25 יוני 2018 | אילן סעדי
מדוע חוששים מנהלי ה-IT מטכנולוגיות הענן?

האם מנהלי IT חוששים מטכנולוגיית הענן? למה? אילן סעדי בחר לענות על כך במאמר מעניין שייתן אור ומידע נוסף ומרגיע על הנושא.

שוחחתי לאחרונה לא מעט עם מנהלי IT בארגונים גדולים, והגעתי למסקנה מעניינת – אומנם החברות שונות זו מזו במהותן, אך קיימים הרבה בעיות המשותפות לרוב צוותי ה-IT:

  • הפרדה: כאשר מבודדים פיזית את צוות ה-IT בחברה, קשה להם להרגיש שייכות לארגון.

המטה העסקי של החברה נמצא לרוב באיזה מגדל זוהר במרכז העיר, והרחק משם נמצאות מחלקות ה-IT. מכיוון שפעמים רבות יש צורך במציאת פתרונות אחסון גדולים אך זולים לשרתי החברה, אנשי ה-IT ימצאו את עצמם במקומות מרוחקים בעיר בהם השכירות נמוכה יותר.

  • חשדנות: מנהלי IT שאלו אותי "האם במעבר לענן השליטה שלי על ה-IT תפחת? האם כבר לא אהיה רלוונטי?"

מנהלי IT רבים חוששים מאוד מאימוץ טכנולוגיית הענן, הם דואגים לעניין אבטחת המידע והעמידה ברגולציות נמצאים בראש סדר העדיפויות, אך יותר מכל מודאגים מהמשמעות של מעבר לענן עבור הארגון כולו ואולי אף מעט גם למשמעות המשתנה של תפקידם.

  • החלשה: "Shadow IT" חותר תחת הסמכות של מחלקת ה-IT ומחזק את החשדות של מנהלי ,IT לפיהם הענן יחסל את ה-IT המסורתי.

בחברות רבות,  מחלקות עסקיות רבות בארגון כבר עברו לענן ציבורי בלי המעורבות של מחלקת ה-IT. המעבר של רכישת שירות  או אפליקציה מסויימת הוא בדרך כלל מעשה ידיהם של גורמים עסקיים בארגון בעסק שמנצלים את סביבת ה-DevOps האג'ילית וללא מעורבות ה-IT.


מנהלי IT פתוחים לדיון על הענן ומה הוא יכול לעשות עבור העסקים שלהם.

מדובר באנשים אינטליגנטים שביום יום שלהם עוסקים בתהליכי ליבה ובמהות העסקית של הארגון ונדרשים לייצר פתרונות וחלספק שירותים כתמיכה באסטרטגיה הארגונית. מנהלי ה-IT מבינים בתיאוריה כי מחשוב הענן יכול לייצר תהליכי IT יעילים, אפקטיבי, אג'יליים, מגיבים ובכלל טובים יותר בכל תחום. החשדנות והחששות שלהם נכנסים לתמונה כאשר הדיון נסוב לענייני שימור השליטה בזמן המעבר לענן. מנהלי IT מבינים את ה'מה' ו'הלמה' של הענן – הם מתקשים עם ה'איך'.

אלו חששות לגיטימיי המדגישים את המציאות בה כולנו חיים. אני בהחלט מבין אותם, אך לצד הבנה זו, הדבר שאניבאמת מאמין בו הוא: שהמעבר לענן הופך את חברות ה-IT ליותר רלוונטיות ולא פחות רלוונטיות, לפחות מבודדות ולא ליותר מבודדות.

המעבר לענן מייצר מגוון חדש של תפקידים במחלקת ה-IT

עד כה למנהלי IT היה סט של תפקידים שהתמקדו בפעילויות כמו ניהול תקלות, ניהול ביצועי אפליקציות וניהול שירותים. תפקידים אלה הסתמכו על כלים מסוימים לביצוע המשימות ולניהול אפקטיבי של ITIL ותהליכי הבטחת שירות.

עם המעבר לענן, יופיעו גם תפקידים חדשים:

  • מנהלי ענן שינהלו את נכסי ה-legacy ואת אפליקציות הענן
  • מנהלים פיננסיים שינהלו את הצעות הענן כשירות (as-a-service).
  • מפתחי תוכנה שידרשו לנצל את האג'יליות ואת המהירות שתשתית הענן תביא לתהליך פיתוח התוכנה.

המשאבים החדשים הללו – שחלקם עשויים להגיע מבין הכישרונות שהתמקדו עד עתה בניהול שירות – יסתמכו על כלים חדשים מבוססי ענן-  Cloud Platform או גישות שיפור מתמשך כדי להשיג עלות אופטימלית ולהביא לחידושים חדשים כדוגמת- סביבות היברדיות, מעברים מלאים לענן , הקמות סביבות או לקיחת שירותים מלאים בענן ועוד.

 

כשהם יראו את הנוף החדש פרוש באופן הזה, מנהלי IT עשויים להבין מה משמעותו של מעבר לענן עבורם. הסתכלות על הענן דרך העדשה של הזדמנות חדשה יכולה לעזור להם להבין שהמעבר אינו משהו שיש לחשוש ממנו אלא סיבה למסיבה. בסופו של יום, אימוץ של טכנולוגיות מחשוב ענן מעניק להם יותר שליטה, לא פחות. ואותו מחשוב מחזיר אותם למושב הנהג, שם הם אמורים להיות.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.