Startup Grind
21 אפריל 2019 | דנה רובין
"מתי היתה הפעם האחרונה שעשית משהו בפעם הראשונה?" ראיון עם יזהר שי

מה החברה הישראלית צריכה לעשות כדי לשפר את אומת ההייטק? לפי יזהר שי, לאו דווקא מה שחשבתם

סניף תל אביב של קהילת היזמים הגלובלית Startup Grind אירח לערב מרתק את יזהר שי, יזם הייטק סדרתי ישראלי, שותף מנהל בקרן ההון סיכון Canaan Partners Israel, יזם חברתי ומייסד קהילת היזמים "אצטדיון הסטארט-אפ" ותוכנית הרדיו "היי-טק בפקקים", המשודרת מדי שבוע ברדיו הבינתחומי ובערוצי המדיה הדיגיטלית. בנוסף, הוא כתב עיתונות, סופר ומרצה באקדמיה, ולאחרונה אף הצטרף לרשימת כחול-לבן.

מתי ידעת שאתה יזם?

חשבתי לא פעם, "מה מייחד יזם?" אתה לא מתחנך להיות אחד - אתה פשוט מבין לבד שאתה כזה.

כילד, גדלתי בשנות ה-70 בשכונת קטמון בירושלים, להורים עולים חדשים מארגנטינה שעזבו הכל כדי לעלות לישראל. כשהייתי בן 15, אבי קיבץ את המשפחה והודיע שהוא עומד לעזוב את עבודתו בגוף ממשלתי והופך לעצמאי. נתנו לו את ברכתנו ואת החסכונות שלנו מהבר מצווה, ואז הבנתי מהי המשמעות של להפוך ליזם ובהמשך הפכתי לאחד כזה בעצמי.

האם אפשר לחנך ליזמות?

יזמות היא דרך לפתוח הזדמנויות. הדרך שבה אדם עובד ומישהו משלם לו בעשרות השנים הבאות הולכת להשתנות: עבודה בחברה בטוחה לכל החיים היא קונספט שנעלם. יזמות היא דרך חיים בה אתם שולטים ביעדים, וכל הזמן משפרים ומקדמים את עצמכם. אני מלמד את ילדיי לחשוב על העתיד - אחוז גבוה מהעבודות העתידיות כיום הן חסרות שם – עבודות כמו מעצבי אתרים ואנשי UI/UX  לא היו פעם. כיום אני מתנדב בעמותות בתחום החינוך, אנחנו צריכים לחנך את הילדים לפתוח את הראש, לתת להם את הכלים ללמוד, לאסוף מידע, לחקור וכמובן גם לעורר סקרנות. אנחנו צריכים כל הזמן ללמוד - זהו עולם שזז במהירות וזה תמיד כיף גדול ללמוד משהו חדש. 

אלו תובנות היית מעביר ליזמים בתחילת דרכם?

אף פעם לא לקחת עצות יותר מדי ברצינות. תמיד להקשיב, לאסוף מידע, לנתח, לקבל פידבק, להתייעץ, להחכים וללמוד מאחרים. אני מחפש עצות מאנשים מפרספקטיבות ורקעים שונים וכמובן גם מיזמים אחרים  (Peer to peer advice). עליכם להקשיב גם לצרכנים ולקהל המטרה שלכם, זהו מידע יקר ערך.

בסופו של יום, תקבלו החלטה בעצמכם. קחו בחשבון שלפעמים תטעו, אבל זה לא אומר שלא צריך לקבל החלטות.

האם קל יותר להיות בצד המשקיע?

גם משקיעים עושים החלטות קשות. תחשבו מהצד השני: אנחנו נפגשים, מעולם לא נפגשנו לפני כן. אתה מציע לי לשלם לך מספר מיליונים תמורת נייר שמבטיח שתעשה את המקסימום שלך, ותוך 6-8 שבועות אמורה להתקבל ההשקעה. כמשקיע, אתה צריך להחליט ביו היתר האם זהו הצוות הנכון, האם זהו השילוב המתאים של מיומנויות הנדרשות להצליח והאם הם יקשיבו לעצות. בסופו של יום, כל צד צריך לסמוך על הצד השני. 

אתה בעצם, היית גם בצד של היזם וגם בצד של המשקיע

לכן, כשיזמים.ות נתקלים בבעיה, אפשר לסמוך עליי שאני יודע מה עובר עליהם, הייתי שם קודם. כשאנשים מתלוננים כמה המשקיעים קשים, אני מספר להם שאומנם גייסתי הרבה כסף, אבל גם קיבלתי הרבה תשובות שליליות בדרך. אם אתם רוצים להיות יזמים, עזבו את הסיפורים שלא עובדים. 

מה אהבת יותר, להיות יזם או משקיע? 

יזם. זה פשוט יותר - לפני 3 שנים היה שלט באיילון "מתי היתה הפעם האחרונה שעשית משהו בפעם הראשונה?" כשראיתי אותו, הבטחתי לעצמי שלא תהיה הפעם האחרונה שאעשה משהו חדש.

במה היזמות באה לידי ביטוי בחיי היום יום?

הניסיון היזמי שלי מתרגם לתחומים אחרים בחיים. גם במקומות בהם אני מתנדב בקהילה, וזה אף פעם לא נגמר.  זה תמיד מרגש ליצור דברים חדשים, זה פשוט כיף ומספק ואני מעודד כל אחד מכם לעשות את זה. 

גם במעבר לפוליטיקה לא הייתי מעוניין בהתחלה, אבל להתחיל משהו חדש בכל פעם, זה חלק מדרך חיים.

מהו השינוי שהיית רוצה לראות בהיי טק בחברה הישראלית?

נוכחות של מגזרים שונים – כגון חרדים ואתיופים. החברה הישראלית יכולה לעשות טוב יותר. כל אחד צריך לשאול את עצמו מה הוא מוכן לעשות כדי לשנות את המצב. אנחנו כאינדיבידואלים יכולים לעשות את השינוי – ולפעמים זה מספיק אם אתם משנים חיים של אדם אחד, אתם יכולים להשפיע על חיים של קהילה שלמה.

אנחנו במדינה דמוקרטית, אבל אנחנו לא רואים אתיופים במשרות בכירת בהיי טק וזו פשוט אשמה של כולנו.

חבר מהקהילה האתיופית סיפר לי על ילד בן 14 שהלך בסהרה וסיכן את חייו כדי להגיע לישראל ללא משפחה וללא שפה. הילד גדל והתחתן, הוציא שני תארים, הקים משפחה וכרגע הוא בדרך לתואר שלישי. מדובר ברב סרן שאתה מסתכל עליו ופשוט מקבל השראה. אנחנו חייבים לוודא שהדברים ישתנו, וזה פשוט חבל שהם לא נוכחים בכלכלה הישראלית.

בנוגע ליזמים חרדיים, פרסמנו בעבר קול קורא וקיבלנו 90 פניות, בפעם הבאה כבר קיבלנו 200, ובפעם האחרונה קפצנו למעל 400 - זה תופס יותר ויותר. ישנם אלפי חרדים שעובדים היום בהייטק, והם יכולים להעניק חיים טובים יותר למשפחותיהם, לחנך את ילדיהם בהתאם ובעצם פשוט לשבור את תקרת הזכוכית.

אנחנו רואים מוחות צעירים בורחים מישראל ובמקביל חברות ישראליות שנמכרות, מה יחזיק אותם כאן?

ברוב המקרים אנשים חוזרים לכאן עם הניסיון שצברו והם תורמים המון ולכן אנחנו חייבים להישאר אטרקטיביים. עלינו להבין שבכל העולם חברות נמכרות וזה לא משהו שהוא ייחודי לישראל. אנחנו פשוט צריכים לעשות כל מה שאנחנו יכולים כדי לגדל את הדור הבא של צ'ק פוינט.


המאמר נכתב בשיתוף Startup Grind

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.