23 ספטמבר 2019 | ערן סביר
למה אתם לא מצליחים לגייס כסף לסטארטאפ שלכם?

חלק ניכר מהמיזמים נכשלים מפני שהם לא מצליחים לגייס כסף בזמן, והמיזם שלכם לא נבדל מקבוצת הסיכון הנ"ל. אז מה בעצם מונע מכם לגייס כסף?  

רוב הסטארטאפים נכשלים משתי סיבות עיקריות: העדר שוק (או התאמת המוצר לשוק) והעדר מימון מספק כדי למצוא את הלקוחות והשוק הנכון.

למעשה חלק ניכר מהמיזמים נכשלים מפני שהם לא מצליחים לגייס כסף בזמן, והמיזם שלכם לא נבדל מקבוצת הסיכון הנ"ל. אז מה בעצם מונע מכם לגייס כסף?

 

מגמות חדשות בעולם ההשקעות

קיימות מספר מגמות בתחום ההשקעות בסטארטאפים שהתרחשו במהלך השנים האחרונות. בתור התחלה, קרנות ההון סיכון מחזיקות יותר כסף זמין מאי פעם וכתוצאה מכך, הן רוצות וצריכות לרשום צ'קים גדולים יותר. זה אומר בהכרח שהן ישקיעו בשלבים קצת יותר מאוחרים ובשלים של החברה מאשר בעבר. במקביל, משך הזמן הממוצע שלוקח לסטארטאפ להגיע משלב ההקמה לשלב האקזיט התארך בצורה משמעותית, ומכיוון שקרנות הון סיכון צריכות להחזיר את הכסף למשקיעים שלהן תוך זמן מוגבל, הן מעדיפות להשקיע בשלבים מאוחרים יותר.

אותה המגמה משפיעה גם על קרנות ה- Seed. גם להן יש היום יותר כסף והן משקיעות בשלבים קצת יותר מאוחרים ומחפשות לרשום צ'קים גדולים יותר, מה שמשאיר מקום רב (מידי) לאנג'לים (משקיעים פרטיים) שבדר"כ משקיעים סכום קטן יחסית במיזם בתחילת דרכו.

בעיית גיוס הכסף הראשוני חמורה הרבה יותר בתחומים שאינם נתפסים כטרנדיים, ובהם גם אין כמעט אנג'לים פעילים. אז מי ישקיע בסטאראפ שלך אם הוא לא בתחום הכי טרנדי?

חשוב לדעת שיש אופציות חלופיות. במקביל למגמה שתוארה לעיל התפתחה מגמה נוספת: תאגידים רבים מבינים היום שהם חייבים חדשנות, וההיסטוריה מוכיחה שתאגיד שחושב שמה שהביא אותו לפה, יביא אותו גם להצלחה בעתיד, טועה. על כך יוכלו להעיד חברות כמו קודאק, בלוקבאסטר ונוקיה ששלטו בשווקי ענק, והיום נחשבות לשחקניות קטנות במקרה הטוב ולסיפורי עבר במקרה הרע. במקביל, חברות כמו אפל, דיסני ואמזון שהבינו בזמן לאן השוק נודד והצליחו ליצור חידושים משלהן, הפכו לשם דבר ברחבי העולם מפני שהן הבינו טוב מאוד שעליהן לבצע טרנספורמציה כדי להמשיך ולהיות רלוונטיות.

איך משיגים חדשנות לתאגיד ענק, איטי ולעיתים מגושם? הבאז העיקרי בעולמות התאגידיים הוא חדשנות חיצונית (Open Innovation), אותה ניתן להשיג בין השאר מעבודה עם סטארטאפים שמעניקים לאותן חברות גישה לפתרונות ולמוצרים שלהם, כך שכל הצדדים ייצאו מרוצים.

כתוצאה מכך, נוצר מודל השקעה חדש, שונה לחלוטין מזה של ה-VC המסורתי. בעוד קרנות ההון סיכון מחפשות להשקיע כסף ולהרוויח הרבה יותר ממנו בעתיד, התאגידים מחפשים משהו אחר. כמובן שאף אחד לא רוצה להשקיע כסף ולהפסיד אותו, אבל התאגידים מחפשים בעיקר מיזמים שיוכלו לתת להם את הכלים שהם צריכים כדי להביא חדשנות לארגון עצמו, לעזור לו להישאר מעודכן, לגייס טאלנטים ועוד. המגמה בולטת בעיקר בשלבי ההשקעה המוקדמים שבעבר נשלטו ע"י קרנות הון סיכון קטנות ואנג'לים. יש היום יותר ויותר תאגידים שמקימים קרנות השקעה (Corporate VC או CVC) עם אסטרטגיה ברורה של איתור מיזמים בשלבים המוקדמים של ה-pre seed וה-seed , וגם מקימים אקסלרטורים ייעודיים בדיוק למטרות אלו.

יש יתרון גדול בגיוס כסף מקרן תאגידית או בהצטרפות לאקסלרטור תאגידי. מעבר להשקעה כספית, התאגיד שבחר בסטארטאפ הצעיר, יודע בדרך כלל להביא את המוצר של הסטארטאפ מהר למצב שהוא מתאים לשוק (Product-Market Fit) שהרי התאגיד במקרים רבים הוא הלקוח בעצמו והוא יודע לא רק לעזור באפיון מדויק יותר של המוצר, אלא גם להביא את המוצר לשותפים וללקוחות שלו עצמו.

 

גיוס השקעה בתחום השיווק הדיגיטלי

אחת הדוגמאות הבולטות המדגימות את הבעיה בגיוס הכספים, מגיעה מתחום השיווק הדיגיטלי (Digital Marketing). התחום לא נחשב טרנדי ומעבר לכך סובל מבעיית ריכוזיות גדולה, שליטה של חברות גדולות כמו גוגל, פייסבוק ולאחרונה גם אמזון.

הוסיפו למשוואה את העובדה שלא ראינו הרבה אקזיטים גדולים בשנים האחרונות בתחום, ותקבלו תחום שאינו אטרקטיבי למשקיעי הון סיכון מסורתיים וגם לא לאנג'לים.

הדרך הטובה ביותר להצליח ולהתקדם מהר בתחום הדיגיטל מרקטינג היא לגייס כסף ממשקיע חכם שמביא איתו מעבר לכסף, גם הבנה והכרה של השוק ויכולת חיבור לשותפים הגדולים וללקוחות הקיימים שלו.

Intango Digital Marketing Accelerator


אקסלרטור שמתמחה בתחום הדיגיטל מרקטינג

יש בישראל משקיע תאגידי שמשקיע בתחום הדיגיטל מרקטינג. הכירו את קרן ההשקעות Intango Ventures. זוהי קרן ההשקעות של Intango, חברה טכנולוגית בינלאומית בתחום השיווק הדיגיטלי. הקרן מפעילה את האקסלרטור  Intango Digital Marketing Accelerator המתמחה בהשקעה בחברות מתחום הדיגיטל מרקטינג בשלבים המוקדמים ביותר, כלומר Pre-seed. מעבר להשקעה בגובה $50,000, האקסלרטור מספק למיזם מקום במשרדי החברה למשך חצי שנה, ומסייע לסטארטאפ להגיע מהר לשלבי ה-Product-Market fit תוך חיבור המיזם עם הלקוחות והשותפים הקיימים של Intango, מה שמקצר ומייעל מאוד את הזמן בו מיזם יכול להגיע אל הלקוחות הראשונים שלו ולייצר הכנסות משמעותיות.



רוצים להצטרף? האקסלרטור בררן מאוד ומקבל סטארטאפ אחד בכל פעם. אז למה אתם מחכים? להצטרפות


למידע נוסף על האקסלרטור לחצו כאן

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.