צילום: גלעד קוולרצ'יק
4 פברואר 2018 | מערכת
"בזמן שהעולם מנסה לעכב ולמנוע מאיראן להפוך למעצמת גרעין, היא כבר הפכה למעצמת סייבר"

"איראן הפכה למעצמת סייבר ובאמצעות תקיפות מדינתיות על בסיס קבוע נגד יעדים בארה"ב, סעודיה וגם ישראל, אירן עורכת ניסוי כלים ושיפור יכולות לקראת מערכה גדולה. ישראל לא ערוכה להגן על התשתיות האזרחיות שלה ולא על האזרחים שלה מול תקיפות סייבר מדינתיות. מדעני גרעין ישראלים מותקפים באופן יום־יומי, זהו חלק מניסוי הכלים לקראת המערכה הגדולה"

"פרויקט הגרעין הוא איום עתידי, פרויקט הסייבר הוא כבר איום מיידי", כך על פי ד"ר אראל מרגלית, מחלוצי הסייבר הישראלי. בדברים שנשא מרגלית בכנס סייברטק 2018 בתל אביב, הזהיר כי פרויקט הסייבר של איראן פועל בעוצמה נגד ישראל. כל עוד אין הגנה על תשתיות אזרחיות, תקיפות סייבר יביאו בקרוב לפגיעות גם בנפש. בכנס הוצגו פתרונות אסטרטגיים לאתגרים שמציבות התקפות סייבר במגוון מגזרים בהם תחומי הפיננסים, ביג דאטה, בינה מלאכותית, בטחון, פיתוח, תקשורת ועוד.

 

"איראן הפכה למעצמת סייבר ובאמצעות תקיפות מדינתיות על בסיס קבוע נגד יעדים בארה"ב, סעודיה וגם ישראל, אירן עורכת ניסוי כלים ושיפור יכולות לקראת מערכה גדולה. ישראל לא ערוכה להגן על התשתיות האזרחיות שלה ולא על האזרחים שלה מול תקיפות סייבר מדינתיות. מדעני גרעין ישראלים מותקפים באופן יום־יומי, זהו חלק מניסוי הכלים לקראת המערכה הגדולה. התשתיות האזרחיות הפכו למטרה מרכזית של הסייבר האיראני - במערכה הבאה תשתיות אזרחיות ייפגעו. בזמן שהעולם מנסה לעכב ולמנוע מאיראן להפוך למעצמת גרעין, היא כבר הפכה למעצמת סייבר. בכל עימות אפשרי עם חיזבאללה, ישראל תצטרך להתמודד עם יכולות סייבר איראניות שאיננו מכירים עדיין בשדה הקרב. בשנה האחרונה אנו עדים לתקיפות חוזרות ונשנות על כל הגופים הפיננסים המרכזים בארה"ב, על תשתיות לאומיות כמו סכר באומן בניו-יורק, הפרלמנט הבריטי ואף משרדי ראש ממשלת בריטניה. רק לפני חודש, איראן תקפה שוב את  מפעלי האנרגיה של ארמקו הסעודית ולולא רכיבי הגנה סמויים, התקיפה הזו הייתה מסתיימת במאות נפגעים ישרים ומאות אלפים באופן עקיף. החשודה העיקרית הינה איראן, באמצעות זרועות הסייבר הארוכות שפיתחה".

 

מרגלית, יו"ר ומייסד קרן JVP שהיא אחת מעשר קרנות הון הסיכון הטובות בעולם הקים בבאר שבע את חממת הסייבר הראשונה בישראל. חממה זו משכה אחריה חברות רבות רב־לאומיות שהקימו גם הן מרכזי פיתוח סביב חממות סייבר. מרגלית מכיר את עולם הסייבר גם מצד עולם היזמות ופיתוח יכולות הסייבר אך גם מצד המוחקק כאשר כיהן בראש השדולה לקידום הסייבר בישראל וכחבר ועדת המשנה לענייני סייבר מטעם ועד חוץ ובטחון.

 

מרגלית הדגיש בנאומו כי יש להקים נאטו בתחום הסייבר שכן פגיעה במדינה שלישית יכולה להביא לפגיעה ישירה בישראל ובאינטרסים שלנו "באירופה 65 מתקני גרעין אזרחיים, תקיפות הסייבר מכוונות בדיוק למקומות האלה. מדינות כמו איראן רוצות לשים את היד על המתג של 65 מתקנים אלו".

 

מרגלית המשיך וטען כי התקיפות בסעודיה, בארה"ב ואפילו כאן בישראל במהלך צוק איתן היוו בסך הכול ניסוי כלים לקראת המערכה האמיתית, ובפעם הבאה התשתיות האזרחיות של ישראל יעמדו בלב המתקפה האיראנית. יש להכריז, לדבריו, על הקמת ברית אזורית לאזור היורו־מד (אירופה, אגן הים התיכון וצפון אפריקה); ברית שתתבסס על מרכזי CERT אזוריים להתמודדות עם איומי הסייבר. מדובר בעניין אזורי אסטרטגי ולטענת מרגלית, ישראל צריכה להוביל מהלך זה.

 

בעידן הגלובליזציה, חשיפה של מדינות אחרות למתקפות סייבר יכולה לפגוע באופן עקיף גם באינטרסים הביטחוניים של ישראל. ניתן לראות דוגמה לכך בעסקה המפוקפקת בה רכשה ישראל ספינות וצוללות מחברת טיסנקרופ, חברה הנמצאת בין היתר בבעלות גורמים לבנוניים בעלי קשרים חזקים באיראן. במתקפת סייבר שהתרחשה לפני כשנה נגנב ממספנת טיסנקרופ מידע רגיש הכולל בין היתר את מפרטי הצוללות והספינות שישראל רכשה ועתידה לרכוש. באותה מספנה נבנות גם הקורבטות הישראליות העתידיות והצוללות החדישות. העובדה כי גורם לבנוני בכיר, שלו קשרים חזקים באיראן, מחזיק במניות במספנה, מהווה איום ממשי. על פי מרגלית זהו רק עניין של זמן עד שהמספנה תספוג תקיפה נוספת, ואיראן תוכל ליהנות מהמידע הרגיש שייגנב.  מידע שכזה בידיהם של משמרות המהפכה מייצר נזק אסטרטגי לביטחון ישראל ולאזרחיה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.