12 פברואר 2019 | עו"ד אהוד האוזמן
בלוקצ'יין והגנה על פטנטים: לא מה שחשבתם

יזמי הבלוקצ'יין שלא יגנו על הפטנט בשלב הרעיון הראשוני עלולים למצוא עצמם מחוץ למגרש, אז כיצד תמנעו מכך?

הבלוקצ'יין כאן כדי להישאר, זאת כבר כולם מבינים. בשונה מאופנות טכנולוגיות אחרות שאנו פוגשים אחת לתקופה, כמו ה- Ad Tech, הפינטק, הסייבר - מול עינינו מתרחשת מהפכה מרתקת שאינה רק אופנה חולפת. אין זו מהפכה ששמורה רק לעולם המטבעות הדיגיטליים, בעוד שנים קדימה נפגוש את טכנולוגיית הבלוקצ'יין בתחומים רבים בחיינו כגון:

  • Computer Access Control and Authentication בקרה ואימות גישה למחשב
  • Document Verification אימות מסמכים
  • Voting Systems מערכות הצבעה
  • Blockchain Integrity/Security אבטחת ושלמות  בלוקצ'יין

 

את הפוטנציאל משנה החיים הזה מבינים יזמים רבים, שהחלו לפתח טכנולוגיות מבוססות בלוקצ'יין (בתחום התוכנה), וכעת מתקדמים במרץ עם הפיתוח, מבלי להסתכל לאחור. הם שואפים, ובצדק, להגיע ראשונים לקו הגמר, לכבוש את ההר ולהניח את הדגל, ובכך להשאיר אבק למתחרים.  הם מגייסים משקיעים "שנדבקו" באופנה ומצטרפים בהמוניהם לחגיגה ומצפים לעסקאות עתידיות בסכומי עתק. אלא שרבים  מהיזמים מעדיפים לדלג על שלב חיוני, שאין הם מייחסים לו את המשקל הראוי  ואשר עלול לעלות להם ביוקר בשלבים מתקדמים יותר של המיזם.

נושא הגנת פטנט על המצאות בתחום התוכנה סובל משילוב של יחסי ציבור גרועים ובורות. התפיסה הרווחת כיום אצל יזמים רבים היא שאי אפשר או שאין טעם לנסות לקבל הגנת פטנט על המצאות טכנולוגיות בתחום התוכנה, ובוודאי לא עבור יישומים עסקיים-פיננסיים, הכוללים טכנולוגיות מבוססות בלוקצ'יין. גישה זו נובעת מתוך האמונה השגויה כי אין בכך כל ערך, וגם אם יתקבל פטנט, כך טוענים, הוא לא יהיה אכיף. אין טעם, הם חושבים, להוציא סכומים רבים על רישום פטנט, שהרי המתחרה יוכל לעקוף זאת בקלות באמצעות שינוי של כמה שורות קוד, ולפטנט לא יהיה כל ערך.

 

אך האמת היא, שזה לא לגמרי מדויק. המצב המשפטי ברוב המדינות התעשייתיות המובילות בעולם, לרבות ארה"ב, אירופה, קוריאה ואפילו סין, הוא כי אפשר, בתנאים מסוימים, לקבל הגנות פטנט על המצאות בתחום התוכנה, והן גם אכיפות. נכון, אי אפשר לרשום פטנט על טכנולוגיית הבלוקצ'יין עצמה, כמו שלא ניתן היה על האינטרנט כשלעצמו, אבל על טכנולוגיות שמשרתות יישומים בתחום – בהחלט ניתן, כל עוד הפיתוח ביסודו הוא חדש ובעל פתרון טכנולוגי מקורי לבעיה קיימת בשטח התוכנה (לראיה, הקשת המילה "internet" במנוע החיפוש של google patents תניב מעל מיליון תוצאות). זוהי תמונת המצב האמיתית.

  

באנלוגיה לאינטרנט, גם עבור יישומים רבים שעושים שימוש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין, יהיה צורך במציאת פתרונות טכנולוגיים ייעודיים. אנו צפויים לראות צונאמי של יישומים טכנולוגיים שיתלוו לטכנולוגיית הבלוקצ'יין, ושמאחוריהם יעמדו סטרטאפים שפיתחו אותם. היזמים שישכילו להגן כבר בשלב הרעיון על אותם פתרונות ייחודיים, יוסיפו לעצמם ולמשקיעים שלהם ערך כלכלי רב. הבלוקצ'יין, כמו האינטרנט, צפוי שיהיה אבן בניין לשימוש, יחד עם טכנולוגיות נוספות, של יישומים רבים בחיי היום-יום שלנו, אותם נזכה לראות כבר בשנים הקרובות והעקרונות של הגנת פטנט בשטח התוכנה, שכן מאפשרות לקבל הגנה על פתרונות טכנולוגיים - יתאימו גם ליישומים החדשים.

 

איך להשיג יתרון עסקי?

מי שיבין את "כללי המשחק", וידע בנוסף לפיתוח העסקי והטכנולוגי, לדאוג גם הגנת קניין רוחני ראויה –ישיג יתרון עסקי על מתחריו, שבחרו  שלא לעשות זאת ויגדיל את סיכוייו לזכות  בתשומת לב המשקיעים והרוכשים. כך הוא יוכל לקבל בלעדיות על טריטוריה רבת השחקנים, לייצר "שדה מוקשים" של קנין רוחני שיחסום  או לפחות יגביל את המתחרים. על היזמים לזכור כי את הגלגל לא ניתן להשיב, לאחר שפורסם הרעיון ברבים  (יישום הבלוקצ'ין במקרה שלנו), לא ניתן יהיה לקבל לאחר מעשה הגנת פטנט על עקרונות שנחשפו, (למעט מקרים חריגים), או בקיצור – אין מקצה שיפורים. אם היזמים לא ידאגו להגנת הפטנט על הפתרון הטכנולוגי   כבר בשלב הרעיון הראשוני  (ואחר כך בהתאם להתפתחות הטכנולוגית במיזם) – הם עלולים למצוא עצמם בנחיתות עסקית מול המתחרים.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.