11 מרץ 2019 | נתן לייבזון
מיומנו של יזם: כך תדעו שיש סביבכם A-TEAM

זה לא פשוט להרכיב צוות, וזה בכלל לא פשוט להרכיב צוות מעולה. אבל עצם העובדה שזה הלב הפועם של הסטארט-אפ שלכם (עם כל הכבוד לרעיון), אומרת שאי אפשר להתפשר על שותפים בינוניים.

עד שמישהו מכם מרים את הכפפה ויוצר אלגוריתם מתוחכם הלוקח מייסדים, עושה להם ניתוח אופי, מרכיב להם פרופיל, ומנבא להם הצלחה עתידית בעבודת צוות – עד אז אתם צריכים לסמוך על תחושות הבטן שלכם. תחושות שיכווינו אתם קצת יותר טוב ויאפשרו לכם לענות לעצמכם "כן" על השאלה: "האם נמצא סביבי A-TEAM?"

עד השעות הקטנות של הלילה

זה קרה בשעה 2:30 בלילה, כאשר שותף שלי חוזר אליי בפייסבוק ואומר לי שהוא סיים לעדכן את כל השינויים שדיברנו עליהם רק ביום שלפני. היה מדובר בכמות גדולה של עבודת תכנות שדרשה ממנו לשבת שעות על גבי שעות על המחשב – ולא לזוז, אולי אפילו לא לנשום. אבל הוא עשה זאת. חוץ מהעובדה שנשארתי המום מהמהירות שבה הוא עבד, נוכחתי לדעת ולראות את רמת המחוייבות שלו למיזם. זו הפעם הראשונה שאמרתי לעצמי: "מצאתי שותף מושלם".

עבודה על סטארט-אפ זו לא עבודה רגילה ובטח שלא שעות רגילות. צריך להיות מוכן לעבוד כל יום- כל היום. אם שותפים שלא מחוייבים לסטארט-אפ מלאים בתירוצים, על למה אין להם זמן לשבת עכשיו ולעשות את העבודה, אז שותפים מחוייבים שואלים: "למה לא קופצים על המשימה כבר עכשיו", ומיד אחרי זה מתיישבים עליה.

יודעים להעיר גם לכם

בתור מייסדי הרעיון הנכם בטוחים שאתם עושים את כל הצעדים הנכונים בשביל הסטארט-אפ שלכם. אתם בטוחים בהתנהלותכם בצורה כזו שקשה לכם לקבל ביקורת, או לחשוב שאולי יש משהו שאתם צריכים לעשות אחרת. דווקא בגלל עובדה זו כאשר שותפים שלכם מעירים לכם, ואף עושים זאת בצורה חריפה - זה הזמן לדעת להעריך את זה במקום להתעצבן.

במקרה שלי, כמה חודשים לאחר שאני ושותף שלי התחלנו לעבוד ביחד הוא ממש נכנס בי על רפיון מסויים מצידי אל מול לקוחות שעשינו עמם שיתופי פעולה. תחילת השיחה התחילה בעצבים במיוחד מצידי. חשבתי לעצמי: "איך הוא לא מבין שהסטארט-אפ זה הדבר הכי חשוב בשבילי?!", אבל עד מהרה הבנתי שהשיחה הייתה נוקבת דווקא בגלל זה, דווקא בגלל החשיבות הרבה שאני מייחס לו, דווקא בגלל החשיבות הרבה שהוא מייחס לו. פתאום כשקלטתי את זה ידעתי להפנים את המסר. אמרתי לשותף שלי "תודה" על השיחה ו"תודה" על המחוייבות העצומה שלו. יכלתי להודות בטעויות שלי למרות שזה לא היה הכי נעים, ושוב נוכחתי לדעת מה היא החשיבות שבעבודת צוות.

שותפים מלאים לדרך

לא פשוט לגרום לאנשים להאמין ולהתאהב בצורה עיוורת ברעיון שהגיתם. אם פתאום אתם שומעים את השותפים שלכם מדברים על המוצר באותה התלהבות כמוכם, סימן שעשיתם את עבודתכם נאמנה. הדרך היחידה להפוך את השותפים לנאמנים לרעיון הוא לגרום להם להבין שהמוצר הוא שלהם כמו שהוא שלכם. איך עושים זאת? יודעים מתי לוותר. שום תפקיד או חלוקה של אחוזים לא מאפשרים לכם להיות בשלטון של דיקטטורה ולצפות שהשותפים יעמדו דום לאחר שמיעת הדעות שלכם. עבודה בריאה של סטארטא-אפ נעשית על ידי התדיינות ואף וויכוחים לגבי נושאים שונים. כאשר שותף מרגיש שהדעות שלו נספרות, ויש לו השפעה גדולה מאוד על ההחלטות שמתקבלות –הוא מרגיש שייך. וכשהוא מרגיש שייך אז הוא נותן את כל כולו.

יחסים בצוות

כדי להיות סביב שותפים אמיתיים לא מספיק שהנושא היחיד שתדונו בו יהיה הסטארט-אפ לבדו. שותפים אמיתיים גם אם לא על ההתחלה, נהיים לאורך הדרך חברים ומשתפים אחד את השני בחיים שלהם. ככל שאתם טווים יותר חוטים אחד בין השני אתם יוצרים חיבור שהוא אפילו מעל הסטארט-אפ עצמו, אתם יוצרים חיבור בין אישי, וברגע שזה קורה אתם על הגל. הרי בסופו של דבר עסק או לא עסק, כל דבר נעשה בין בני אדם, אז אם אתם ביחסי חברות טובים יש לכם ביזנס.

 זה לא פשוט להרכיב צוות, וזה בכלל לא פשוט להרכיב צוות מעולה. אבל עצם העובדה שזה הלב הפועם של הסטארט-אפ שלכם (עם כל הכבוד לרעיון), אומרת שאי אפשר להתפשר על שותפים בינוניים. רק עם שותפי A-TEAM  אפשר להגיע רחוק עם המיזם. בגלל זה אתם צריכים לחפש אותם בכל מקום עד שתמצאו. וכאשר תמצאו אותם תדעו שעשיתם צעד משמעותי לכיוון ההצלחה.

 

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.