Startup Grind
7 אוקטובר 2019 | מערכת StartIsrael
10 טעויות שיזמים (וגם אתם) עושים, ואיך לכפר עליהם

הנה כמה שיעורים חשובים שאפשר ללמוד מגאי קוואסקי, שדיבר על מגוון טעויות שיגרמו לכם לחרוק שיניים ולהבין שגם אתם עשיתם לפחות אחת כזו - בואו ללמוד איך עושים את זה נכון!

עולם היזמות הוא עולם שבו הטעויות יכולות להיות קריטיות, אך הן יכולות גם לשמש ככלי לימודי לכל דבר. למעשה, כמעט כל יזם יכול לספר לכם לפחות על טעות אחת (וכנראה הרבה יותר מכך), אבל לא מעט מהם גם יספרו לכם על השיעורים שהם למדו בדרך. למזלנו, יש אנשים שכבר עשו את הדרך הארוכה לפנינו, ואחד מהם הוא גאי קאווסקי, שמכהן כיום כאוונגליסט בכיר בקאנבה, גורם אמון בקרן ויקימדיה, בכיר בבית הספר לעסקים של ברקלי בנוסף להיסטוריה כיועץ למוטורולה ואוונגליסט בכיר בחברת אפל. קאווסקי התארח בכנס האירופאי של סטארטאפ גריינד, והוא הרצה לפנינו על עשרת הטעויות הנפוצות ביותר בקרב יזמים – והגיע הזמן ללמוד מהטובים ביותר בתעשייה איך עושים את זה נכון.

טעות 1: הכפלה של מספרים גדולים ב-1% - אנחנו אוהבים להתרכז בחלק הקטן בתמונה הגדולה, אך גם את החלק הזה קשה להשיג, והמשקיע הממוצע רוצה הרבה יותר מזה. רוצים לפתור את זה? תמיד תתחילו מלמטה ותחשבו את התוצאות האמיתיות, תתבססו על מספרים בשטח ולא רק על השערות.

טעות 2: סקיילינג מהיר מדי – רק התחלתם, ואתם כבר ממהרים לגייס אנשים, להקים מרכזים ברחבי העולם ולהקים מערכים שלמים, בלי לדעת בכלל אם יהיה בהם צורך או שתוכלו לעמוד בהוצאות שלהם. הפתרון? תתחילו ליישם רק אחרי שהבנתם בדיוק איך כל דבר עובד, ומה הוא מצריך מכם.

טעות 3: התמקדות בשיתופי פעולה – אנשים רבים אוהבים להתמקד בשותפויות במקום להתמקד בנקודות החשובות באמת או למצוא אלטרנטיבות. במקום זאת, התמקדו במכירות – זה בסופו של דבר מה שיקבע הרבה יותר מאשר השותפות, וכשהן יגיעו, ההצעות יבואו מעצמן.

טעות 4: התמקדות בפיטץ' – כולם מכירים את זה: אתם מתאמנים על הנאום, מנסים להפוך אותו לתמציתי ביותר ולהביא אותו למקסימום תועלת. אך האמת היא, שעדיף לכם להתמקד בפרוטוטייפ – והוא זה שבאמת ימכור. אם אתם יודעים לדבר אבל המוצר לא מעניין או לא ברור – איך תמכרו אותו?

טעות 5: שימוש ביותר מדי שקופיות במצגת – נכון, יש לכם כל כך הרבה מה להגיד על המיזם שלכם, אבל אסור לכם להתפזר. השתמשו בחוק ה-10-20-30: מקסימום של 10 שקופיות, 20 דקות של הצגת המיזם, שיוצג בשימוש בפונטים שלא יעמדו על פחות מגודל של 30.

טעות 6: פעולה בצורה ליניארית – רוב היזמים חושבים שמדובר באותו התהליך אצל כולם, ושכל השלבים בדרך תלויים האחד בשני וצריכים לעבוד לפי סדר מסוים. בפועל, אתם צריכים לעבוד על הכל במקביל, ולהבין שלא הכל רץ לפי התכנית שלכם – לכן עליכם להספיק כמה שיותר בזמן הקצר ביותר.

טעות 7: רצון לשלוט בחברה – אם אתם חושבים שבמכירת החברה אתם חייבים להחזיק ב-51% כאשר אתם מחפשים משקיעים חיצוניים בכדי לשמור על השליטה, אתם לא מבינים שעצם חיפוש הכסף הזר הוא זה שגרם לכם לוותר על השליטה כי מבחינתם – אתם כלי לעשיית כסף. שליטה היא אוברייטד, ועדיף לכם אחוז קטן בחברה מוצלחת מאשר אחוז גדול בחברה כושלת. רוצים להצליח? צרו לעצמכם עוגה חכמה שתיתן לכם להרוויח מהמיזמים והחברות שבאמת עושים כסף.

טעות 8: שימוש בפטנטים כאקט הגנתי – נכון, אם יש לכם פטנט, זה נשמע מאוד סקסי ומעניין, ונראה שאף אחד לא יכול לפגוע בכם. זה יפה על הנייר, אך במציאות יש כל כך הרבה דרכים שבהן גם אם יש לכם פטנט רשום, עדיין אפשר לעקוף את הרישום ואתם יכולים לחלום על הצלחה בתביעה שלכם. רוצים להגן על עצמכם? פשוט תצליחו – עם זה אף אחד לא יכול להתווכח.

טעות 9: גייסו עובדים הדומים לכם – זה אמנם נחמד וקל הרבה יותר להתחבר, אבל בסופו של דבר, אתם שוכרים אדם שיסכים איתכם. אתם רוצים להצליח? קחו מישהו שהפוך מכם, ויוכל לתת לכם נקודות מבט חדשות, לא יסכים איתכם בצורה אוטומטית ולגרום לכם להשתפר באמת.

טעות 10: לנסות להפוך את המשקיעים לחברים – אתם בטוחים שהם רוצים להשקיע בכם ולא במוצר או בעסק, ואתם בטוחים שאם תתחברו אליהם, הכל יהיה מצוין, ועוד רגע אתם בטוחים שתהיו החברים הכי טובים שיש. נכון, אתם לא צריכים ליצור יחסים עוינים, אבל האמת היא, שמערכות היחסים שלהם הרבה יותר חומריות ועסקיות, והם משקיעים בכם כי הם רוצים לשים דולר ולהרוויח 50. זה הכל – וזוהי מהות ההשקעה. אם אתם רוצים שהמשקיעים יעריכו אתכם (לפחות מהבחינה העסקית), תמיד תעשו יותר טוב ממה שמצפים מכם. אתם אמורים להתחיל לפתח את המוצר ביוני? תנו להם את זה במאי ותראו איך הם נדהמים לטובה.

נכון, מדובר במידע שדורש לא מעט למידה, הכנה ויישום – אבל אחרי שצפינו בקאווסקי מדבר בלייב, אין לנו ספק שהוא יודע על מה הוא מדבר. לכן, הוספנו את הטעות ה-11: לא ללמוד כלום מהסרטון הזה. הגיע הזמן להפחית את הטעויות, ולהתחיל להיות צודקים. בהצלחה!

המאמר נכתב בשיתוף Startup Grindקהילת היזמים הגדולה בעולם!

הסרטון פורסם במקור באתר Youtube

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.