Photo by Andrew Neel on Unsplash
26 נובמבר 2019 | מערכת StartIsrael
7 צעדים לכתיבת תכנית עסקית מושלמת

הקמתם חברה? לקחתם משרד? שכרתם צוות? מצאתם משקיע? כל זה לא שווה הרבה אם אין לכם תכנית עסקית. למה? התשובה לפניכם

כל עסק צריך לקום כשיש לו תכנית עסקית כתובה. בין אם מדובר בכזו שמעניקה כיוון לעסק או מושכת משקיעים, תכנית עסקית היא חיונית בכדי שהארגון שלכם יצליח. אבל איך כותבים אחת כזו?

האתר SBA.gov ממליץ שתוכנית זו תכלול את הנושאים הבאים:

  • תקציר מנהלים – תמונת מצב של העסק שלכם
  • תיאור החברה – מתאר מה אתם עושים
  • ניתוח השוק – מחקר על התעשיה, השוק והמתחרים שלכם
  • ארגונים וניהול – מבנה העסק וההנהלה שלכם
  • שירות או מוצר – השירותים או המוצרים שאתם מציעים
  • שיווק ומכירות – איך תשווקו את העסק, ומהי אסטרטגיית המכירות שלכם
  • בקשת מימון – כמה כסף תצטרכו ב-3-5 השנים הבאות
  • תכנית פיננסית – ספקו מידע כמו דו"חות המאזן שלכם
  • נספח – חלק אופציונאלי שכולל רזומה ואישורים

בכל מקרה, ההתחלה יכולה להיות קשה, ולכן צירפנו עבורכם שבעה טיפים שיעזרו לכם לכתוב תכנית עסקית מושלמת.

מחקר, מחקר, מחקר

חקרו ונתחו את המוצר שלכם, את השוק ואת ההתמחות אותה אתם מחפשים" כך מספר וויליאם פיראגליה, בכיר לשעבר בתחומי הפיננסים והניהול. "שקלו להשקיע פי שתיים יותר זמן במחקר, שיערוך וחשיבה תוך כדי שאתם כותבים את התכנית העסקית שלכם. כדי לכתוב את התכנית המושלמת, אתם חייבים להכיר את החברה, את המוצר, את התחרות ואת השוק שלכם באופן מעמיק."

במילים אחרות, זוהי האחריות שלכם לדעת כל מה שאתם יכולים על העסק ועל התעשיה אליה אתם נכנסים. קראו כל מה שאתם יכולים על אותה התעשיה, ודברו אל ועם הקהל שלכם.

קבעו את מטרת התכנית שלכם

תכנית עסקית בהגדרתה הרשמית היא "מסמך כתוב שמתאר את טבע העסק שלכם, את אסטרטגיות השיווק והמכירות ואת הרקע הפיננסי שלכם, ומכילה הצהרת רווח והפסד שקופה." אך למרות הגדרה זו, היא יכולה לשמש למגוון אפשרויות שונות.

ההגדרה ממשיכה – "מדובר גם במפת דרכים שמספקת כיוונים בהם העסק יכול לתכנן את העתיד שלו, והיא עוזרת להימנע ממכשולים במהלך הדרך" חשוב לשים לב שאם אתם מממנים בעצמכם את העסק או לא מסתמכים על משאבים חיצוניים, זה חשוב מאוד עבורכם. אבל אם אתם רוצים למשוך אליכם משקיעים, התכנית שלכם חייבת לכלול מטרה שונה ואתם תצטרכו לכתוב תכנית שתפנה אליהם, כך שהיא חייבת להיות ברורה ככל הניתן. כאשר אתם מגדירים את התכנית שלכם, ודאו שהגדרתם את היעדים הללו בעצמכם.

צרו פרופיל לחברה שלכם

פרופיל החברה שלכם כולל את ההיסטוריה של הארגון שלכם, אלו מוצרים ו/או שירותים אתם מוכרים, קהל ושוק היעד, המשאבים שלכם, איך אתם מתכוונים לפתור בעיה ומה מייחד את העסק שלכם.

פרופילי חברה לרוב נמצאים באתר הרשמי של החברה ולרוב משמשים כדי למשוך לקוחות וכישרונות פוטנציאלים. למרות זאת, הפרופיל שלכם יכול לתאר את החברה שלכם בתוכנית העסקית. לא מדובר רק בחלק חשוב בתוכנית העסקית, אלא גם באחד החלקים הראשונים שכותבים שם – כאשר יש לכם את הפרופיל מוכן, הרבה יותר קל להמשיך מכאן.

תעדו את כל החלקים של העסק שלכם

משקיעים רוצים לוודא שהעסק שלכם הולך לתת להם להרוויח. לכן, משקיעים רוצים לדעת הכל על העסק שלכם. כדי לעזור עם התהליך הזה, תעדו כל הוצאה שלכם, את תזרים המזומנים ואת השיקוף שלכם לגבי התעשיה. בנוסף, אל תשכחו פרטים כמו אסטרטגיית המיקום שלכם והסכמי רישיון.

דאגו לאסטרטגיית שיווק מוכנה מראש

תכנית עסקית מצוינת תמיד תכלול תכנית שיווק אסטרטגית ואגרסיבית. תכנית זו לרוב כוללת השגת יעדי שיווק כמו

  • הצגה של מוצרים חדשים
  • הרחבה או תפיסה מחדש של השוק עבור מוצרים קיימים
  • כניסה לטריטוריות חדשות
  • הגברת מכירות במוצר, שוק או טווח מחירים מסוים. מאיפה העסקים שלכם יגיעו? היו ספציפיים
  • הצלבת מכירות (או קיבוץ שלהן) של שני מוצרים
  • כניסה לחוזים ארוכי טווח עם לקוחות רלוונטיים
  • העלאת מחירים מבלי לקצץ בנתוני המכירות שלכם
  • חיזוק וחידוש של מוצר
  • יצירה של אסטרטגיית שיווק תוכן
  • גידול בשילוח/יצור של מוצר מסוים

כל אחד מיעדי השיווק הנ"ל צריכים לכלול מספר יעדים (תתי קבוצות של יעדים) וטקטיקות בכדי להשיג את היעדים הללו. בחלק זה אתם צריכים להתמקד על ה"מה" ועל ה"למה" של יעדי השיווק בשנה הקרובה. בחלק ההטמעות, אתם יכולים להתמקד ב"עבודה השחורה" של מי, איפה, מתי ואיך - כך מתנהלים באזורי השיווק.

מיותר לציין שהשגה של יעדי השיווק יעלו לכם כסף. לכן, התכנית העסקית שלכם צריכה לכלול חלק בו אתם מחשבים תקציבים לכל פעילות מתוכננת. לכן, כדאי לכם ליצור תקציבים שונים עבור שעות פנימיות (שעות העבודה של הצוות שלכם) והוצאות חיצוניות.

דאגו לכך שהתוכנית תהיה ברת אימוץ לפי הקהל שלכם

הקוראים הפוטנציאליים של התכנית העסקית שלכם נכנסים במספר קטגוריות, ונעים בין בנקאים וקרנות הון סיכון לעובדים שלכם. למרות שמדובר בקבוצה מגוונת, עדיין מדובר באחת שאינה אינסופית, וכל אחד מאותם קוראים יכול לעשות זאת בגלל מספר תחומי עניין. אם אתם יודעים את אותם תחומי עניין מראש, אתם יכולים לקחת אותם בחשבון כאשר אתם מכינים את התכנית עבור אותו קהל ספציפי.

לדוגמא, בנקאים יתעניינו יותר במאזן ותזרימי המזומנים שלכם, בעוד קרנות הון סיכון יסתכלו בקונספט העסקים הבסיסי ובצוות הניהולי שלכם. המנהל בצוות שלכם, ישתמש בתוכנית כדי "לתזכר את עצמו בנוגע למטרות הארגון".

בגלל זה, וודאו שהתוכנית שלכם יכולה להיערך בהתאם לקהל שקורא אותה. יחד עם זאת, שמרו על טעם טוב ואל תבצעו יותר מדי שינויים. מידע כמו התכנית הפיננסית שלכם, צריך להישאר זהה בקרב כל הקהלים.

הסבירו למה אכפת לכם

בין אם אתם משתפים את התוכנית שלכם עם משקיע, לקוח או חבר צוות, התכנית שלכם צריכה להראות שאתם באמת רוצים להצליח והקדשתם את כל כולכם לכך. אתם גם צריכים להוכיח שאכפת להם מהעסק ומהתוכנית. אתם יכולים לדון בטעויות שלמדתם מהן, לרשום את הבעיות שאתם מצפים לפתור, לתאר את הערכים ולציין מה גורם לכם לבלוט בתחרות בשוק.

כאשר הקמתי את חברת התשלומים שלי, שמתי לעצמי את כיבוש העולם כיעד. רציתי לשנות את הדרך בה תשלומים נעשים ולהפוך אותם קלים לכל אחד, בכל מקום בעולם כדי לשלם לכל אדם עם עמלות נמוכות ואף כאלו אפסיות. הסברתי למה רציתי לבנות את זה, והתשוקה שלי בלטה לכולם בכל פעולה שביצעתי. אם תסבירו למה אכפת לכם מהעסק, אתם יוצרים חיבור רגשי עם אחרים, ובכך הם יתמכו בכך שהארגון שלכם יצעד קדימה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.