26 אפריל 2018 | עו"ד דור כהן צדק
בחירת שם מותג

לעיתים קרובות חברות ותאגידים המבקשים להגן על סימן מסחר (מותג) מגלים שחברה אחרת כבר עושה שימוש או רשמה את סימן המסחר ביחס לסחורות או לשירותים דומים. חברות שמתמצאות בתחום נוהגות לבחון האם הסימן כשיר לשימוש ולרישום בטרם הן מתחילות לעשות שימוש בסימן המסחר, חברות רבות אחרות נזכרות לבחון את הנושא בשלב מאוחר יותר, כשכבר נעשה שימוש בשוק וכבר הושקעו משאבים בפרסום ובניית מותג.

לעיתים קרובות חברות ותאגידים המבקשים להגן על סימן מסחר (מותג) מגלים שחברה אחרת כבר עושה שימוש או רשמה את סימן המסחר ביחס לסחורות או לשירותים דומים. חברות שמתמצאות בתחום נוהגות לבחון האם הסימן כשיר לשימוש ולרישום בטרם הן מתחילות לעשות שימוש בסימן המסחר, חברות רבות אחרות נזכרות לבחון את הנושא בשלב מאוחר יותר, כשכבר נעשה שימוש בשוק וכבר הושקעו משאבים בפרסום ובניית מותג. או אז הן עשויות למצוא את עצמן נתקלות בזכויות קודמות של חברות אחרות, מה שעשוי לגרום להרבה עוגמת נפש, התעסקות מיותרת ולהוצאות כספיות לא מבוטלות.

 

אז רגע לפני שאתם בכלל מחליטים לאמץ סימן מסחר זה או אחר, ואפילו אם בשלב הראשון אתם לא מעוניינים להשקיע משאבים כספיים בבדיקות מורכבות, הרי מספר עצות חשובות שרצוי שתיישמו: חפשו במנועי החיפוש השונים את הסימן אותו אתם חושבים לאמץ; בדקו האם רשום שם מתחם זהה ואם כן, עד כמה הוא קרוב לתחום העיסוק של חברתכם; היכנסו לפחות לאתרי רשם במספר מדינות מפתח וערכו חיפוש בסיסי לוודא שאין סימן מסחר זהה לסימן אותו אתם רוצים לאמץ ובדקו את הסימן הפוטנציאלי במרשמים הרלוונטיים לתחום שלכם כדוגמת מרשם התרופות.

 

בדיקות בסיסיות אלו יעזרו לכם לאתר סימנים שעשויים להוות בעיה באימוץ הסימן שלכם, ברישומו ובשימוש בו. שימו לב שלא תמיד סימן זהה או דומה שרשום או שעושים בו שימוש רלוונטי לכם ולתחום העיסוק שלכם, ובמידת הצורך פנו ליעוץ.

 

הבדיקות האמורות מעלה הן בדיקות בסיסיות בלבד, רצוי לערוך אותן ביחס לכל סימן שאתם מעוניינים לאמץ, אך בדרך כלל הן אינן מספקות וישנם חיפושים מורכבים יותר שמומלץ ורצוי לערוך, חיפושים שכאלו לוקחים בחשבון גם סימנים דומים (לא זהים), שעשויים אף הם להוות בעיה. בדרך כלל רצוי להיעזר באנשי מקצוע המתמחים בתחום כדי לערוך חיפושים שכאלו. אומנם אין חיפוש שמהווה בטוחה מלאה, חיפוש אינו תעודת ביטוח וישנם משתנים רבים שלעיתים לא ניתן להביא את כולם בחשבון, אך עריכת חיפושים מקדימים בהחלט עשויה למנוע בעיות עתידיות. מכל מקום, שווה להתחיל בבדיקות עצמאיות – הן זולות, קלות לביצוע ויכולות למנוע בזבוז כספים מיותר.

 

ישנה חשיבות רבה לעריכת חיפושים בטרם בוחרים מותג, אך זה אינו הנושא היחיד. נושא התיאוריות של הסימן הנבחר חשוב לא פחות. בעוד שמשרדי הפרסום מנסים להמציא שמות הכוללים גוון תיאורי לסימן כדי שהצרכן יזהה במה מדובר, הרי שהגנה משפטית על סימן שכזה עשויה להיות בעייתית.

 

מהו סימן מתאר? סימן מתאר הוא סימן שמתאר ישירות את אופיים או את איכותם של הסחורות או השירותים הנמכרים תחת אותו סימן, אם מדובר בשם המקובל של הסחורות, ואז יחשב הסימן לגנרי ולכן אינו זכאי להגנה, או אם מדובר בשם של מרכיבי הסחורה או במילות שבח שנועדו לשבח את הסחורה או את סגולותיה. הלוגיקה העומדת מאחורי הסירוב לרשום סימן מתאר הינה שהמילה הנבחרת משרתת את כלל העסקים באותו תחום ולכן מן הראוי להשאירו פתוח לשימוש הכלל ולא לאפשר לחברה מסוימת לזכות בזכויות שיאפשרו לה למנוע מאחרים לעשות שימוש.

 

כך לדוגמא נדחו לרישום הסימן CARE ביחס למתן שירותים קוסמטיים, +BIO ביחס לכלי בית וכלי מטבח והסימן Rentalcars.com שלא ממש צריך להתאמץ כדי להבין אילו שירותים ניתנים תחתיו.

 

אם הסימן אותו אתם מעוניינים לרשום הוא מונח המקובל בתעשייה בתחום שלכם, סיכויי הרישום הינם נמוכים. ראשי תיבות עשויים אף הם להיות בעיתיים כמו גם מקומות גיאוגרפיים או שמות משפחה, לכך מצטרפים עוד אי אילו מרעין בישין שקצרה היריעה מלהרחיב עליהם, אך אין ספק שאת העיקריים הזכרנו כאן, ובכל השאר אפשר להשתמש בהגיון הבריא ולא לאמץ כסימן סמלים של מדינות/דגלים, סימנים פוגעניים, מטעים וכדומה.

 

נושא נוסף שיש לתת אליו את הדעת הינו נושא התרגום, אחת מהאגדות האורבניות הכי מוכרות בתחום היו הסיפור של CHEVROLET NOVA, "NO VA" בתרגומו מספרדית הוא "לא הולך", אז לקרוא למכונית "שברולט לא הולך" ולצאת לשוק הלטיני עשוי להיות מאתגר. הסיפור כמובן לא מדויק וישנו הבדל מהותי בין NOVA ל- NO VA, אך אין ספק שקומיקאים שנונים ברחבי העולם עשו מהסימן הזה מטעמים.

 

אז מה עושים? מנסים לבחור סימן שכשקוראים אותו לא יודעים מיד במה מדובר, הולכים על מילים מומצאות ממוחו הקודח של הקופירייטר החביב עליכם או מילים מילוניות ללא קונוטציה כלשהי לתחום, לכל היותר אפשר ללכת על סימנים הנקראים בעגה המקצועית "סימנים מרמזים", הרומזים על טיב או איכות המוצרים ברמיזה הדורשת קצת מחשבה כדי להבין במה מדובר, דוגמאות טובות לסימנים שכאלו הינם אל-על, CITIBANK ו-HABITAT .

 

לסיכום, הדרך לבחירת מותג עוברת דרך מספר שלבים, כדי למנוע בזבוז משאבים נסו עד כמה שניתן לבחור סימנים שעברו את הבדיקות המקדימות האמורות ופנו להתייעצות.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.