Wikicommons
10 אוקטובר 2019 | מערכת StartIsrael
הכירו את "חוק 5 השעות" של ביל גייטס, ג'ק מה, אלון מאסק ורבים אחרים

מה משותף לביל גייטס, אילון מאסק, ג'ק מה ורבים מהמיליונרים האחרים, שאתם יכולים להתחיל ליישם כבר היום?

הרגע חזרתם הביתה מיום מתיש בעבודה. אתם רעבים ועייפים, ואתם רק רוצים לנוח, אפילו אם זה רק לרגע. אתם לוקחים משהו לאכול ואז מתיישבים אל מול הטלוויזיה. לפני ששמתם לב, כבר צפיתם ב-5 פרקים של הסדרה החדשה בנטפליקס.

למרות שלא מדובר בהתנהגות פסולה חלילה – כולנו צריכים דרכים בהן נוכל לנוח ו"לכבות" את עצמנו – הרי שלא מדובר בהרגל בריא. מנגד, ניתן לראות קורלציה בין קריאה ולמידה בזמן החופשי של אנשים, לבין מידת ההצלחה שלהם.

לא מדובר בחדשות מרעישות: תומאס קורלי ערך מחקר בן 5 שנים בנוגע ליותר מ-200 מיליונרים שהרוויחו את הונם בעצמם, ומצא שהם לא צופים בטלוויזיה. למעשה, 86% מהם העידו על כך שהם קוראים, אבל לא רק בשביל הכיף. בנוסף כ-63% מהם דיווחו על כך שהם הקשיבו לספרי אודיו במהלך שגרת הבוקר שלהם.

צ'ונס מדוקס, מומחה לפרודוקטיביות כותבת ש"זהו לא סוד שהאנשים המצליחים קוראים. המיליונר הממוצע קורא בד"כ כ-2-3  ספרים בחודש." לכן, היא מציעה שכולם "יתחילו לקרוא בלוגים, אתרי חדשות, ספרים עלילתיים וכאלו העוסקים בנושאים אמיתיים במהלך שעות הפנאי ובכך לצבור יותר ידע. אם אתם נמצאים בתנועה מתמדת, הקשיבו לגרסאות אודיו או לפודקאסטים.

אולי אתם חושבים לעצמכם – "למי יש את הזמן לשבת ולקרוא?" אנשים רבים חווים סדר יום הכולל עבודה ומשפחה, וכמעט לא ניתן למצוא זמן חופשי. בתור יזם ואבא, אני יכול להזדהות איתכם – אבל עד רמה מסוימת. אחרי הכל, אם ברק אובמה מצא זמן לקרוא בזמן שהוא היה נשיא ארה"ב ואיש משפחה, איזה תירוץ יש לכם? הוא אפילו סיפר בראיון שהספרים היו אלו שעזרו לו לשרוד את תקופת הנשיאות.

אובמה הוא ממש לא המנהיג היחיד שקישר את ההצלחה שלו לקריאה. ביל גייטס, וורן באפט, אופרה ווינפרי, אילון מאסק, מארק קובן וג'ק מה הם קוראים מתמידים. לדוגמא, גייטס סיפר ש"קריאה היא אחת מהדרכים המרכזיות באמצעותן אני לומד, ואני עושה זאת כבר מאז שאני ילד."

אז איך הם מוצאים את הזמן לקרוא ברמה היומית? באמצעות חוק 5 השעות.

 

אז מהו חוק 5 השעות?

מונח זה נחקק על ידי מייקל סימונס, המייסד של חברת Empact שכתב רבות על הנושא. הקונספט פשוט לחלוטין: לא משנה כמה אנשים עסוקים, הם תמיד מבלים לפחות שעה ביום (או 5 בשבוע) בלימוד או אימון, והם עושים זאת בכל שלב ושלב בקריירה שלכם.

סימונס מצא כי ראשית החוק הזה מגיעה עד לבנג'מין פרנקלין, שתמיד פינה לעצמו זמן ללמוד – הוא עשה זאת בעיקר בקימה מוקדמת לצרכי קריאה וכתיבה. הוא שם לעצמו יעדים אישיים ותיעד את התוצאות שלו. זה לא הכל - הוא ייסד מועדון לאמנים וסוחרים שהתאגדו ביחד כדי למצוא את הדרכים לשיפור עצמי. הוא גם התנסה עם המידע החדש שהוא אסף ושאל שאלות שיקוף בכל בוקר וערב.

 

שלושת החוקים של חוק 5 השעות

המנהיגים המצליחים של היום לקחו את החוק של בנג'מין פרנקלין ופיצלו אותו ל-3 עקרונות:

קריאה: מיליונרים שעשו זאת בעצמם, כולל מארק קובן ודן גילברט, קוראים לפחות שעה עד שלוש ביום. אלון מאסק למד איך לבנות טילים (מה שהוביל לייסוד של SpaceX) באמצעות קריאה. מלבד היתרון המובהק של הרחבת הידע, ג'ק מה, מייסד עלי באבא מספר כי "קריאה יכולה לתת לכם יתרון גדול". לרוב, המתחרים שלכם לא יכולים לעשות את זה, ובהשוואה לאחרים – אלו שקוראים כנראה יהיו אלו שיבינו את האסטרטגיות והטקטיקות של התעשיה בה הם נמצאים ושל המתחרים בה.

אפילו אם אתם לא יכולים להתחייב לשעה יומית, נסו לפחות 20 – 30 דקות. אני תמיד לוקח איתי ספר וכך כאשר אני מחכה לפגישה או נמצא בתור לרופא, אני יכול לקרוא במקום לבזבז זמן על הסמארטפון שלי. אתם יכולים גם לנסות ספרי אודיו במהלך השגרה היומית שלכם, או אפילו תוך כדי האימון.

שיקוף: חוק 5 השעות מתייחס גם לשיקוף וחשיבה. זה יכול להיות רק זמן בו אתם בוהים בקיר או פשוט ניסיון לרכז את המחשבות שלכם. למשל, מייסדת חברת Spanx שרה בלייקלי כותבת כבר שנים ביומן משלה.

התמקדות בעבר נותנת לכם ללמוד מהטעויות שעשיתם, ביחד עם הבנה של מה עשיתם נכון. כתוצאה מכך, אתם תצליחו יותר להשיג את התוצאות שלכם ולשפר את חייכם. ב-2014, מחקר של אוניברסיטת טקסס מצא שמנוחה מנטלית ושיקוף משפרים את הלמידה.

צריכים עזרה בהתחלה? תזמנו את השיקוף כנקודת זמן של ממש ביומן שלכם. מצאתי ששריון של 15 – 20 דקות לאחר ארוחת הצהריים הוא זמן אידיאלי מפני שאני גם מצליח לשבור את הלופ של הישנוניות של פוסט-ארוחת-הצהריים. התחילו בקטן: הקדישו לנושא כ-5 עד 10 דקות ביום, ואז הגדילו את הזמן כשאתם רואים שאפשר יותר.

דעו את השאלות שאתם רוצים לשאול. תיצמדו ל-2 או 3 שאלות הקשורות ליום ספציפי. לדוגמא, אם הייתם בכנס, תשאלו את עצמכם "מה היו אירועי המפתח?" או "איך אני יכול ליישם את הנושאים בעסק שלי?"

התנסות: העיקרון השלישי והאחרון הוא התנסות בלתי מפסקת. בן פרנקלין ותומאס אדיסון נהפכו לממציאים וחושבים מובילים בגלל הניסויים שלהם. יש לנו את שירות הג'ימייל המפורסם רק כי גוגל נתנה לעובדים שלה להתנסות עם רעיונות חדשים.

הסיבה לכך שניסויים הם כל כך יעילים היא מפני שיש לכם עובדות ולא הנחות. ניסויים מראים לכם מה עובד ומה לא. אתם יכולים ללמוד מטעויות ולקבל פידבק מאחרים. מה שעוד יותר הוא מדהים הוא שניסוי לא מנצל זמן רב – לרוב, אתם תבחנו את הדברים תוך כדי הפעילויות שתעשו גם ככה.

ג'ק מה ממליץ ליישם את הידע שלמדתם לתרחיש בחיים האמיתיים. לדוגמא, לאחר שקראתם ספר על שיתופי פעולה ועבודת צוות, אתם יכולים ללכת על פעילות התנדבותית חדשה ולבחון את הידע החדש.

כאשר אתם הופכים את הלימוד להרגל, אתם תהיו יותר מצליחים ופרודוקטיביים בחיים. בכך שתאמצו את ההרגל הזה, אתם יכולים להבטיח שאתם נותנים לעצמכם ולחברה שלכם לגדול – בכל יום ביומו.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.