22 פברואר 2018 | הדס פאר
בניה יעילה לעתיד ירוק יותר

בשנים האחרונות חלה התפתחות דרמתית בתחום הבנייה היעילה (הידועה בעגה הכללית כבניה ירוקה). יחד עם מגמה בין־לאומית לבניה יעילה יותר, התייעלות אנרגטית וקיימות, ישראל התפתחה לפתרונות מקומיים, כאשר נקודת היסוד היא התאמה לתנאי האקלים ושימוש בשיטות וטכנולוגיות קיימות. זאת כדי לעודד את הציבור לבחור בפתרונות שיטיבו הן עמו והן עם הסביבה.

בשנים האחרונות חלה התפתחות דרמתית בתחום הבנייה היעילה (הידועה בעגה הכללית כבניה ירוקה). יחד עם מגמה בין־לאומית לבניה יעילה יותר, התייעלות אנרגטית וקיימות, ישראל פתחה מקומיים, כאשר נקודת המוצא היא התאמה לתנאי האקלים ושימוש בשיטות וטכנולוגיות קיימות. זאת כדי לעודד את הציבור לבחור בפתרונות שיטיבו הן עמו והן עם הסביבה. מטרתה הראשית של הבנייה היעילה היא השגת סביבת מחיה, עבודה ופנאי בריאים ויעילים יותר. בראיה רחבה, בנייה יעילה היא שילוב של פתרונות המטיבים עם הכלכלה, הקהילה והסביבה.

 

הנושא החשוב ביותר כאשר מתכננים מבנה, הוא התאמתו לייעודו ולמיקום שלו. צריכת האנרגיה משתנה בין מבני מגורים, משרדים ותעשייה, וכן, יש השפעה רבה לצריכת האנרגיה במבנה משרדים אשר נמצא בצפון אמריקה או בדרום אפריקה. על פי תנאי האקלים, השימושים ומספר האנשים שיכיל, ניתן לצפות את העומסים וכן את הדרישות שיביאו ליעילות מקסימלית הן של המבנה והן של המשתמשים. על בסיס הנתונים הללו, מחושבים הבידוד התרמי שיידרש למבנה, כיווני האור וההצללה וייצור האנרגיה שנדרש להפיק כדי לאפשר למבנה להתקיים בחסכון המרבי.

 

כאשר לוקחים בחשבון את המורכבות הנדרשת בתיאום שבין כל המערכות והנתונים, עם החשיבות שלכל אלמנט יש בהשפעתו על המבנה, מתקבל נדבך נוסף לתחום הטכנולוגי בעולם הבניה. עולם התכנון ועולם הקיימות חברו יחד לפיתוח מערכות סימולציה ממוחשבות, הדמיות תלת ממדיות וחישובים מדויקים אשר מבטיחים עמידה ובדיקה בכל תחום. מערכות ניהול ושליטה אלו מאפשרות כבר בשלבי התכנון, וגם בשלבי הביצוע והאכלוס, לשלוט במערכות פסיביות ומכאניות, לנהל ולמדוד את יכולות המבנה ובמקרים מסוימים אף להפוך את המבנה למערכת אוטונומית עצמאית, כפי שנעשה גם בתחום הערים החכמות. טכנולוגיות אלו מבטיחות מיקסום איכות והתייעלות לא רק של המבנים והמשתמשים, אלא גם של אנשי המקצוע ושל המערכות המתפעלות את המבנים.

 

התחום העיקרי שישפיע על תקציבו של מבנה ותקציב הוצאות האנרגיה שלו לאחר אכלוס, הוא שיטת הבניה. לכל מבנה יש לתכנן מעטפת שתתאים לו ותבטיח בידוד תרמי והגנה אקלימית, יחד עם גישה לאור, לאוורור טבעי וגישה אל החוץ. יחד עם זאת, על המעטפת לשרת את המשתמשים בצורה הטובה, הבריאה והבטיחותית ביותר. כלומר, מבנה שנבנה במעטפת שנותנת מענה מלא לבידוד התרמי, במטרה לכלוא את האנרגיה המופקת בו, שכולאת בתוך חללי המבנה גם חומרים רעילים הנפלטים לאיטם מחומרי הגמר או השלד, בסופו של דבר תכריע את יעילות השימוש במבנה והשפעתו על תפוקות העובדים. בחירת חומרי המבנה בשלבי התכנון והבניה היא קשר ישיר של בריאות העובדים ותפוקתם בעת השימוש בו בטווח הארוך. לכן, השפעת החלטות מסוג זה מהווה תוצאה ישירה על כלכלה ועל יעילות של חברה. יתרה מכך, מחקרים בין־לאומיים מוכיחים כי בניה יעילה משפרת את כלל התייעלות המשק בהתאם.

 

כמובן שגם לבחירת שיטת בנייה יש השפעה על מיקום המבנה הן מבחינת זמינות החומרים ומורכבותם. עולם הקיימות והבנייה היעילה מתחשב לא רק בתרכובת החומרים מבחינת פליטות מזהמים והשפעתה על הדייר או העובד בטווח הארוך. בכדי להטיב עם הסביבה יש להתחשב בזיהומים הנוצרים בעת ייצור תהליך החומר, השילוח והן האריזה, שלעתים יכולה להיות מזהמת יותר מאשר תהליך הייצור והשילוח גם יחד. גורמים נוספים שיילקחו בחשבון הם מקור החומר ומורכבותו- האם ניתן למחזור, האם ממוחזר, האם טבעי וכן הלאה.

 

תכנון המבנה בצורה המתחשבת בכלל התנאים החיצוניים תבטיח שימור אנרגיה והטבה עם משתמשי המבנה. התכנון יושפע וישפיע על צריכת האנרגיה באופן פסיבי באמצעות חישוב שטחי הזיגוג, עובי וסוג המעטפת ובחירת חומרים מתאימים. כדי למקסם התייעלות כלכלית ואנרגטית של מבנה, יש לקחת בחשבון גם את המערכות שיוטמעו בו. גם כאן, ההתחשבות בתנאי האקלים, השימושים ומספר האנשים שיכיל המבנה משפיעים על התכנון והצרכים. במקביל לאחריות שניתן לקבל על אופן בניית מערכות מכאניות, כאן יש לקחת בחשבון תפוקות ייצור לעומת צריכה. המערכות היעילות ביותר יהיו אלו אשר יודעות לייצר אנרגיה גם, או כאשר, אינן צורכות אותה. כיום מרבית המערכות המתקדמות ידעו לצבור אנרגיה או לנתב אותה לטובת שימושים אחרים. למשל מים חמים שנפלטים ממערכת מיזוג יוכלו לשמש לטובת מקלחות או מטבחים גדולים. בתחום המערכות היריעה רחבה, כאשר לצד התייעלותן של מערכות וותיקות בשוק, נוצרים חלופות ופיתוחים לצמצום צריכה ומיקסום רווח.

 

השוק הישראלי רווה בפתרונות לשיפור מבנים וגם להתייעלות אנרגטית. היות שלכל מבנה מטרות וייעודים שונים, ובישראל מספר אזורי אקלים, הפתרון בארץ להבאת חסכון משמעותי הנו נקודתי לכל בניין וייעודו, אולם בהתאמה מלאה לצרכים ובהחזר השקעה מהיר יחסית. מרבית הפתרונות הקיימים בשוק ניתנים ליישום ולשיפור מיידי בצריכת האנרגיה, בצמצום פליטות מזהמים ובהטבה בריאותית עם דיירים ומשתמשים, הן במבנים קיימים והן בבנייה החדשה.

 

פתרון נוסף שיכול להביא שינוי לשוק הוא עידוד מיזמים צעירים בתחום. בינואר יצאה לדרך תכנית היזמות ״עיר חכמה בירושלים״ שבה משתתפים מיזמים בתחום טכנולוגיה ואנרגיה. חברת סונול תומכת במיזמים האלה כאשר המטרה היא לבנות ביחד עיצוב של פיילוט עבור הפרויקטים בתוך העיר. חברת סונול תומכת במיזמים שמפתחים פתרונות בתחום האנרגיה החכמה, נותנת להם ייעוץ מקצועי והכוונה ומשתפת פעולה על מנת לבנות ביחד פתרונות חדשניים.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.