9 ספטמבר 2019 | מערכת StartIsrael
בתאבון: 5 שיעורים ביזמות שתוכלו ללמוד מההצלחה של Beyond Meat

אין לנו מושג מהי ההעדפה הקולינרית שלכם, אבל אם אתם יזמים - יש כמה דברים שאתם יכולים ללמוד מאחת החברות המובילות כרגע בשוק המזון העולמי.

כנראה כבר שמעתם על החברה החדשה בשם זה, האחראית על ההמבורגר הצמחי הראשון שנמכר במחלקת הבשר בצרכניות. ההצלחה הכבירה של החברה במניות, שמחירן הגיע לאחרונה לפי 6 ממחיר ההנפקה, לא הפתיעה אף אחד.

רצונות הצרכנים המודרניים מסתכמים כיום במוצרים בריאים יותר, ברי קיימא וכאלו שיכולים ללוות העדפות בריאותיות או אורח חיים מסוים – ואת זה ניתן לראות עם העדפות למוצרים נטולי גלוטן, הימנעות מחלב, מזון טבעוני, דלי נתרן ומוצרים אורגניים שבסופו של דבר מסתכמים למוצרים קלאסיים שהוכנו ממקורות חדשים. לדוגמא? חלבון אפונה, המרכיב העיקרי בהמבורגר של Beyond Meat.

הטרנד הזה הוביל ל"בהלת הזהב של התזונה" בקרב משקיעים, וחברת BM, אשר מוצריה נמכרים בעשרות אלפי עסקים שונים, הצליחו למשוך את תשומת הלב של קרנות השקעה גדולות, וגם תומכים ידועים כמו ביל גייטס ולאונרדו דקפריו, מה שרק הגדיל את העניין וההשקה בחברה.

כמובן שהחברה טרם הפכה להיות רווחית, אבל אין ספק שמדובר בסיפור יוניקורן אמיתי שיעודד יותר מחקר ופיתוח, שילוו בהשקעות נוספות במוצר מבוססי צמחים ועוד אופציות הקשורות לאכילה בריאה יותר.

יתכן מאוד שמי שקורא את זה תוהה על עצם המונח "מבוסס צמחים" שנשמע לאחרונה יותר ויותר, גם בשיחות בין מייסדים ומשקיעים, וחברת BM הצליחה לרכב על הגל בצורה חכמה.

בעוד שכמעט כל מיזם אחר לא יקבל הזדמנות דומה כדי לגדול ולמשוך משקיעים, יש מספר דברים שיזמים בתחום האוכל יכולים ללמוד מהצמיחה המהירה של החברה – וללמוד לעשות כך גם.

סיפור טוב יותר מקונספט

במכתב של מייסד החברה אית'ן בראון, הוא פירט את הניסיון שלו בתור ילד בחווה המשפחתית, שלמד להעריך חיות ולהתעמת עם השאלה "האם אנחנו צריכים חיות כדי להפיק בשר?"

"במהלך השנים" כתב בראון "השאלה הדהדה יותר ויותר, ואני שמתי לי כמטרה להבין את הבשר".

למרות העובדה שהמבורגרים טבעוניים קיימים כבר זמן מה ולא נחשבים לטעימים במיוחד, הסיפור האישי של בראון, ביחד עם התשוקה והמחויבות שלו לשיווק המוני, הפכו אותו ליקיר אקטיביסטים של זכויות בעלי חיים, וכמובן גם משקיעים.

הוא גם הבין ששיווק לצמחונים, שנחשבים לקהל צרכני קטן, לא יספק רווחים גדולים, ולכן הוא משווק את המוצרים שלו גם לקרניבורים שרוצים לפעמים אופציה בריאה יותר באיכות גבוהה.

הרעיון של אכילה בריאה נהיה נפוץ יותר ויותר

הכירו את חברת Purple Carrot, אשר גם היא נמצאת בתחום המזון מבוסס הצמחים ובעלת סיפור דומה לשל BM. המייסד של החברה, אנדי לוויט סובל ממחלת קרוהן והוא מסביר באתר החברה שהוא "נהג לסבול מכאב רב", מה שגרם לו להתחיל לחקור אופציות בריאות וטעימות למאכלים צמחיים שהיו יותר מתאימים "יש לי ילדים שגרמו לי לחשוב על העולם שעזבתי עבורם" סיפר לוויט.

חברה נוספת בתחום היא Sunfed Meats מניו זילנד, וגם כאן המייסדת שלה הרגישה רגשות דומים לאלו של בראון, מה שגרם לה לגייס 9.38 מיליון דולר בסבב הגיוס הראשון.

הפילוסופיה של לי התבססה גם על זכויות חיות וגם על הסביבה, כמו שהיא סיפרה בראיון "במערכת אנרגיה, ככל שאתה מתקרב יותר למקור האנרגיה, כך השרשרת נהיית יותר אפקטיבית – כך שאם אנחנו מתקרבים לצמחים ומדלגים על החיות, אז הכל נהיה יעיל ומשתלם יותר."

חשוב להשקיע שוב בפיתוח

חברת אוכל חכמה לעולם לא עוזבת את המעבדה, וחלק ניכר מרווחי BM חוזר בחזרה אל מחלקת הפיתוח, והנתונים אכן משתלמים – החברה הצליחה להפוך את ההפסדים לגידול של 25.6% ב-2017.

הכסף שעובר לשיווק והגדלת הייצור, הפצה ומחקר נועד כדי לענות על הביקוש הגובר ולהרחיב את קו המוצרים.

שוב, חברת BM לא נמצאת כאן לבד: חישבו על חברת New Wave, המשווקת פירות ים טבעוניים, אשר המייסד שלהם סיפר על דאגותיו לגבי ההשפעה הסביבתית של גידול שרימפס מאסיבי. כתוצאה מכך, הם מיקדו את עיקר הכסף שלהם על מחקר, חידוש וסקיילינג על פני זירוז יציאת המוצרים שלהם לשוק.

מה שמעניין הוא, שכל אותן חברות חולקות משקיע דומה עם רעיונות דומים: מטרת קרן ההון של New Crop היא לפזר את הכספים המושקעים כדי "לתקן מערכת שבורה שדורשת טיפול מיידי בכל הקשור לתחומים הכלכליים והאתיים בזמננו".

משקיעים הם סבלנים, אבל גם להם יש גבול

אחד מהמשקיעים הראשונים בחברה היו Tyson Foods, שהיו בעלי 5% ב-2016, וגדלו ל-6.52% במהלך הזמן. למרות זאת, האחראי על ענף העוף בחברה פרש מהחברה מוקדם יותר באותה השנה, כדי להתרכז בשיווק מוצרים משלו שאינם בשריים.

הסכום אותו הוא הרוויח לא פורסם, מחשש שהפרסום יגרום למשקיעים נוספים לצאת עקב רמת הפופולאריות של התחום, מה שהיה יכול להפוך את הארוחה ל"חטיף" רגעי.

בקצרה, אידיאולוגיה היא דבר אחד, אבל הכסף עדיין שולט. אפילו בזמנים הכי חזקים, משקיעים פרטיים מעדיפים להיות חשדניים ולתת כסף בחלקים ולא בבת אחת.

בהתחשב בכך, גישה של "ילד בחנות ממתקים" היא דרך ודאית להפחיד אותם. אחרי גידול משמעותי ברווח שהקפיץ את שווי השוק לכמעט 4 מיליארד דולר (או פי 50 יותר רווח), החברה רואה בעיקר תומכים זהירים במיוחד, המתחילים לדאוג האם החברה תוכל להמשיך ולהגדיל את ערכה.

בשורה התחתונה, משקיעים שזוכים לכזו תמיכה, צריכים להבין שגם היא מוגבלת בזמן.

זכרו שהתחרות שונה לחלוטין

התחרות בתחום היא לא רק בין המתחרים הישירים כמו Impossible Burger, אלא גם שווקים כמו בשר שגודל בתנאי מעבדה, שאמור להיות בשר אמיתי שפותח מתאים אמיתיים של חיות ללא צורך בשחיטה.

אז למרות שאין ספק ש-BM לקחו נתח גדול משוק המזון הטבעי ותחליפי הבשר, זה לא בהכרח מצביע על כך שצפויים לנו עוד סיפורים כאלו: אחרי הכל, יש הרבה יותר פרות מחדי קרן.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.