15 ינואר 2018 | יניב בן ישי
כיצד תהפכו מעובדים שכירים ליזמים ו"תישארו בחיים!"

אתם עובדים כמפתחים כבר כמה שנים ומסביבכם יש חברים שפתחו או פותחים סטארט-אפ? אולי חלק כבר אפילו עשו אקזיט? זה ממש מדגדג לכם לעשות את המעבר משכירות ליזמות, אבל הפחד וחוסר הוודאות קצת מרתיעים אתכם והסטטיסטיקה אכן מאתגרת - בכל יום נפתחים בממוצע שלושה סטארטאפים חדשים, בפועל 43% מהם נסגרים במהלך שלוש וחצי השנים הראשונות ורק 7% מהם מגיעים לרווחיות והצלחה.

אתם עובדים כמפתחים כבר כמה שנים ומסביבכם יש חברים שפתחו או פותחים סטארט-אפ? אולי חלק כבר אפילו עשו אקזיט? זה ממש מדגדג לכם לעשות את המעבר משכירות ליזמות, אבל הפחד וחוסר הוודאות קצת מרתיעים אתכם והסטטיסטיקה אכן מאתגרת - בכל יום נפתחים בממוצע שלושה סטארטאפים חדשים, בפועל 43% מהם נסגרים במהלך שלוש וחצי השנים הראשונות ורק 7% מהם מגיעים לרווחיות והצלחה.

 

אז מה חשוב לדעת? ומהם הצעדים המקדימים שאתם חייבים לעשות כדי להפחית סיכון ואולי גם לנצח הסטטיסטיקה? הנה 8 הצעדים שאתם חייבים לעשות לקראת האקזיט הבא שלכם:

 

1. מה הרעיון שלכם? צריך אותו?

במה אתם הכי טובים? מהי המומחיות שלכם? נסו למצוא רעיון הקשור לנושאים האלה, עשו סקר שוק, דברו עם אנשים, חטטו באינטרנט ובדקו: מה חסר לנו בחיים, מה יפתור בעיה שכיחה? מה כבר קיים, אבל לא מספיק מפותח ואפשר לקדם? באילו תחומים לא קיים עדיין שירות? כיזמים עליכם להתמקד בהגדרת בעיה ומציאת פתרון שביחד יוצרים היגיון כלשהו. אם כבר יש לכם רעיון שמלהיב אתכם, בדקו האם הוא ייחודי והאם כבר לא הוצא עליו פטנט בעבר. כדאי גם להתייעץ במידת הצורך עם עורך דין. ככל שלמיזם שלכם תהיה מטרה ברורה ופתרון פשוט, כך תוכלו להסביר אותו יותר בקלות לאחרים, לשכנע אותם ולזכות בתמיכתם. לשם כך כדאי להכין 3­-4 משפטי מפתח ברורים וקצרים.

 

2. חשבתם איך תרוויחו מזה?

מודל עסקי הוא שלב בסיסי של כל מיזם, גם כדי לדעת מראש את גודל ההשקעה הנדרשת וגם כדי להבהיר מה פוטנציאל המכירה וכדאיות היוזמה. תוכנית עסקית גם תעזור למשקיעים הפוטנציאלים להבין למה כדאי להם להשקיע בפרויקט הזה. זכרו, הרבה מאוד יזמים עושים את אותה הטעות... הם רצים קדימה מבלי לתכנן האם וכיצד אפשר להרוויח מהרעיון שלהם. לפני הכול חובה לגבש אסטרטגית מחיר ומודל רווח.

 

3. איך תשווקו את זה?

רוב היזמים מתמקדים בזמן ובכסף שעליהם להשקיע בשלב הפיתוח. אך למעשה, זה אולי מתחיל בפיתוח, אבל לא מסתיים שם. צריך לקחת בחשבון את כל מה שקורה לאחר שהמוצר קיים: עיצוב, מיתוג, שיווק, פרסום, הפצה וכן הלאה. גם אם המוצר מצוין, צריך לדעת איך להביא לקוחות או גולשים, ועל כן חשוב לפתוח אקסל ולהתחיל לחשב: כמה משתמשים לדעתכם יהיו למיזם? תוך כמה זמן? איך תפיצו אותו? כמה עולה לפרסם? תשובות לשאלות האלה תאלצנה אתכם להתמודד עם האתגרים הפיננסיים של המיזם שרבים לא לוקחים בחשבון, ואם תצליחו להוכיח רווחיות, לפחות על הנייר, תוכלו להתקדם משם.

 

4. אפיון, אפיון, אפיון

כיוון שפיתוח עולה הרבה כסף (או זמן או גם וגם), כדאי לבצע אפיון מדויק כמה שיותר כדי לצמצם את כמות השינויים והעיצוב מחדש שתצטרכו לבצע לאחר תחילת הפיתוח. אפיון ה־UIחשוב מכיוון שהוא מאפשר "לראות את הדברים בעיניים" וגם להראות לאחרים, לבדוק אם הם מבינים אותו ומה הם היו משפרים. לשם כך אפשר לאייר את כל המסכים של המוצר באופן ידני על דף או באמצעות תוכנות כמו למשל Powerpoint או Balsamiq. בשלב הבא יהיה לכם הרבה יותר קל לקבל הצעות מחיר ממעצבים ולהם יהיה קל יותר לקלוע למה שדמיינתם. בנוגע לאפיון תהליכי העבודה הפנימיים של המוצר - כדאי לכם מאוד להכין תרשים זרימה מדויק של כל התהליך.

5. מי יצעד אתכם?

לא תמיד אפשר לעשות הכול ב־10 אצבעות, ועל כן מגיע הרגע שבו יש לשקול שיתוף פעולה עם אדם אחר או אפילו עם מספר אנשים. אם הגעתם לשלב הזה, בנו הגדרות ברורות של כל תפקיד וצרו חלוקת עבודה ברורה. לרבים יש נטייה לבחור שותפים שהם גם חברים, אבל חברים לא תמיד יהיו השותפים הנכונים ביותר. במקום זה חפשו אנשים שמשלימים אתכם, כאלה שמביאים איתם ידע, רקע טכני שאין לכם ואולי אפילו דרך חשיבה שונה משלכם - זו הדרך הטובה ביותר להפריה הדדית, וכך גם תוודאו שכל הנושאים האפשריים מכוסים. חשוב לבחור גם באנשים שתוכלו לעבוד איתם לאורך זמן ולא ישגעו אתכם בוויכוחים אין־סופיים. איך תמצאו אנשים כאלה? זה בדיוק הזמן להגיע לאירועים עסקיים, לכנסים מקצועיים ולמיטאפים בהם תוכלו לפגוש את האנשים הנכונים ולעניין אותם ביוזמה שלכם.

 

6. אז מי שם כסף?

כשאתם עובדים ורוצים לעזוב את העבודה לטובת המיזם בכדי להשקיע בו את רוב שעות היום, משקיע הוא הפתרון האולטימטיבי, שהרי אתם גם צריכים להתפרנס איכשהו, נכון? לשם השגת משקיע (שזה אתגר לא פשוט בפני עצמו) הכינו מצגת מרשימה עם הרעיון שלכם ואולי אפילו אב־טיפוס של המוצר או המערכת. בשלב הזה תצטרכו לצאת מאחורי הקלעים אל קדמת הבמה, וכדי לקדם דברים תצטרכו לשנס את כל כישורי המכירה שלכם. אין לכם כאלה? מצאו איש מכירות טוב והפכו אותו לאחד השותפים שלכם. כמעט בכל שבוע מתקיימים אירועים עסקיים של מפגשי יזמים-משקיעים, השתתפו בכנסים או היעזרו בגופים שמתמחים בחיבור בין יזמים להשקעות תמורת עמלה.

 

7. איפה עובדים?

בסרטים אולי אפשר להקים סטארט-אפ מהגראז', אבל בעולם האמיתי זה לא פתרון אידאלי. במקום זה, מצאו לכם חלל עבוד מתוך מגוון חללי העבודה הקיימים שמתאימים בדיוק ליזמים מתחילים. שכרו לעצמכם עמדה או משרד קטן ותוכלו ליהנות מסביבה נוחה וגם שהיא גם אנרגטית ויש בה אווירה של עשייה ויוזמה. אגב, עבודה בסביבת סטארטאפים אחרים מסייעת גם ברמה החברתית וגם ברמת שיתוף הידע ויצירת שיתופי פעולה פוטנציאלים. כמו כן, שווה להיות קרוב גיאוגרפית למרכז העניינים ולהיכן שהכול קורה וגם להיות מעורים בכל הכלים והאירועים שיכולים לקדם אתכם.

 

8. הקשיבו לביקורות

הכינו רשימה של כעשרה אנשים לפחות שאתם מעוניינים במשוב שלהם על המיזם. קבעו פגישות, הציגו את הרעיון וסכמו את כל ההערות החיוביות והשליליות שאתם מקבלים. שימו לב להערות שחוזרות על עצמן: את השליליות יש לתקן, את החיוביות יש לחזק.

 

אם דברים לא צפויים קורים תוך כדי עבודה על המיזם - לא נורא, זה אפילו די שכיח... אז אל תחששו לשנות את הדרך בה בחרתם בהתאם לתנאים החדשים. ערכו הערכת מצב מדי פעם והיו ערניים למגמות בשוק.

תגובות

1. לא קרוב אפילו | 15 ינואר 2018

סמנכ"ל השיווק בחברת השמה כותב על לפתוח סטארטאפ?

לא קרוב אפילו


2. רוי | 15 ינואר 2018

איך שכיר כותב כזו כתבה? מאיפה הוא יודע מה נדרש?

האם היה יזם בעצמו בעבר? אם כן, חבל שלא צויין. אם לא, מצטער, אבל אין לך מושג מה זה להיות יזם.


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.