4 אפריל 2018 | רות סגל
אפשר להילחם בבריונות ברשת – אבל חייבים להכיר בסכנה

כל הורה מפחד מהיום שבו הוא יגלה כי הילד שלו עבר התעללות נפשית או פיזית בלי שהייתה לו את האפשרות להגן עליו. והעולם אכן עלול להיות מסוכן ומפחיד מאוד, אך בעוד שבעולם הפיזי אנחנו יכולים לשלוט פחות או יותר עם מי הילדים שלנו נפגשים ועם מי הם מדברים, בעולם הסייבר השליטה של ההורים הולכת ומצטמצמת.

כל הורה מפחד מהיום שבו הוא יגלה כי הילד שלו עבר התעללות נפשית או פיזית בלי שהייתה לו את האפשרות להגן עליו. והעולם אכן עלול להיות מסוכן ומפחיד מאוד, אך בעוד שבעולם הפיזי אנחנו יכולים לשלוט פחות או יותר עם מי הילדים שלנו נפגשים ועם מי הם מדברים, בעולם הסייבר השליטה של ההורים הולכת ומצטמצמת. תשאלו את ההורים של דוד-אל מזרחי ז"ל ששלח יד בנפשו לפני שבע שנים לאחר שחווה התעללות מצד חבריו ברשת הפייסבוק או את הוריה של איימי 'דולי' אוורט, ילדת הפלא האוסטרלית בת ה-14 ששמה קץ לחייה בינואר האחרון לאחר שקיבלה הודעות פוגעניות ברשת.

 

אז כן, יש ממה לחשוש. הסטטיסטיקות מדברות בעד עצמן; כל ילד שני יחווה בריונות רשת (Cyber Bullying) ואחד מכל שבעה ילדים יקבל פניה מפדופיל בצורה כזו או אחרת ברשת, כך סיפר דרור בלומנטל, Co-Fownder ו-CMO בחברת Shieldren לתוכנית האחרונה של היי-טק בפקקים. הכלי המרכזי שדרכו הילדים נחשפים לבריונות רשת הוא הטלפון החכם, ילדי ישראל מקבלים את הטלפון החכם הראשון שלהם בממוצע בכיתה ב' וזהו להגדרתו של בלומנטל "הכלי המרכזי בגיל צעיר בו ילדים לא מבחינים בין טוב לרע". בלומנטל עבד במשך 15 שניה בחברת קומסק כמומחה לסייבר סקיורטי "החברה הישנים שלי החליטו להקים את המיזם ופנו אליי, הניסיון שצברתי מאז ביזמות ובשיווק התאים לחבורת הגיקים שהתכנסה לעניין וככה הצטרפתי". חברת Shieldren משתמשת בטכנולוגיות של בינה מלאכותית ומכונת למידה כדי להגן על הילדים שלנו מאלימות ברשת ומפדופיליה.

 

הורים בדרך כלל מעדיפים להאמין שלהם זה לא יקרה, איך מייצרים מודעות לנושא כדי שישתמשו במערכות השונות?

"את המודעות מייצרים דרך חינוך והדרכות של הורים ושל ילדים. מודעות ופרסומות מאוד מניעות לפעולה בעיקר סביב נושא ה-Bulling. רצוי לעשות שימוש בשיחה הערה שיש כיום בארה"ב על הנושא, ואפשר לעבוד עם מובילי הדעה שכבר פועלים בתחום בארה"ב.

 

מהן הפלטפורמות הכי רגישות לבריונות רשת?

"בריונות ברשת יכולה להופיע דרך האינסטגרם, דרך הוואטסאפ ודרך אפליקציות מסרים דומות (לדוגמה איי מסג׳). היא קיימת גם ברשתות לילדים כמו מיוזיקלי וכן בזירות המשחקים".

 

מה קורה כשהילד שלך לוקח חלק בצד המתעלל, האם יש לך דרך לדעת זאת?

"אנחנו נוכל לתת אינדיקציה להורים לגבי ביצוע התעללות של הילד שלהם (ביוזמתו) ואנחנו מתלבטים האם לדווח על אירוע כזה, ולשם כך מתייעצים עם מומחים לפסיכולוגיה בתחום הילדים וההורים".

 

 איפה נמצא לדעתך האתגר הבא במלחמה בבריונות רשת?

"האתגר הוא במערכת היחסים בין ההורים לילדים בגילאים צעירים ולאחר מכן ביכולת לתקשר את הנושאים האלה עם ילדים מתבגרים. הורים יצטרכו להשלים עם זה שיש להם תפקיד חינוכי בהפיכת הילדים לאזרחים דיגיטליים חכמים ומודעים".

עוד על בריונות רשת תוכלו לשמוע בתוכנית האחרונה של "היי-טק בפקקים". להאזנה לחצו כאן.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.