flickr
27 יוני 2019 | מערכת StartIsrael
ט'ראנוס: כאשר תרבות של צמיחה הופכת לתרבות של רמאות

בעולם שבו ט'ראנוס הצליחה לעבוד על כולנו, איך מונעים את הרמאות הבאה?

אחד מהאספקטים המפתיעים ביותר בנפילתה של אליזבת' הולמס וחברת בדיקת הדם שלה, ט'ראנוס, היה חוסר הבושה של ההתנהלות עצמה – איך הולמס רימתה כל כך הרבה אנשים למשך כל כך הרבה זמן, בכוונה תחילה, בהליך שהתנהל אל מול מחזיקי מניות, עובדים והציבור עצמו?

זהו סיפור שלא מפסיק להפתיע אותנו – כבר נתקלנו בסרט תיעודי של HBO בנושא, אנו צפויים לקבל סרט שמתבסס על רב המכר בכיכוב ג'ניפר לורנס, והולו הכריזה שהיא תצלם סדרה המבוססת על הסיפור.

למה ישנה תשומת לב כה מרובה? הסיבה הראשונה יכולה להיות מיליוני האנשים שעדיין מנסים להבין איך חברה עם שווי של 9 מיליארד דולר הפכה ממשקיעה מרכזית לזיוף עצום בכל קנה מידה.

אני חושב שאני יכול לתת נקודת מבט ייחודית לכל הסאגה, ולהסביר כי שלמרות השוק והטרגדיה בסיפור, העלייה והנפילה של החברה היא לא בהכרח מפתיעה או מהווה תקדים בנושא. למעשה, פקטורים ותזמונים שונים, בין אם פנימיים ובין אם חיצוניים הם אלו שאפשרו לחברה לגדול ולצמוח.

הכוונה בכך היא שמצד אחד, עמק הסיליקון כיום עשיר בחדשנות – ובכך נוצר עולם שבו היצירתיות מתוגמלת לטובה, והצמיחה היא היעד האולטימטיבי (ניתן למצוא דוגמאות רבות כמו חוקי התפוקה של אלון מאסק או למרוץ ה-IPO של ליפט ואובר), "חדשנות חדשנות חדשנות" נהייתה המנטרה לחברות רבות שרק רצו לעשות יותר: להרוויח יותר, לספק את בעלי המניות ולגדול לשווקים חדשים.

אבל בסביבה מבוססת צמיחה כמו בעמק הסיליקון, ניתן למצוא גם חדשנות רבה וחברות ענק שבאמת מפתחות מוצרים מהפכניים שעוזרים לאנשים רבים, עדיין ישנן תוצאות שליליות בדמות שחקנים רעים שמתנהגים ברוע לב, והכל בשם אותה "חדשנות".

בצד השני של הספקטרום, חברות מעוניינות ללכת רחוק יותר מאי פעם, זאת בזמן שישנו לחץ מוגבר על מנהיגים עסקיים בכדי שהם ימשיכו לשמור על קור רוח ולנקוט עמדה בנושאים גלובאליים, מה שיצר בסופו של דבר דרישות מוגזמות למנהיגות אתית. היום ניתן לראות את גוגל שמקימה צעדות שונות, או עובדים באמזון שמדברים על מדיניות למען הסביבה. המנהיגים היום אמורים לעשות הרבה יותר מלהיות ראש החברה – הם צריכים גם להיות הלב והנשמה שלה.

כך נוצר מצב שבו המנהיגים והמנהלים צריכים ללכת על חבל דק בין חדשנות ואתיקה. לכן, אם אתם נמצאים בקבוצת המנהיגים, איך תצליחו לאזן בין דרישות אלו ולהבטיח שתרבות הצמיחה שלכם לא תהפוך לרמייה? הנה שלושה עקרונות מנחים המבוססים על הניסיון שלי באנרון, ומה למדתי מכל הסיפור של ט'ראנוס.

שימו לב להחלטות "הקטנות"

במציאות, רוב הפושעים בעסקים (גם הולמס נכללת כאן), לא מתעוררים ביום אחד בהיר ואומרים לעצמם שהם "הולכים להקים תרמית גדולה היום", מעשה רמאות לא בהכרח מגיע ברגע אחד, ולרוב מדובר בהליך יצירה שמשאיר מאחוריו שובל של פירורים בדמות החלטות תמימות לכאורה שנעשו במהלך הדרך.

כמו שניתן לקרוא בספר Bad Blood, היה רגע מוקדם שבו הצוות האירופאי הבין שהדמו לא באמת עובד, אבל למרות זאת הוא בחר להעמיד פנים שהכל מתנהל כשורה. אולי מעשה זה נראה כמו חלק קטן בתמונה הגדולה, אבל חלק זה יצר עקרון בחברה, עקרון שמאפשר תרבות שבה ניתן לשקר, ומהרגע שהעיקרון הזה יצא לאור, הוא כבר השתרש בחברה, והתהליך רק צבר תאוצה.

בתור מנהיג עסקי, אתם חייבים להבין את החשיבות של כל החלטה קטנה שתיקחו, מפני שהיא יכולה להשפיע רבות על הטווח הארוך ועל היושרה של הארגון שלכם. אולי קל לשכנע את עצמכם שיש מעשים קטנים שנעשו "לטובת הכלל", אבל החלטה "קטנה" אחת מובילה לאחת אחרת, ופתאום אתם זזים מהטווח האפור היישר אל טריטוריה שחורה לחלוטין.

כיום, הסיכויים מעולם לא היו גדולים יותר. הסטטיסטיקה מצביעה על כך ש-39% מהחלפות המנכ"לים בחברות היו בגלל בעיות אתיות, ומדובר באחוז הגבוה ביותר בכל 18 השנים בהן הדו"ח הנ"ל קיים – אחוז זה עקף את סיבת הביצועים הפיננסיים והפך לסיבה המובילה ביותר.

שאלו את סבתא שלכם ושאלו ילד בן 5

עכשיו כשאנו יודעים מהי מידת ההשפעה של החלטות "קטנות", איך אתם תוכלו לוודא שאתם מבצעים את הנכונות ביותר? אני ממליצה שתעשו את מבחן ה"סבתא והילד בן 5", כל החלטה שאתם רוצים ליישם, תעבור קודם את נקודת המבט של שני הגורמים הנ"ל.

התחילו בלשאול את עצמכם "האם אתם יכולים להסביר את ההחלטה במונחים שיהיו ברורים לסבתא שלי?" אם אתם יכולים לעשות זאת, המשיכו הלאה. כאשר מדובר בילד בן 5, סביר להניח שהשאלה הראשונה שהוא ישאל תהיה "אבל למה?" אם תוכלו לתאר את ה"למה" מאחורי ההחלטה שלכם במידה שבה גם הוא יבין. אתם צריכים לאבחן האם ההחלטה היא נכונה או שגויה, אדיבה או לא, והאם היא הוגנת או לא.

קחו בחשבון את המורשת של טראוויס קלאנצ'יק, מייסד אובר. אם הוא היה נוקט בגישה זו כאשר הוא חמק מהרשויות, סידר מחירים, צעק על נהגים או הטריד מינית, הוא כנראה היה מקבל "לא" נחרץ ופועל אחרת.

תנו לעובדים שלכם את היכולת להתבטא

החשיבות של תרבות בכל הנוגע לאתיקה בחברה שלכם לא יכולה להיות משהו שעובר מתחת לרדאר, בדיוק בגלל זה, חשוב מאוד לתת לעובדים שלכם את הזכות להתבטא. בט'ראנוס, ראינו את הולמס ואת נשיא החברה סטאני באלוואני לוקחים את המושכות, פועלים בסודיות וכמעט ולא נותנים לאנשים מבחוץ להיכנס למעגל שלהם. אף אחד לא שאל שאלות, מפני שאף אחד לא קיבל את האישור לעשות זאת.

בדרך כלל, ככל שאתם זזים יותר בארגון מסוים, כך נקודת המבט שלכם מצטמצמת. אם בתור מנהיג אתם מעודדים קולות מאחרים, כאלו שגם רוצים לשפר ומצביעים על דברים רעים בחברה, כך תוכלו להרחיב את נקודת המבט שלכם ולקחת החלטות חכמות ונכונות.

לדוגמא, נייק יכלה להימנע מתחקיר של הניו יורק טיימס לגבי אפליה על רקע מיני, תביעה וירידה באמון הציבור אם המנהיגים שלה היו מקשיבים לתלונות העובדים והיו נפטרים מהתפוחים הרקובים שפגעו בתרבות שלהם.

חידוש ולקיחת סיכונים הם מה שהופכים חברות לנהדרות – אך יש קו ברור בין צמיחה לצמיחה בכל מחיר. ככל שאתם עובדים כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר, קחו את שלושת השיעורים הללו בתשומת לב מרובה. ודאו שהסיפור שלכם הוא לא רק משהו שהסבתא והילד יבינו, אלא גם משהו שהם יהיו גאים בו.

אם לא, זכרו שתמיד יכול לקרות מקרה דומה, ואתם עלולים לא רק לאבד את המורשת והעבודה שלכם – אתם גם עלולים ללכת לכלא.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.