8 מרץ 2018 | רות סגל
היזמיות שעושות יום וליל למען נשים אחרות

יש נשים שפועלות יום וליל כדי להפוך את החברה שלנו למקום טוב יותר עבור נשים בכל שכבות האוכלוסייה, מיזמים, ארגונים וקהילות שפועלים בכל מרצם כדי להוביל את החברה שלנו למקום שבו יום אחד נוכל לחגוג באמת את יום האישה כיום של ניצחון. וגם אם כרגע זה נראה כחלומות באספמיה, ביזמות כמו ביזמות – אנחנו מוכרחות להמשיך לכוון למטרה שלנו.

בכל שנה יש יום אחד ומיוחד שבו פתאום כולם מדברים על זה שלמרות כל הקדמה, נשים הן עדיין פחות, הן מרוויחות פחות מגברים באותם תפקידים, הן נושאות פחות תפקידים במשרות ציבוריות, הן נמצאות פחות במשרות בכירות, הן נמצאות פחות בהיי-טק, הן נמצאות פחות ביזמות. כולנו זוכות להביע את התרעומת שלנו ולהגיד מה פתאום, ואיך זה יתכן, והרי אנחנו מייצגות 51% מהאוכלוסייה, אז למה 35% פחות בשכר? ואז היום הזה עובר וכולנו שוכחים וחוזרים לשגרת היום, ונשים ממשיכות לקבל פחות מהחברה לא רק בשכר אלא בכל תחומי החיים. אז לא, לא כולנו ממשיכות הלאה. יש נשים שפועלות יום וליל כדי להפוך את החברה שלנו למקום טוב יותר עבור נשים בכל שכבות האוכלוסייה, מיזמים, ארגונים וקהילות שפועלים בכל מרצם כדי להוביל את החברה שלנו למקום שבו יום אחד נוכל לחגוג באמת את יום האישה כיום של ניצחון. וגם אם כרגע זה נראה כחלומות באספמיה, ביזמות כמו ביזמות – אנחנו מוכרחות להמשיך לכוון למטרה שלנו.

 

אז הנה חלק קטן מאקו-סיסטם של של יזמות נשית למען נשים בתחומי החינוך, הקריירה, הבריאות, ההתפתחות האישית ובכלל:

 

SUPERSONAS

בוועידת ישראל לעסקים בשנת 2014 השתתפו 220 דוברים, אך רק 20 מהם היו דוברות נשים. הנתונים האלו הם שדחפו את אשת העסקים חנה רדו, משנה ליו"ר מקאן תל אביב ויו"ר מקאן וואלי למצוא פתרון, וביחד עם עוד עשר שותפות פמיניסטיות המאמינות בשוויון מגדרי הקימה לפני שלוש שנים בדיוק את מיזם supersonas, המיזם פועל ליצירת נוכחות נשית בצמתי השפעה והחלטה בישראל. נכון להיום המאגר הדיגיטלי של סופרסונס כולל 1,680 נשים מומחיות במגוון רחב של תחומים. היזמיות מאחורי סופרסונס מובילות יד ביד מהלכים ליצירת שוויון בכנסים, בדירקטוריונים ובנקודות השפעה, יחד הן מחזקות זו את וזו ונשים רבות איתן הן נפגשות.

 

עוד על סופרסונאס תוכלו לקרוא באתר האינטרנט, בעמוד הפייסבוק וכן לשלוח מייל: [email protected]

 
 

אוטול'ה

תהילה גבאי דויטש הקימה את אוטול'ה אחרי שיום אחד נתקעה עם הרכב שלב בעצמה ולא ידעה מה לעשות, אז היא החליטה ללמוד וללמד נשים אחרות. היום המיזם כולל בלוג וסדנאות שמטרתם להקנות ידע שימושי וחשוב בתחזוקת רכב לכל אחת בשפה פשוטה ונגישה. תהילה הקימה את המיזם בעצמה ובתמיכת הנפשית והמנטלית של בן זוגה, היא מלווה על ידי קרן שמש בשלוש השנים האחרונות ונעזרת במנטור האישי שלה יאיר גלר.

תוכלו לקרוא על המיזם באתר האינטרנט ובעמוד הפייסבוק של אוטול'ה וגם לשוחח ולשאול שאלות בקבוצת הפייסבוק תשאלי מוסכניק.

 

 

מירמבה

מירמבה פועלת להעצמת נשים מאוכלוסיות מוחלשות באוגנדה על ידי שיווק עבודת ידן. במירמבה פועלות ארבע נשים: תמר אלקובי האחראית על השיווק, על הפרסום, על קשרי אוגנדה ישראל ועל היבוא, ענבר ארז מנהל הכספים והמלאי, שירלי אורטס-שפיגל דוברת ומגייסת הכספים ונטע ישורון, מנהלת מתנדבים ואירועי מכירה. מירמבה הוקמה בעקבות התנדבות של אלקובי, ארז ואורטס-שפיגל לתקופה של שלושה חודשים במרכז ההתנדבותי "ברית-תן" עם נשים מקומיות באוגנדה. היזמיות זיהו ביכולתן של הנשים בייצור תכשיטים, תיקים וסלים בעבודת יד כדרך להביא לפתרון למצוקתן הכלכלית. הן בצעו Headstart לגיוס הון ראשוני להתנעת המיזם, רכשו מאות מוצרים מהנשים, בצעו יבוא מסחרי, קיימו מעל 50 אירועי מכירה, קיימו ערב השקה וכרגע בשלבים של פתיחת אתר ושיווק ב-e-commerce.

 

תוכלו לעקוב אחרי הפעילות של מירמבה בעמוד הפייסבוק, באתר וכן לפנות אליהן במייל: [email protected]

 

 

Jobs4Mom 

 

מיזם Jobs4Mom הוקם ומנוהל על די אשת התוכן נעה יעקובוביץ ואשת השיווק והקריאייטיב אפי הזנפרץ במטרה לייצר זירה בטוחה ונקייה מאפליה עבור נשים המחפשות את התפקיד הבא שלהן. יעקבובוץ והזנפרץ חיפשו לייצר דבר בעל משמעות וכזה שיהיה לו היגיון כלכלי כעסק. כיוצאות ממשרדי פרסום ושיווק, בהם קיימת תרבות ארגונית בעייתית בכל הנוגע להיקפי שעות העבודה, הן הבינו כי קיים כשל שוק עצום והזדמנות אדירה לגשר עליו תוך קידום ערך חברתי מהמעלה הראשונה. הן בנו מאגר משרות וחברות המציעות גמישות במתכונת המשרה כדי לחבר בין כוח עבודה איכותי לארגונים איכותיים. הן לא עשו זאת מתוך העדפה מתקנת אלא כמפגש עם היגיון כלכלי מובנה. יעקובוביץ והזנפרץ הבינו שכדי לפתור את כשל השוק עליהן לבוא מצד הגזר ולא המקל וזה עבד. ארגונים משוועים לעובדים איכותיים, אלה שמבינים כי 50% מתוכם מגיעים מהמגדר הנשי, המורכב בישראל בעיקר מאימהות, מרוויח את הנשים האלו בענק.

 

רוצים לשמוע עוד? היכנסו לאתר האינטרנט של המיזם ולעמוד הפייסבוק. רוצות למצוא עבודה? כל המשרות נמצאות כאן.

 

 

 

 

Wider Woman

השותפות להקמת המיזם, קרן גרינולד COO וסיון יצחק CEO, החליטו לייצר פלטפורמה שבה נשים יוכלו לקיים ביניהן קשרים חברתיים משמעותיים שיביאו לצמיחה והתפתחות אישית של כל אחת מהן. Wider מייצרת חיבורים איכותיים מהסביבה הקרובה ועד מעבר לים, ומסייעת לקיים ולשפר קשרים קיימים. כל אחת מהיזמיות הגיעה בנסיבות חייה האישיות למסקנה כי קשרים וחברויות הן הגורם המשפיע ביותר על איכות החיים שלנו ומצד שני הוא הדבר שהכי קל לנו לזנוח בשל קצב החיים, הקריירה והמשפחה. לשיטתן יש צורך בשינוי תפיסתי-תרבותי בהתייחסות לחברויות בעידן הדיגיטלי. WIDER היא בעיקר מאפשרת. היא פתוחה, היא מקבלת והיא מגיעה במיליון גוונים וצבעים. גרינולד וסיון מבקשות לבשר לעולם כי הגיע הזמן להבין שאישה לא צריכה להיות WONDER-WOMAN, אלא להיות WIDER-WOMAN.

 

המיזם עוד נמצא בשלבי ה-Pre-seed וגרינולד ויצחק עובדות כעת על הגדרתו ומיתוגו. תוכלו להתרשם בדף הנחיתה שלהן ובסרטון שיצרו.

 

 

עבודה שווה

מיכל מטס-ליטמנוביץ' וטלי בראל-הס הן המייסדות והמנכ"ליות המשותפות של ארגון "עבודה שווה", ארגון ללא כוונות רווח שהוקם כדי לקדם שוויון מגדרי במקומות העבודה. המיזם מתמקד בעידוד מעסיקים לביצוע התאמות במקומות העבודה שלהם והסרת חסמים פנים ארגוניים שמונעים מנשים לקבל זכויות שוות בארגונים וכן מונעים מהן קידום, תעסוקה ושכר הוגן. הארגון מעודד זאת דרך שקיפות נתוני מגדר של כל מעסיק ומעסיק. המיזם הוקם מתוך הבנה כי שוק התעסוקה רחוק מלהיות שוויוני מכל הבחינות וכן כי הרצון לשלב בין קריירה להורות משותף לנשים וגברים יחדיו. מטס-ליטמנוביץ' ובראל-הס הבינו כי בעיית האי-שוויון איננה בעיה חברתית בלבד אלא בעיה כלכלית, שיפורה תגרום לשיפור כלכלי הן של העובדות והעובדים והן של המעסיקים. מחקרים מ-22 מדינות הראו כי קידום נשים לעמדות ניהול משפרים את רווחי חברה ב-15% בממוצע. גם המדינה תרוויח מגביית מס על שכר ורווחים גבוהים יותר.

מטס-ליטמנוביץ' ובראל-הס מזמינות את הקוראות והקוראים להצטרף אליהן למיפוי אי השוויון בשוק התעסוקה וביחד למגר את התופעה. להצטרפות לסקר לחצו כאן. ניתן לקרוא עוד באתר האינטרנט של עבודה שווה וכן להצטרף לקבוצת הפייסבוק.

 

 

נשים בהייטק

מייסדת "נשים בהייטק" היא מיטל ברקוביץ, בעלת ניסיון של למעלה מ-15 שנה בעולם התוכנה מחברות סטארטאפים ועד לחברות ענק."נשים בהייטק" הוקמה במטרה לקדם נשים העוסקות במקצועות הטכנולוגיה או עובדות בחברות הייטק. ברקוביץ' מספרת כי הקימה את הקהילה בעקבות הבדידות שחשה כאישה בתחום שנשלט על ידי גברים. דבר שבא לידי ביטוי בחסמי הכניסה לאחוות הגברים: קפה שחור במטבח, שפת גולני בישיבות, בדיחות מביכות ואפילו ציפייה מגדרית לפיה היא זו שהייתה צריכה לדאוג לחלב ולמתנות בימי הולדת. כדי שתוכל לראות יותר נשים סביבה וליהנות מתמיכה ואחווה נשית הבינה כי על הנשים לתמוך, לפרגן, להרים, לעזור, לעודד ולדחוף את השנייה קדימה. היום הקהילה מונה כ-4000 חברות ומתקיים בה שיח פתוח בנושאים מגוונים כמו: קידום קריירה בסביבה גברית, סוגיות מקצועיות, עזרה הדדית, השמה ואיתור משרות. הקהילה מובילה יוזמות ומפגשים לטובת קידום אישי ומקצועי לנשים. יוזמה חדשה ומעניינת היא פרויקט "אוכלות ביחד" שמאפשר לנשים שעובדות באזורי הייטק להיפגש לצהריים עם מקבילות מחברות אחרות ובכך להעמיק את הקשרים בתעשייה. "נשים בהייטק" מאפשר לנשים בעולם ההייטק להרגיש את הכוח והעוצמה שיש בידיהן, עם הכוח והעוצמה יגיע השינוי.

 

רוצות להצטרף לקהילה? היכנסו לקבוצת הפייסבוק של "נשים בהייטק".

 

 

לב תשעשרה

מיזם לבתשערה הוא מיזם חדש שהוקם השנה ופועל לקידום תעסוקה איכותית לנשות צפת בצפת. חברות וחברי המיזם מיכל המאירי, צחי רבאל, זלמי ביסטרצקי וחנה רדו החליטו לשנות את המציאות של נשות צפת והקימו את המיזם מתוך אמונה בקידום הפריפריה בכלל ובקידום נשים בפרט באמצעות תעסוקה שיוצרת בטחון כלכלי וכן יוצקת משמעות לעשיה תוך גיבוש הקהילה. חברות וחברי המיזם הציבו להם למטרה לקראת חודש יום האישה לגייס מאה לקוחות נשים למיזם.

 

עוד על לב תשעשרה תוכלו לקרוא באתר האינטרנט, בעמוד הפייסבוק וכן ניתן לשלוח מייל: [email protected]

 

 

 

UP&BEYOND

חברות הייטק רבות מדווחות על מחסור הולך וגובר בכוח אדם איכותי אך למעשה כמעט ואין היצע משרות Junior עבור אלפי בוגרי קורסים טכנולוגיים ותוכניות הסבה להיי-טק שמסיימים בכל שנה את לימודיהם. הבעיה חמורה עוד יותר בקרב אימהות לילדים צעירים המגיעות מאוכלוסיות מגוונות ונדרשות לנווט את דרכן בתחום לא מוכר ולשלב בין אימהוּת, לימודים וקריירה. בדרך זו נשים מוכשרות רבות מוצאות את עצמן מחוץ למעגל העבודה או ממשיכות לעבוד במשרות שאינן ממצות את הפוטנציאל התעסוקתי שלהן וזאת למרות שסיימו את לימודיהן בהצטיינות. UP&BEYOND הינה חממה מקצועית בתחום התוכנה המספקת מענה לבעיה זו ומהווה "חוליה מקשרת" בין סיום הלימודים בקורס לבין ההשתלבות המקצועית בחברות ההייטק. את החממה הקימה אילנה פז, עורכת דין המתמחה בתחום המשפט המסחרי והיזמות החברתית. החממה מסייעת לאימהות לילדים צעירים להשתלב בהצלחה בתעשיית ההיי-טק. החממה מציעה שירותי בדיקות תוכנה גמישים לסטארט-אפים וליזמים המעוניינים בשירותי QA לפרויקטים קצרים או ב־Crowd Testing כדי לסייע למהנדסות QA בתחילת דרכן לצבור ניסיון מקצועי מגוון, המלצות וקשרים בתעשייה שיעניקו להן יתרון בשוק התעסוקה התחרותי. במסגרת פעילותה היא מציעה סדנאות מקצועיות ללא תשלום המועברות על ידי מרצים מתנדבים וכן מפגשי קהילה וליווי אישי.

 

למידע נוסף וליצירת קשר עם המיזם ניתן להיכנס לאתר האינטרנט או לעמוד הפייסבוק וכן לשלוח מייל לכתובת: [email protected].

 

 

QueenB

תכנות הוא הכלי הרלוונטי והמניע ביותר במגוון רחב של תחומים והעוסקים בו זוכים לעצב את העתיד של כולנו - אך בעיקר גברים בוחרים לעסוק בתחום זה. למרות שבגילאי בית ספר יסודי ההישגים של בנים ובנות בתחומים הריאליים הם זהים, בנות נמנעות מהתחום כבר מגיל צעיר ופחות משליש מהלומדים במגמת מחשבים הן תלמידות. יסמין דנסקי ונגה מן הקימו ביחד את QueenB שפועל כדי להכניס עוד נערות ונשים לתחום מדעי המחשב ולחזק את אלו שכבר נמצאות בתעשייה. בתוכנית המלגות של QueenB סטודנטיות למדעי המחשב נפגשות עם נערות בחטיבת ביניים אחת לשבוע במשך שנת הלימודים ומלמדות אותן תכנות ובניית אפליקציות. השיעורים נבנו באופן שיתאים לנערות דור ה-Z ולקצב המהיר והגירויים הרבים שהן רגילות אליהם. הסטודנטיות מראות להן יישומים מעניינים של החומר שהן לומדות וחושפות אותן ליצירתיות הרבה שיש בתחום. כמו כן ל־QueenB קהילה של סטודנטיות למדעי המחשב מרחבי הארץ, המשתתפות בהרצאות, סדנאות, האקתונים ועוד. היזמיות שעומדות מאחורי QueenB והסטודנטיות בעמותה מראות לחניכות שלהן שמחשבים זה לכולם, לא רק לגאונים, ומאפשרות להן ללמוד תוך כדי עשייה ועבודה על פרויקט אישי שלהן.

 

\

תוכלו לקרוא עוד על QueenB באתר שלהן, בעמוד הפייסבוק ובעמוד האינסטגרם וכן לפנות אליהן במייל: [email protected]

 

 

מהממ"ט

מיזם מהממ"ט הוא מיזם נוסף בתחום החינוך הפועל כדי לעודד נערות לבחור במגמה מדעית-טכנולוגית בבית הספר התיכון דרך חוויה ראשונית עם עולם התכנות. נערות, בניגוד לנערים, ממעטות לבחור במסלולים טכנולוגיים בגלל חששות שונים וחוסר הכוונה של המערכת. מיזם מהממ"ט הוקם כדי לתת הזדמנות לתלמידות להיחשף לעומלות הטכנולוגיים בצורה חווייתית ומעצימה טרם שלב בחירת המגמה בתיכון. המיזם הוקם לפני כארבע שנים על ידי ד"ר מיכל חורב, יעל שטוירמן, לירן שלאק, הדס רחמים ונועה ירחי ולפני כשנתיים חבר למרכז לחינוך סייבר של קרן רש"י שמובל על ידי כרמית שפי, כדי להגיע לנערות נוספות בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. במסגרת הפרויקט מוצעת סדנה חווייתית לתלמידות בכיתות ט, במסגרת בית הספר או בחברות היי טק, במהלכה מתנסות התלמידות בפיתוח האפליקציה הראשונה שלהן באנדרואיד. בסיום הסדנה מתקיים פאנל בשיתוף נשים העוסקות בטכנולוגיה במטרה להוות מודל לחיקוי עבור הנערות. בחלק מהסדנאות, מצטרפות גם תלמידות תיכון שלומדות במגמה טכנולוגית, כדי לשתף מההתנסות האישית שלהן ומעת לעת נערכים האקתונים טכנולוגיים שונים לעידוד התלמידות. כיום מתנדבות במיזם כ-400 נשים, ובארבע השנים האחרונות הועברו מאות סדנאות מהממ"ט ברחבי הארץ, בהן השתתפו מעל 6000 תלמידות.

 

עוד על המיזם של מהממ"ט תוכלו לקרוא בעמוד הפייסבוק של הפרויקט, באתר האינטרנט וכן לשלוח מייל: [email protected]

 

 

EZbra

 

אחת מכל שמונה נשים תחלה בסרטן השד. את אפרת רומן, מייסדת ומנכ"לית EZbra זה תפס בגיל ארבעים כשהיא אובחנה עם חמישה גושים סרטניים בשד הימני והיא מצאה את עצמה תוך כמה חודשים כרותה ומשוחזרת בשני השדיים. במהלך ההחלמה מהסרטן עברה רומן חמישה ניתוחים ולא מעט ביופסיות והבחינה כי על אף שאחת מכל שמונה נשים נאלצת להתמודד עם הפרוצדורות האלו, ולמרות שאנחנו חיים בעולם אובססיבי לשדיים ולניתוחי שדיים עדיין לא קיימת תחבושת-חזייה ייעודית לשדיים, תחבושת שתהיה נוחה ואפילו אסתטית. אז היא החליטה לייצר אחת כזו ביחד עם יעל גיבור, VP R&D ורותם פלש, CFO. המיזם נולד מתוך צורך לשיפור וסטנדרטיזציה של הדרך בה חובשים נשים לאחר כל פרוצדורות שד. EZbra היא תחבושת סטרילית, חד פעמית ונוחה לשימוש שיכולה להתאים את עצמה למצבה של האישה החובשת אותה.

 

למידע נוסף וליצירת קשר עם EZbra ניתן להיכנס לאתר האינטרנט או לשלוח מייל: [email protected]

 

 

PinkOfView

אמרנו אחת מכל שמונה? בעולם בכלל יש בכל שנה שני מיליון מקרים חדשים של סרטן השד ושמונה מיליון מקרי מוות. עדי זמיר, מייסדת ומנכ"לית PinkOfView ראתה במספרים האלו אתגר. זמיר עזבה לפני חמש שנים עזבה עבודה מבטיחה בתפקיד בכיר אחרי 11 שנות עבודה כדי ליישם את הידע והניסיון שלה לתחום. כמי שמאמינה בניהול סיכונים כדרך חיים היא הבינה כי גם את הסיכון לחלות בסרטן השד אפשר לנהל. זמיר מאמינה כי לכל אישה יש זכות לנהל את חייה ואת איכות חייה, לנהל את גורמי הסיכון ואת הפעולות המונעות או המתקנות, בוודאי כשמדובר בגורם המוות מספר 2 בעולם אצל נשים. מטרת מיזם PinkOfViewהיא לפתח כלי הערכה לחיזוי הסיכון של אישה ללא רקע גנטי או משפחתי לחלות בסרטן השד. כלי זה יאפשר להגדיר לאישה ולקופת החולים את הסיכון העתידי בשלב מוקדם ככל הניתן כדי שיוכלו לנהל את הסיכון ולנהל מעקב מתאים. בסה"כ ב-PinkOfView שבעה עובדים משתי מדינות, דרא"פ וישראל כאשר מרכז הפיתוח יושב בישראל. המיזם משתתף בתוכנית החברתית של 8200 וזכה לאחרונה בתחרות מטעם INCO שנערה בישראל לנשים יזמיות ומייסדות בתחום הטכנולוגיה והאימפקט החברתי. PinkOfView יתמודד בתחרות הבין-לאומית שתתקיים בסוף החודש.

 

כדי לקרוא עוד על המיזם אתם מוזמנים להיכנס לאתר האינטרנט או לשלוח מייל להתקשרות: [email protected]

 

 

קרן בריאה

מיזם קרן בריאה הוקם על ידי שרה טנקמן במטרה לקדם את בריאות הנשים בישראל. במהלך טראומת אובדן הריון לאחר טיפולי פוריות, טנקמן חוותה מצד המערכת הרפואית זלזול וחוסר אמון שהובילו אותה להקים את קרן בריאה. יחד עם טנקמן יושבות במיזם הסמנכ"ל מיטל בנשק וחברות ועד מנהל ד"ר נחמני הכהן, ד"ר חנה פרידמן, מיכל לזרוביץ', רות לוטן, קרין קידר, יעל ליפמן ותמר אוחנה. מטרת המיזם היא לקדם תנועת בריאות פמיניסטית שתשפיע על מערכת הבריאות בכדי שתותאם לצרכים של נשים מרקעים שונים. המפגש בין נשים למערכת הבריאות יכול להיות טעון ומורכב, בעוד שבשאר העולם יש תנועות חזקות ומשפיעות שמקדמות בריאות נשים, בארץ התחום פחות מפותח והקרן מנסה לתת לכך מענה. הקרן עובדת באופן ישיר עם מערכת הבריאות על שלוחותיה השונות כדי לשפר את השירות, הנגישות והטיפול וכדי לוודא שזכויותיהן של נשים נשמרות עם קשב לצרכים הייחודיים של מגזרים שונים ואוכלוסיות מוחלשות. הקרן פועלת במישורים שונים, ביניהם העלאת מודעות ועבודת שטח, מחקר וקידום מדיניות, תוכנית מענקים, הרצאות לרופאים בכירים ומתמחים ברחבי הארץ, פרויקטים מגוונים ויצירת קהילה אקטיביסטית שתקדם שינוי.

 

למידע נוסף וליצירת קשר עם המיזם ניתן להיכנס לאתר האינטרנט או לעמוד הפייסבוק.

 

הדרך שלנו לשוויון עוד ארוכה, אבל אין ספק שהמיזמים האלו הופכים את הסיכויים שלנו ולפחות של הילדות שלנו לקצת יותר טובים.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.