5 מרץ 2019 | אהרונה משכיל
קבלת החלטות בסביבת עבודה משתנה

איך מקבלים החלטות, כמה זמן לוקח לקבל אותן ועד כמה הן סופיות? כל אלה הם גורמים התלויים בקבוצות התרבותיות המעורבות. הנה כמה דוגמאות של השוני הגדול בתהליכי קבלת החלטות מסביב לעולם.

ישראלים ואמריקאים אוהבים לקבל החלטות משום שהן בדרך כלל מובילות לפעולה ושתי התרבויות הללו מוכוונות פעולה. האחריות לקבלת החלטות מוטלת בדרך כלל על היחיד. בסוג כזה של תרבות אינדיבידואליסטית, ההחלטות מתקבלות במהירות, בשלב מוקדם בתהליך, על ידי אדם אחד (בדרך כלל הבוס). למרות זאת מתקיימת גמישות ככל שהדיון מתקדם, מתגלה מידע נוסף או צצות דעות נוספות, ניתן לשנות את החלטה ולמעשה כל החלטה היא בסיס לשינויים. בהתבסס על האמור לעיל, נדרש זמן רב יותר כדי להגיע לשלב היישום.

הצרפתים אוהבים לדבר על החלטות, שייתכן שיעשו או שלא יעשו בעתיד. אם הטיעון שהם מעלים אינו מביא לפתרון הגיוני, קבלת ההחלטה תושהה.

בתרבויות אסייתיות, תהליך קבלת ההחלטות עשוי לקחת זמן רב משום שיצירת קונצנזוס הוא חלק מובנה מהתרבות העסקית האסיאתית. עם זאת, לאחר שהתקבלה החלטה, הם מצפים מכולם לנוע קדימה מהר ליישום, שהוא שלב קבוע שאינו גמיש.

בסין, כמו ביפן, מאמינים שהיחיד צריך לשמור על מקומו בהיררכיה כדי למנוע כאוס. שתי התרבויות נמנעות מסיכונים ומכאן נובע תהליך איטי של קבלת החלטות. החלטות, בדרך כלל, מתקבלות בכפיפות למעמד, סטטוס וגיל ולכן, מקבלי החלטות ,הם בדרך כלל העובדים הבכירים ביותר בחברה שנוטים להחזיק בכוח.

צוותים ים תיכוניים ודרום-אמריקאים נשענים על המנהיג שלהם בקבלת החלטות ולא מטילים ספק בסמכותו.

התרבות הגרמנית היא אינדיבידואליסטית, חברות גרמניות נוטות להיות היררכיות ועובדים רבים מצייתים למנהל. יחד עם זאת, מנהלים גרמניים בדרך כלל משתפים את העובדים ואת הכפופים להם בתהליך קבלת ההחלטות, במיוחד כאשר נדרש לכך ידע ומומחיות.

התרבויות הסקנדינביות מבססות את תהליך קבלת ההחלטות שלהן על גורמים חברתיים; מה ייטיב עם הקבוצה בהשוואה לאינדיבידואל. בשבדיה, החלטות מתקבלות על ידי קונצנזוס וככאלה, עשויות לארוך זמן רב יותר. לאחר שהתקבלה החלטה, היא לא תשתנה משום שהושקע זמן רב בתהליך קבלת ההחלטה ולאחר שמגיעים למסקנה משותפת, כולם מגויסים להוציא אותה מן הכוח אל הפועל.


אם אתה מגיע מתרבות אינדיבידואליסטית ואתה עובד עם צוות של אנשים אשר סגנון ההחלטה שלהם מחייב הגעה לקונצנזוס, נסה להשתמש באסטרטגיות הבאות:
• הבן שתהליך קבלת החלטות הוא תהליך ארוך וידרש לו קיום דיונים ופגישות עם קבוצות שונות.
• היה סבלני וסובלני במהלך התהליך אפילו כאשר הדיונים מובילים רק לדיונים נוספים.
• צור אמון באמצעות מחויבותך לתהליך וזמינותך לענות על שאלות וליצור בהירות.
• טפח את הקשר שלך עם אנשים בקבוצה כדי שאלה יאפשרו לך לקבל את המידע הרלוונטי בשלבים השונים של התהליך.


אם אתה בא מתרבות ארגונית של קבלת ההחלטה מתוך קונצנסוס ועובד מול מנהל אינדיבידואליסטי היה מודע לנקודות הבאות:
• צפה מאדם אחד יקבל את ההחלטות מבלי להיוועץ באחרים. ייתכן שההחלטה תתקבל לפני הפגישה, במהלכה או אחריה.
• ודה שאתה ואנשי הצוות שלך מגויסים לביצוע ההחלטה גם אם זו הונחתה מלמעלה.
• אם אתה נמצא בסטטוס של מקבל ההחלטות, תפעל לעידוד דיון פתוח וסיעור מוחות, אך יחד עם זאת תפעל בהחלטיות לצורך הגעה להחלטה מדויקת במהירות.

ההבנה "איך" אנשים חושבים בנוסף ל"מה" הם חושבים היא נדבך חשוב להצלחה כאשר עובדים עם אנשים מתרבויות אחרות. כדי להצליח בעבודה עם אנשים שעשויים לחשוב, לעבד מידע, לקבל החלטות ולפתור קונפליקטים בדרכים שונות מאלה שלנו נדרש תווך בין תרבותי.
תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.