטבר בתעשיית החדשנות. כך נולד מודל הדלת הפתוחה של האינקובטור שלנו. כל אדם, מכל גיל, מין, רקע, ורמת ניסיון שונה יכול להיכנס ולהתחיל תהליך אינקובציה מהאיכותיים ביותר בתעשייה ובאופן בלתי מתפשר.

4. מבחן התוצאה: כיום בפלטפורמה של האב אילת משתתפים כ־90 סטארטאפים בשנה: משלבי הרעיון הראשוני, דרך שלבי פיתוח טכנולוגי ועד שלבי גיוס ופריצה לשווקים בינלאומיים במגוון תחומים רב כולל: Biotech, Travel Tech, Smart City, Connected Cars, Renewable Energy, Fintech, AI, IoT ועוד. 

 

שובר השוויון החברתי - תעשיית החדשנות!

לפני כמה שנים קיבלתי את ההחלטה להתמקד במשימה לסייע לכמה שיותר אנשים לממש את הפוטנציאל האנושי הטמון בהם, אני מקווה שבעזרת מודלים של תכניות חדשנות שיופצו ברחבי הארץ ובעולם נוכל להציע דלת פתוחה לכל אדם בכל מקום ולספק את הכלים וההכוונה למימוש המשאב הטבעי היקר ביותר שיש לנו - הפוטנציאל האנושי.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.