13 אוגוסט 2018 | ג'ון ראמפטון
4 דרכים להתמודד עם סטרס מבלי להתמוטט, להרים ידיים או לקחת תרופות.

סטרס כרוני עלול להחליש את מערכת העיכול שלכם, את השרירים שלכם ואת המערכת החיסונית ולהפוך אתכם לפגיעים יותר למחלות החל משפעת וכלה בסרטן. סטרס כרוני יכול לגרום לנזק רציני וארוך טווח במוח שלכם. הנה כמה מן ההשפעות הגרועות ביותר של סטרס כרוני על המוח:

סטרס זה דבר שקורה, למעשה סטרס הוא דבר נורמלי לחלוטין ולעיתים יכול אפילו להביא תועלת.

 

סטרס יכול לנבוע משני גורמים: יש סטרס שנובע ממנגנון הישרדותי המגן עלינו מפני סכנה, כלומר זו התגובה שלכם לאיום מידי כחלק מהמנגנון המוכר של "הילחם או ברח";סטרס כרוני, לעומת זאת, זו חיה אחרת. זה הסטרס שאנחנו מתמודדים איתו מדי יום, זה הבוס שמציק או המשכנתא על הבית, הסטרס הזה יכול להשפיע באופן מהותי על הגוף שלכם ועל הנפש.

 

תגובות אופייניות לסטרס כרוני יכולות לכלול עצבנות, דיכאון, כאבי ראש ונדודי שינה. סטרס כרוני עלול להחליש את מערכת העיכול שלכם, את השרירים שלכם ואת המערכת החיסונית ולהפוך אתכם לפגיעים יותר למחלות החל משפעת וכלה בסרטן. סטרס כרוני יכול לגרום לנזק רציני וארוך טווח במוח שלכם. הנה כמה מן ההשפעות הגרועות ביותר של סטרס כרוני על המוח:

 

יצירת רדיקלים חופשיים שפוגעים בתאי מוח: סטרס מייצר עודף של ההורמון הסטרואידי קורטיזול, עודף זה יכול לגרום ליצירת רדיקלים חופשיים שיכולים לנקב חורים בקירות תאי המוח, כתוצאה מכך הנטייה להרגלים לא בריאים ולהתנהגויות ממכרות עולה.

שכחנות ורגשנות: מחקרים הראו כי אותות אלקטרונים במוח שמקושרים לזיכרונות עובדתיים עלולים להיחלש בעוד שאזורים במוח הקשורים לרגשנות מתחזקים.

מעגל אכזרי של פחד וחרדה: סטרס קשור לאזור במוח שנקרא אמיגדלה, זהו מרכז הפחד שלכם, ומכאן שסטרס יכול לגרום למעגל של פחד וחרדה.

עצירת ייצור תאי מוח חדשים: קורטיזול עוצר את הייצור של גורם נוירוטרופי במוח (BDNF) – חלבון ששומר על בריאות תאי המוח ומייצר תאים חדשים.

הסטרס תורם לדיכאון באמצעות דילול כימיקלים קריטיים במוח: סטרס כרוני עלול להפחית את רמות  הסרוטונין והדופמין, מוליכים עצביים האחראים על תחושת האושר. בלעדיהם אנשים נכנסים לדיכאון ועלולים לפתח התמכרויות.

סיכון גבוה יותר לחלות במחלות נפשיות מסוגים רבים: מחקרים הציעו כי סטרס משפיע על הופעתן של מחלות נפשיות ובהן הפרעות פאניקה, דיכאון, הפרעות דחק פוסט-טראומטיות, סכיזופרניה, הפרעה דו-קוטבית והתמכרות לסמים ולאלכוהול.

סטרס גורם לכם להיות טיפשים יותר: סטרס גורם למוח שלכם לקפוא בזמנים קשים, למשל במהלך ראיון עבודה.

סטרס מכווץ את המוח: קורטיזול אחראי על עצירת הייצור של נוירונים חדשים בהיפוקמפוס. זהו חלק מהמוח שמאחסן זיכרונות. זה עלול להשפיע על קבלת ההחלטות, על זיכרון העבודה ועל שליטה בהתנהגות אימפולסיבית.

סטרס מאפשר כניסה של רעלים למוח: מחסום דם המוח שלכם מגן על המוח שלכם מפני חומרים מזיקים. סטרס גורם למחסום להיות דליף יותר והופך אתכם לפגיעים יותר מפני פתוגנים, מתכות כבדות, כימיקלים ורעלנים אחרים שאינם חודרים למוח אצל אדם שאינו סובל מסטרס.

הסיכוי לדמנציה ולאלצהיימר גובר: בעוד שאין כדור קסם שיכול למנוע אלצהיימר, אך מחקרים הראו כי סטרס יכול לעודד את התפתחות המחלה. סטרס כרוני מגביר את רמת הקורטיזול שתורם לדמנציה בקרב קשישים ומגביר את התקדמות המחלה.

התאבדות תאי המוח: סטרס יכול לגרום לתאי המוח להזדקן מהר יותר ובכך הוא מעלה את הסיכון לאלצהיימר, למחלות לב, לסוכרת ולסרטן.

 

סטרס כרוני תורם לדלקות במוח ולדיכאון.

הידעתם כי למוח שלכם מערכת חיסונית משלה? מדובר בקבוצת תאים הנקראת מיקרוגלייה והיא מגנה על המוח שלכם ועל חוט השדרה מפני זיהומים ורעלנים. סטרס יכול להפעיל את קבוצת התאים הזו ולגרום לדלקות במוח.

אסור להקל ראש בכל הנוגע לסטרס כרוני שכן הוא משפיע באופן דרמטי מבחינה פיזית ומנטלית. אין זה פלא כי סטרס גורם לך לרצות להתמוטט.

 

במקום להתמוטט, הנה כמה דרכים מוכחות להפסיק את הסטרס באופן מידי.

 

1. זכרו: גם זה יעבור

"הכביסה נערמת, לתינוק יש חום והבוס שלך רוצה את הדוח הזה אתמול. נשמע מוכר?" כך כותבת הפסיכולוגית ג'ימי לונג. "אין מי שמנהל את חייו או חייה בלי סטרס. יותר מדי סטרס יכול לגרום לדאגה מיותרת, לעצבנות, לחרדה, לכאבי בטן ולקשיי נשימה."

הדבר הראשון שיש לעשות כדי להתגבר על הרגשות האלו זה להודות בכך שזו תגובה נורמלית. בדרך כלל היא מזוהה כחרדה.

"אומנם זה לא נעים, אבל התחושות השליליות האלו יעברו," מוסיפה לונג, "המלחמה בחרדה יכולה לגרום לה להתחזק. אם תקבלו את העובדה שאתם מרגישים חרדה תוכלו להפעיל את תגובת ההרפיה הטבעית של הגוף".

 

2. הגברת זרימת החמצן

דר ברוס רבין, המנהל הרפואי של תוכנית Healthy Lifestyle במרכז הרפואי של אוניברסיטת פיטסבורג טוען כי הגברת זרימת החמצן למוח יכולה להפחית סטרס. החמצן מרגיע את האזורים שמופעלים בזמן הסטרס וגורמים להורמוני הסטרס לעלות.

הדרך הטובה ביותר להגביר את זרימת החמצון היא דרך כושר גופני. אבל מה אם אתם לא יכולים לעזוב את העבודה וללכת לחדר הכושר? מומחית הסטרס קטלין הול מציעה לתלות חבל קפיצה מאחורי דלת המשרד. כשאתם רוצים להוריד את רמות הסטרס תוכלו לבצע אימון קצר על ידי משיכה בחבל. בנוסף  ניתן לבצע במשרד תרגילי קפיצה או ישיבה ועמידה.

"התעמלות משחררת את אותם שרירים שמתכווצים ונעשים נוקשים בזמן סטרס", מסבירה הול,  מנהלת מכון הסטרס באטלנטה שבמדינת ג'ורג'יה.

מכון הסטרס היא חברה העוסקת בחינוך והדרכה בנושא סטרס והפחתת הסטרס. "פעילות גופנית מספקת באופן מידי חמצן למוח, לאיברים חיוניים ולשרירים ותורמת ליצירת אנדורפינים שמרגיעים את הנפש, הגוף והנשמה".

אפשר גם לעשות מדיטציה, אימון יוגה או הליכות קצרות באוויר הפתוח. אתם יכולים אפילו לעבוד על תרגילי נשימה. תרגיל נשימה אחד פשוט שאפשר להתחיל ממנו הוא פשוט לשאוף אוויר ולספור עד ארבע ואז לנשוף ולספור שוב עד ארבע.

דרך נוספת ופחות ברורה לקחת יותר חמצן? פשוט תצחקו.

 

3. תעדוף והאצלת סמכויות

"אתם לא יכולים לעשות הכול, אז צרו תעדוף למשימות שלכם וחלקו אותן עד שהן יהפכו למשהו שניתן ליישם" כך כותב אלן וייסברג. "תרגלו את חוק החמש ועשו רק דברים שנמצאים בחמש המשימות המובילות שלכם. אם הם לא שם אז העבירו את המשימה לבן או בת זוגכם, גם אם זו המשימה שאתם יודעים שהם שונאים לעשות אבל גם לכם נמאס ממנה". למדו כיצד להאציל סמכויות. אני באופן אישי מעדיף לעשות זאת עם היומן שלי.

 

4. שנו את המיקוד שלכם

לסיום, אם אתם רוצים לנטרל את הסטרס, שנו את המיקוד שלכם והתמקדו מחדש. מדיטציה וויזואליזציה הן שתיהן דרכים מצוינות לבצע זאת. אך יש גם דרכים פחות ידועות כמו לעיסת מסטיק, ספירה, שירה והתנדנדות בכיסא.

גם ביצוע תנועות חוזרות ונשנות כמו סריגה נמצאו כפעולות שיכולות להרגיע חרדה. גם שיחה עם החבר הכי טוב. דרך נוסף לשנות את המיקוד ואת נקודת המבט היא בעזרה לאחר. פרופסור קרי קופר, מומה לבריאות תעסוקתית באוניברסיטת לנקסטר טוען כי אנשים שעוזרים לאחרים באמצעות התנדבויות או עבודה קהילתית מפתחים חוסן נפשי גבוה יותר.

"סיוע לאנשים שנמצאים במצבים קשים יותר משלכם יעזור לכם לשים את הבעיות שלכם בפרספקטיבה נכונה," כך על פי פרופסור קופר. "ככל שתתנו יותר, ככה החוסן הנפשי שלכם יגדל ותרגישו יותר מאושרים."

אם אין לכם זמן להתנדב, לפחות עשו בכל יום טובה למישהו אחר. זה יכול להיות משהו קטן כמו לסייע לאדם לחצות את הכביש או לקנות קפה לקולגה.

"אתם יכולים ללמוד כיצד להתנהל עם סטרס" טוען ד"ר עמנואל מידנברג, מרצה לפסיכיאטריה ולמדעי ההתנהגות באוניברסיטת קליפורניה. "אתם יכולים לפתח סט של כלים שיסיעו לכם להוריד שלב. אבל זה לא יקרה בין לילה, אתם צריכים להתאמן על כך".   

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.