3 יוני 2018 | עו"ד נועה טלבי
3 טעויות תמימות שסטארטאפיסטים עושים ועולות להם בהנחה של 50% בארנונה‎

רשויות מקומיות מעניקות הנחות בשיעורי הארנונה לחברות סטארט-אפ כדי למשוך אותן לפעול בשטחן. אך הבירוקרטיה מקשה על בעלי החברות לממש את ההטבות בפועל. לפניכם הטעויות מהן כדאי לכן להימנע ואיך בכל זאת אתם יכולים לזכות בסיווג הנחשק

עבור רשויות מקומיות, סטארטאפים בכלל ובתי תוכנה בפרט הם קהל נחשק. ברבות מהרשויות המקומיות אפשר למצוא סיווג ארנונה ייעודי לתחום זה - סיווג ארנונה "בית תוכנה", המקנה הנחות מפליגות בשיעור הארנונה שיכולות להגיע ל-50% הנחה למ"ר ואף יותר מכך, ולכאורה כל מה שמפריד בין חברת הסטראט-אפ שלכם לבין ההנחה הוא מילוי טופס בקשה לשינוי סיווג.

אבל הבטחות לחוד ומציאות לחוד: בפועל, ההתעסקות מול הרשות המקומית מסובכת בהרבה ואחוזים גבוהים מבין הסטארטאפים שמגישים בקשות לשינוי סיווג בית תוכנה נתקלים בדחייה.

לרשות המקומית יש סיבות רבות שבגינן היא יכולה לסרב לבקשה החל מאי הגשה במועד וכלה באי התאמה לסיווג המבוקש. אבל בין כל אלו יש 3 טעויות תמימות, שיכולות להוביל לדחיית הבקשה שלכם ולעלות לכם אלפי שקלים בשנה, ולכן כדאי לשים לב אליהן לפני ששולחים את הבקשה לשינוי סיווג:

1 . הצגתם את מה שחשבו משתמשי הבטא על המוצר שלכם באתר? הסיווג שלכם בסכנה

בחלק מהרשויות המקומיות סיווג הארנונה המופחת נקרא סיווג "בית תוכנה". במקרים אלו עם ההגדרה מגיעה הגבלה האומרת כי בית תוכנה היא חברה שעיקר פעולתה היא פיתוח וכתיבה של תוכנה.

כאשר סטארט-אפ העוסק בפיתוח תוכנה מגיש בקשה לשינוי סיווג, אחד הדברים אותם הרשות המקומית בודקת הוא אתר האינטרנט שלו. בעסקים רבים אתר הבית מציג מה המשתמשים והלקוחות חושבים על המוצר, מטעמי שיווק ותדמית, גם אם המוצר נמצא עדיין בשלבי פיתוח והמשתמשים שניסו אותו עד כה היו רק משתמשי הבטא שלו.

אבל אם האתר מייצר תדמית במסגרתה לחברה יש מאגר לקוחות והיא מוכרת את מוצרי התוכנה שלה בהצלחה, בבואה לבקש את סיווג בית תוכנה היא עלולה להיות מוגדרת כמי שמוכרת מוצר מוגמר ולא כמפתחת תוכנה, ולקבל במקום סיווג "חברה למתן שירותים" שהתעריף שלו כמעט כפול.

  1. החלטתם להקצות יותר שטחים לחדרי הישיבות ופחות למתכנתים? תיפרדו לשלום מהנחה

אם החלטתם לקבל השראה מגוגל ודומותיהן ולעצב את המשרדים שלכם באופן שבו חלק גדול מהחלל מוקדש לחדרי ישיבות, חללים משותפים, פינות הרגעות או אזורים שאינם מיועדים באופן מובהק לצוות הפיתוח שלכם, הסיכוי שלכם לקבל את סיווג הארנונה קטן.

כאשר מגישים בקשת שינוי סיווג, הרשות המקומית שולחת נציג מטעמה לבחון את חלל העסק ולראות מה החלק היחסי מתוכו המוקדש לצורכי פיתוח. כדי לעמוד בסיווג בית תוכנה, החברה צריכה להוכיח כי עיקר עיסוקה הוא פיתוח תוכנה גם מבחינת השטח המוקצה לנושא ביחס לשטחי מנהלה ואחרים. במקרים רבים, לאחר בדיקת נציג הרשות, סטארטאפים שהגישו בקשה לתעריף מוזל גילו כי עבור חלקים נכבדים מהשטח הם קיבלו סיווג "משרדים" המייקר משמעותית את הארנונה אותה הם נדרשים לשלם.

  1. היה לכם סיווג בית תוכנה בעיר אחת? זה לא מבטיח שתקבלו אותו אם תעברו לעיר אחרת

נכון להיום יש בישראל 255 צווי ארנונה שונים, וכל רשות מקומית יכולה להגדיר את צווי הארנונה שלה באופן שונה. גם אם בשתי רשויות מקומיות מופיע סיווג בית תוכנה או תעשייה עתירת ידע, ההגדרה של מי זכאי לו, באילו תנאים ומה ההנחה הניתנת שונה.

כדאי לדעת שקיימים הבדלים בין מי שזכאי לארנונה המופחתת ברשויות השונות: לדוגמה, בעוד שההנחה בכפר סבא מוצעת ל"מבנה לתעשייה עתירת ידע (הייטק)  ו/או טכנולוגיות ירוקות/נקיות (קלינטק)"  ההגדרה ברמת גן צרה יותר - "בתי תוכנה – מפעל לייצור תוכנה, בו העיסוק העיקרי הוא פיתוח תוכנה".

לפני שחושבים להעתיק את מקום העסק על מנת ליהנות מהטבת הארנונה, חשוב לוודא שהיא חלה עליכם, ולפני שמגישים את הבקשה כדאי לקרוא את לשון צו הארנונה ולוודא כי ההגדרה מתאימה לפעילות העסקית שלכם. אם קיים ספק, מומלץ להתייעץ עם עורך דין ארנונה לפני שנכנסים לתהליך, כיוון שבשלבים מתקדמים ההתדיינות מחייבת הליכים משפטיים כדוגמת עתירות מנהליות שלא ניתן לנהל אותן לבד.

אז איך בכל זאת מקבלים את הסיווג המופחת הנחשק? 
כשמדובר בסיווגי ארנונה, הדבר החשוב ביותר הוא להגיב בזמן. חלון ההזדמנויות לבקשה לשינוי סיווג הוא 90 יום בלבד, והוא נפתח בשני מועדים - עם תחילתה של שנה קלנדרית חדשה או עם החיוב הראשון לעסק. 

הבקשה לסיווג צריכה לכלול את פרטי העסק כפי שהם מופיעים אצל הרשות המקומית, וכן מידע המסייע לתמוך בזכאות לסיווג. אם לדוגמה אתם חברת סטראט-אפ שעוסקת בפיתוח תוכנה ואין לכם רווחים, צרפו לבקשה דוחות כספיים המוכיחים זאת.

פתחו את צו הארנונה וקראו מי זכאי להטבה ובדקו האם אתם עונים להגדרה הצרה (וכדי שתוכלו לקבל את ההנחה בארנונה, אל תעשו לעצמכם הנחות!). אם אינכם עונים להגדרה במדויק, ההמלצה היא להתייעץ עם עורך דין ארנונה לפני הגשת הבקשה. לכל מידע שיוגש ולאופן הגשת הבקשה תהיה חשיבות בצעדים הבאים מול הרשות המקומית במקרה בו לא תקבלו את הסיווג מיד, אלא תדרשו להגיע להליכים נוספים כדוגמת עררים ועתירות מנהליות. מכיוון שמדובר בסכומים שמצטברים לכדי עשרות אלפי שקלים בשנה ולהזדמנות יחידה, ההמלצה היא לא להמר על הסיכויים אלא לתת למומחה להוביל את התהליך עם מינימום סיכוי לטעות.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.