22 אוגוסט 2018 | ד"ר קרן גונן
ראשי הערים בישראל מדברים על פוליטיקה, לא על חדשנות עירונית

כך אומרת ד"ר קרן גונן, המתמודדות לראשות עיריית חולון, מהכרותה המעמיקה עם ערים חכמות, תחבורה ומגורים שיתופיים וניהול ברשות מקומית. "הבוחרים צריכים להחליט אם הם רוצים ראש עיר של העבר או של העתיד. משם הכל מתחיל".

כך אומרת ד"ר קרן גונן, המתמודדות לראשות עיריית חולון, מהכרותה המעמיקה עם ערים חכמות, תחבורה ומגורים שיתופיים וניהול ברשות מקומית. "הבוחרים צריכים להחליט אם הם רוצים ראש עיר של העבר או של העתיד. משם הכל מתחיל".

לפני כחודש הודיעה מדינת ישראל כי תשקיע 2.5 מיליון שקל בקידום מיזמי ערים חכמות בישראל תחת תוכנית . Cityzoom התוכנית הינה תוכנית לאומית לקידום טכנולוגיות בתחום ערים חכמות בהובלת משרד הכלכלה, משרד הפנים וישראל דיגיטלית. שמסתכלים על מתמודדים רבים ברשויות שונות בארץ והן על ראשי ערים מכהנים, לא נראה שבשלב הבחירות הנושא מעסיק אותם או מהווה חלק מהחזון שלהם.

בשיחה עם ד"ר קרן גונן, היא מציעה פתרונות חדשניים לחולון שיכולים להוות דוגמה לערים אחרות.


צמצום פניות באמצעות בוט מבוסס בינה מלאכותית

שמסתכלים על גידול התושבים בחולון ביחס לכמות הפניות למוקד השירות מ 1999-2014 ניתן לראות אנומליה בנתונים. הסיבה נעוצה בשאלות חוזרות ונישנות על ידי תושבים שונים המקבלים תשובות זהות. ההתנהלות הזו מבזבזת זמן יקר לתושב בהמתנה למוקד וזמן יקר למוקדן במענה של תשובה זהה. הפתרון לזה פשוט, זול, זמין 24/7 וכבר עובד בצורה נפלאה בארגונים עסקיים – בוט מבוסס בינה מלאכותית. לקוח יכול לתשאל בוט בנושאים כללים כגון: מה עושים עם קבלת דוח תנועה, מקומות בהם מותר להחנות ועוד שאלות רבות. הבוט יספק לתושב תשובה בכל שעה במהירות שיא. מאחורי הקלעים המידע נצבר, כך שנוכל להקיש מה חשוב לתושב לדעת, על בסיס שעות ומיקום ולתת תשובות גם בשטח באמצעות שילוטים והכוונות.

 

חיישנים ועיבוד מידע לתמונה כוללת

עיר היא רשת נוירונים של מידע. חשיבה חכמה המשלבת טכנולוגיה, חדשנות והסקת מסקנות ממידע שנאגר יכול לתת למנהלים בעיר ראייה חדשה על הנעשה בתחומם.

לדוגמה, חיבור העיר לWIFI  כבר קורה בערים רבות בישראל, יש פה שירות מעולה אבל לא חדשנות. אם נעשה שימוש בניתוח הדטא המועבר באמצעות השימוש ב WIFI  העירוני בזמן אמת נוכל לקבל מידע על פקקי תנועה, ריכוז אנשים, זיהום מתגבר ואפילו מצב הקרקע באמצעות חייישנים בשילוב טלפונים של תושבים באופן אנונימי. דוגמה טובה לזה ניתן לראות בסינגפור באמצעות פרויקט Veniam. המידע הזה יכול לספק לתושב פתרונות בזמן אמת כמו הגברת התחבורה הציבורית לנקודה מסוימת או אכיפה מוגברת במידת הצורך. שמחברים את כלי הרכב האוטונימים העתידיים לפרויקט מבינים שמדובר במערכת עצבית לכל דבר המשתנה מרגע לרגע וצריכה תגובות מידיות.


קניונים? חשיבה ישנה ומטרידה

ראשי ערים שמאשרים היום בניית קניונים סגורים בשטחי הרשות, מתעלמים מהמגמה העולמית המוכיחה שנה אחר שנה כי הקניונים האלו יהפכו בעתיד למבני רפאים. המגמה הזו ברורה בארה"ב, מגיעה לאט לאט לישראל ותלך ותעצם עם כניסתן של חברות גלובליות נוספות לישראל ובוודאי כניסתה של אמזון.

אין סיבה אמיתית ללכת לקניון ולקנות מוצרים שמגלמים בתוכם עלויות שכירות גבוהות, עלויות בנייה ואחזקה בזמן שבאמזון פריים ניתן תוך 12 שעות לקבל את המוצר לפתח הבית בעלות נמוכה יותר. אלו לא נבואות זעם אלא מציאות עולמית שראש עיר צריך לדעת ולהכיר בה. קשה להגיד שישנן ראשי ערים רבים שמבינים את התמונה ומסיקים את המסקנות בהתאם, בוודאי מהערים שאני מכירה.

הערך היחיד שמוכח בעולם הקניות הן השילוב של חוויה משולבת קניה וזה קורה ברחובות העיר ולא בקניונים. הרכישות ברחוב זולות מהקניון, ההליכה ברגל בשטחים פתוחים היא חלק מפעילות ספורטיבית בריאה והמגוון ברחוב לעולם גדול יותר מקניון. ראש עיר שמבין זאת משקיע בהפיכת הרחובות והמרחב הציבורי לכזה החל מתשתיות חכמות, תאורה מותאמת תנועה, תחבורה ועוד.


מגורים שיתופיים כחלופה לדירות מגורים לצעירים

אם מסתכלים על מבני המגורים בערים, הם לא השתנו מאז קום המדינה באופן משמעותי, בזמן שבעולם המגמה כבר מתרחשת. במקום לבנות דירות גדולות ויקרות, העולם הולך לדירות קטנות, שיתופיות, בהן הן בכל דירה מטבח או חללים גדולים כסלון, אלא החללים הגדולים הם משותפים.

שחושבים על הדור הצעיר הוא מעדיף "גישת בית מלון" בו יש לו ארוחות מוכנות על ידי שף 3 פעמים ביום בחלל משותף, חדר כושר כללי במבנה, מכונת כביסה כוללת ואפילו "סלון" משותף עם חברים. זאת שכירות קצרת מועד שמתאימה לקבוצה של אוכלוסיה מסוימת ופותרת הן את בעיית הדיור, הן את העלויות החודשיות והן את נושא החברויות. עם בחירתי אדאג שחולון תהיה העיר העיר הראשונה בישראל שתיזום בנייה של מגורים שיתופיים כדוגמת welive כמו בניו יורק ומדינות נוספות מתוך חשיבה אמיתית על הדור הצעיר שרוצה לגור במרכז הארץ בלי למשתכן את חייו.


תחבורה שיתופית כחלק מה-
DNA  העירוני

בנושאי תחבורה אנחנו רואים שוב ושוב חשיבה על רכבות עיליות בלי בדיקה מעמיקה. האם נעשה בכל עיר מחקר מקיף של מספר הנוסעים בתחבורה ציבורית אל מול בדיקת הרכבת כפתרון, בזמן שידוע שלקיחת נתיב תגדיל את העומס?

בערים כחולון, נדרשת חשיבה חדשנית על תחבורה שיתופית, אופניים וקורקינטים שיתופיים וצמצום הפקקים במידת הצורך על ידי רכבת תחתית. ברור שקבלת ההחלטות המהירה המתקבלת היום לרוב נועדה לצילום של גזירת הסרט בעיתון אבל יש פה דור שלם שישלם את המחיר דקה אחרי על חשיבה רגעית בלי הסתכלות לעתיד.

שחושבים על עיר חושבים על אקו סיסטם מלא, שילוב של מגורים, עבודה, תחבורה וחיים חברתיים כמו המודל המצליח במנצ'סטר. חשיבה נקודתית על כל אזור יוצרת אי רצף שמורגש לתושב גם אם אינו מבין מדוע הדברים נראים כך. לעירייה יש חשיבות גדולה בחשיבה הזו וליכולת שלה להשפיע בהיבטים אלו. חשוב שהבוחרים ב 30 באוקטובר ישאלו את עצמם האם המועמד שלהם רק נחמד בעיניהם או באמת מסוגל להתאים את העיר שלהם לעתיד שלהם ושל ילדיהם.

 

ד"ר קרן גונן הינה מתמודדת לראשות עיריית חולון, יזמית בנשמתה, הקימה וניהלה פרויקטים רחבי היקף ועתירי תקציב ברשות המקומית ובעל זיקה לעולם המיזמים והטכנולוגיה

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

ד"ר קרן גונן

ד"ר קרן גונן (Ph.D) הינה אשת עסקים, אשת טיפול ,חינוך ורווחה. בעלת ניסיון רב שנים בייעוץ ובמתן פתרונות אישיים, משפחתיים, קהילתיים ועסקיים.