Photo by Kaleidico on Unsplash
11 יוני 2019 | ליטל שושן אידל
איך מתחילים "לשווק" בתחילת הפעילות העסקית עוד לפני שיש תקציב שיווק?

יש לכם את הרעיון, ויכול להיות שאפילו יש כבר עסק פורה. אבל איך מתחילים לפרסם אותו?

אז לפחות אחת לשבוע, אני מקבלת פנייה מיזם או פעילות בתחילת דרכה, שרוצים מאוד לעשות שיווק, כי מה לעשות - מגיע הרגע שמבינים שבלי שיווק אין ממש ביזנס.

כבר בתחילת השיחה, אני מזהה את אותם הסממנים: יש מוצר, שירות או רעיון טוב אבל או שבדיוק נגמר התקציב (במקרה הטוב אם ניתן לומר), או שבכלל לא לקחו בחשבון את תקציב השיווק ברצינות. ואז מה?

במקרים אחרים, פונים אלינו בכדי להבין מתי צריך להתחיל לשווק מוצר או שירות? כלומר, הרבה מהם בטוחים שביום השקת האפליקציה, יש ללחוץ על כפתור ה-On , לפבלש אותו, והרי לנו נהר של לידים והזדמנויות. הנקודה הלא פחות מעניינת בנושא, היא שהם מאוד בטוחים שברגע גזירת הסרט המוצר המושלם שלהם שעמלו עליו חודשים ושנים ובצדק, יתחיל לעשות רעש או אולי כסף ממש ברגע פתיחת הווילון.

כמה היה פשוט לכולנו אם כך היו מתנהלים הדברים,  אבל גם רעיון מעולה כמו פייסבוק נבנה עם הזמן ובמאמצי שיווק רבים עם תקציב ענק, ולכן המציאות מספרת אחרת.

אז לפני שאני מונה לכם רשימה של דברים (ויש לא מעט כאלה) שתוכלו לעשות עוד לפני שיש תקציב שיווק ראוי או בהעדר תקציב שיווק ראוי, בואו נסכים פה אחד, שבלי תקציב שיווק מאוד משמעותי, ייקח לכם הרבה מאוד זמן ובממדים מוגבלים להגיע להישגים המיוחלים שנמצאים שם בפיץ' דק שלכם, או בחזון אשר יצדיקו את המאמץ כולו.

אז לפי הפורמט של שאלה תשובה:

מתי להתחיל לשווק פעילות עסקית?

הרבה לפני השקת המוצר בפועל לשוק!

למה ואיך?

למה? כי שיווק זה לא רק יצירת תוכן, קמפיין און ליין או איזה ליד ג'נריישן שפותר בעיות. שיווק זו פסיכולוגיה התנהגותית צרכנית אחת גדולה, ולמשפך השיווקי יש עולם התנהגותי שלם. גם כשאתם רוכשים משהו, אתם עוברים תהליך פשוט של "חשיפה ראשונה" ומודעות או תשומת לב לפתרון שהשוק מציע, במידה וזה רלוונטי לכם, אתם מתחילים להתעניין ולעשות חקר שוק משלכם, וככל שההלימה בין המוצר לצורך או לרגש שלכם עולה, ככה החשק שלכם למוצר גובר, ורק אז, בהנחה שעלות התועלת מאוד משתלמת לכם, תבצעו רכישה. אז על הנייר זה נראה פשוט, בפועל הפסיכולוגיה של הצרכן יותר מורכבת ומושפעת מגורמים שונים - אישיים וסביבתיים.

אז נחזור רגע למתי להתחיל, תתחילו לחשוב שיווק  כשהמוצר כבר בשלבים מתקדמים ואפשר להתחיל לשווק ולעשות באז לרעיון. זה בדיוק הזמן לבנות תשתיות ליום גזירת הסרט. זכרו - לוקח זמן לבסס תדמית! ותדמית שיש מאחוריה בשר, לא קונים בכסף.

עכשיו, איך מתחילים לשווק בלי תקציב?

חשוב לזכור - אל תמעיטו בערכו של שיווק מתקדם, ויש להשקיע לא מעט בתכנון השיווק ובתקציב באפשרות הראשונה.

ולבינתיים,

פלטפורמות חינמיות או שוות לכל כיס – בעבר בכדי להתחיל למתג, היה צריך למצוא בקנה צוות גרפיקה ראוי ויקר, כיום יש אינספור פלטפורמות כמו פייבר או 99 דיזיין שיכולים לייצר עבורכם לוגו וחומרי מיתוג בסיסיים בעלות מזערית. כמו כן, יש את וויקס ופלטפורמות נוספות לבניית אתרים, ויש את קנבה לעיצוב חומרים ופוסטים לכלל הרשתות. בשלב בו יש לכם יותר זמן מכסף, השקיעו בזמן. תאתרו את אותן פלטפורמות ותלמדו להכיר אותן. שימו לב בהמשך שכשייכנס התקציב הראוי, מומלץ לעבור תהליך מיתוג ראוי של שפה ואלמנטים של מותג וכו'.

הקמת תשתיות פרסומיות שיווקיות - אז נציין בקצרה את הפלטפורמות ומה ניתן וראוי לעשות בהן.

לינקדאין - בהנחה שכבר יש לכם פרופיל ראוי - תתחילו לייצר אינגייג'מנט! אמנם לוקח זמן לבנות ולבסס קשרים, אבל זו פלטפורמה מצוינת ומניבה. על קצה המזלג - תייצרו תכנים קבועים, תיזמו הצעות חברות איכותיות, אל תפלו בהודעות ספאם זולות, תגיבו, תאהבו תתעניינו, מה שתעשו יחזור אליכם - רק התאזרו בסובלנות.

פייסבוק – קדימה, יש כ"כ הרבה מה לעשות! הקימו דפים עסקיים וקבוצות, תתחילו להזמין אנשים, לעניין ולספר את הסיפור שלכם. אני זוכרת כשהתחלנו להקים קבוצות באאוטסטרט, התחלנו מקבוצה אחת פה ושם ועמוד עסקי, היום העמוד העסקי מונה קרוב למאה אלף עוקבים, יש לנו 150 קבוצות טכנולוגיות, והיד עוד נטויה. זה לא קרה בין לילה וגם אז העבודה הייתה קשה והכי ידנית שיש, אבל אז היה לנו יותר זמן מכסף. אז תתחילו ליצור, לייצר ולהשקיע זמן.

אינסטגרם / יוטיוב / גוגל - בדיוק אותו דבר, פשוט תתחילו להקים את הפלטפורמות וייצרו עניין וקהל עוקבים. זה לוקח כ"כ הרבה זמן, ובשלב הזה זה ממש חינם.

השקיעו זמן בלמידה - לכן תרחרחו בעולמות הגוגל - תחפשו פלטפורמות טובות, תלמדו כלים חדשים ועוד. פרט לזה שזה יעזור לכם להתבסס (לפחות בהתחלה) בעצמכם, זה לגמרי יחדד את חושי המיינדסט שלכם.

עכשיו אתם בטח שואלים, מה מפרסמים אם המוצר עוד לא בשוק? אז קודם כל זה בדיוק הזמן לייצר תכנים! גם תכנים הם ארכיון מצטבר, ורק הזמן מייצר את העושר שלהם והמשמעות - אז תתחילו אתמול. על מה לדבר? על הדרך? על המוצר העתידי, על הפתרון, על הקהל, על הבעיות של הקהל? תתחילו להגיד לו בקול רם ועדין על הבעיה שלו ולמה המוצר שלכם יכול לפתור אותה - תתחילו בבאז חיובי! תעוררו אצלו את המודעות, תתחילו למשוך ממנו תשומת לב, בדיוק אותו שלב ראשוני במשפך השיווקי שהזכרתי, תייצרו סרטונים פשוטים, תתנו טעימות.

משם פשוט תמשיכו בלחפש מובילי דעה, שיתופי פעולה, אנשים טובים ואולי כח עבודה זול (הודו, פיליפינים וכו').

אני ממליצה מידיי פעם לתגבר בתקציבים קטנים בקמפיינים מסוימים בכדי לתת הד ולהגדיל מעט את נפח החשיפה. הקטע הוא, שלא כולם מבינים כמה ששיווק זו עבודה מתמשכת. בדיוק כמו שפיתוח לא נגמר לעולם, ככה גם שיווק.

לסיכום

מניתי ממש בקצרה מה ניתן לעשות כשיש יותר זמן מכסף, גם אם זה נשמע המון (וזה המון), תסתכלו צעד צעד ופשוט תתחילו ממשהו, הדברים נבנים לאט ובזהירות, זוהי דרך ואין לה קיצורים.

לכן, ההמלצה שלי אליכם לסיכום היא פשוט להתחיל, להתמיד ולהיות סבלניים. הזמן במקרה זה הוא מצרך יקר שלא נקנה בהכרח בכסף - לתדמית ומיתוג מבוססים לוקח זמן להבנות.

אז בינתיים תתחילו במה שאפשר, אבל אל תשכחו שבניית מערך השיווק שלכם היא אבן יסוד איתנה לכל פעילות, לכן, חשוב שתמצאו את צלע השיווק שיודעת להיות אחראית על העולם הזה - בדיוק כמו שחשוב לכם מפיתוח המוצר שלכם.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.