Photo by Jehyun Sung on Unsplash
10 דצמבר 2019 | רעיה בלינסקי
איך לדבר ולהישמע כמו מנהיג אמיתי?

כמה פעמים הרגשתם שאם רק היו לכם את המושכות, הייתם מובילים סיטואציות בחיים לכיוונים אחרים לגמרי? אם עד כה הייתם בטוחים שהנושא לא בשליטתכם - הגיע הזמן שתלמדו שיש בכם את היכולת להנהיג

אנחנו רגילים לשמוע לא מעט על כך שבכל מאיתנו מסתתר ילד פנימי, אך הרבה מאוד מפספסים את העובדה שבנוסף אליו, נמצא בכל אחד מאיתנו גם מנהיג פנימי, ואין ספק שהחיבור אליו חשוב לא פחות. במאמר זה, נלמד כיצד להתחבר ולעורר את אותו מנהיג עוצמתי, והדרך מתחילה בהבנה שישנה חשיבות עליונה לתוכן שאתם אומרים, מתי אומרים אותו ואיך. כדי להבהיר את הנקודה, הכנו עבורכם מספר דוגמאות, שיטות וכלים שיעזרו לכם להבין את התהליך לעומק.

 

המצגת של לילך

לילך החלה את יומה בתחושת מוכנות לדיון עם הצוות והמנהל שלה, שדן בפרויקט חדש עם תקציב גבוה מאוד, שעליו עבדה בחודשיים האחרונים. היא חזרה על השקופיות שוב ושוב עד שידעה אותן בעל-פה, הגיעה לפגישה מוקדם והמתינה בסבלנות. הפגישה החלה, ותוך מספר דקות משה ביקש ממנה להציג את הפרויקט ואת המלצותיה.

לילך הציגה בהתלהבות את המצגת שלה, עם המון נקודות חשובות, והיא הייתה מאוד מרוצה שבילתה כל כך הרבה זמן בתרגול והכנות לקראת אותו רגע גורלי. ברגע שעמדה לעבור להמלצות, משה קטע אותה והחל להציג את המלצותיו, שדנו כיצד כדאי להמשיך עם הפרויקט הנ"ל ועל לקחים מפרויקטים דומים אחרים, ומשם הוא המשיך עם המצגת של לילך עד לסיומה.

כשמשה החל להוביל את המצגת שלה, לילך ניסתה להביע את דעתה מספר פעמים, אך הצליחה רק פעם אחת. כתוצאה מכך, הקול הקטן בראש שלה התחיל לדבר ללא הפסק: מה אני עושה כאן? ישבתי כל כך המון זמן כדי להכין, לנתח, להשוות ולהציג את הנושא, אך לא מאפשרים לי זאת. מה אני עושה כאן? אני רוצה לברוח.

 

ניתוח המקרה:

  1. ברשימה של לילך לא הייתה את האופציה להמשיך עם המצגת שלה למרות ההתערבות של משה: היא לא חשבה על שימוש בהומור, רצינות, ריקוד ו/או שיתוף בכדי פעולה להחזיר את ההובלה, או לכל הפחות להמשיך אותה ביחד.
  2. היא החליטה שהוא יותר חשוב ויותר צודק. מנגד, היא הייתה בטוחה שהיא פחות חשובה, לא יודעת מספיק ושהוא מוביל את המפגש ומחליט מי ידבר.
  3. לפעמים, יש גם מחשבה "אני רק אישה והוא גבר".

העתיד הכמעט ודאי:

  1. כאשר אנחנו פתאום נופלים לסיטואציה שלא תואמת בכלל לציפיות שלנו, מה שקורה בראש של כל אחד מאיתנו הוא שאנו מתחילים להאשים את המנהל, וחושבים ש"סגרנו שאני מציגה את החלק הזה, וזה לא בדיוק מה שקרה".
  2. יוצרים שיחה עם המנהל, בה אנו משתפים את הציפיות שלנו ואולי יוצרים תמיכה במפגש הבא (במקרה שנקבל הזדמנות נוספת ויהיה את אותו המנהל).
  3. נשארים במצב של ברוגז ותסכול כקורבן של הסיטואציה.
  4. אנו הולכים הביתה ומשתפים עם חברים/חברות/משפחה/קבוצת פייסבוק - נדיר שנקבל יעוץ מקצועי, וברוב המקרים נקבל תמיכה ואמרות כגון "עד כמה את צודקת, זה גם מה שקרה לי, ככה הם, ככה זה בחברות הגדולות".

 

מה כדאי לעשות?

  1. לוותר על המחשבה של "אני לא חשובה ולא יודעת מספיק".
  2. ללמוד להביא הומור ואסרטיביות למפגשים, ופחות אגו.
  3. ליצור מגרשי אימון ותרגול, בצוות או מחוץ לעבודה.
  4. ליצור שיחה ושיתוף פעולה עם המנהל ולהבין מה עבד ומה לא עבד מבחינתו.
  5. לקחת אחריות: זה לא רק הם, זו גם אני, ולהבין איך אני יכולה להתנהג אחרת בפעם הבא.
  6. ליצור יחסים בחברה והקשבה לדעות שלכם.

הכל נקבע בקול

לפעמים, אתם מוכנים להשתתף בפגישה אך לא מצליחים להציג את כל מה שרציתם, בין אם מדובר בהצגה של כל השקופיות או את כל המסקנות וההמלצות שלכם.

מדוע אתם צריכים את עוצמת הקול שלכם, כאשר לאנשים קיימת היכולת להקשיב אליו?

בין אם אתם מנהלים מתחילים או בכירים -

מה שאתם אומרים,

איך אתם אומרים את זה, 

למי אתם אומרים את זה,

ומתי אתם אומרים את זה,

האם אתם אומרים את זה בהקשר הראוי, ולוקחים אחריות על מה שאתם אומרים בכל פעם?

 

מה הם המרכיבים הקריטיים להעברת ההנהגה האסטרטגית המושלמת שלכם?

עוצמת הקול שלכם כמנהלים, פחות קשורה לביצועים שלכם, אך היא קשורה יותר לחדות התקשורת שלכם: עד כמה אתם מכירים את האסטרטגיה של החברה, ועד כמה אותנטי אתם יכולים להיות בדיונים, מיילים ואפילו בארוחות צהריים, בכדי לקדם את האסטרטגיה.

אני שומעת לעתים קרובות ממנהלים בכירים שהם רוצים לקדם את אחד המנהיגים הפוטנציאליים שלהם, אבל מרגישים שהאדם לא מספיק אסטרטגי בכדי להתקדם.

להלן כמה אסטרטגיות אימון בהן אני משתמשת לעתים קרובות עם מנהלים משני המינים, בכדי לעזור להם להוסיף לעוצמת ההקשבה לקול המנהל האסטרטגי שלהם:

לברר מראש מהו התפקיד הצפוי שלכם בפורום או אירוע קבוצתי - עקרון זה יכול להנחות אתכם בקביעת סוג הקול שאתם תהיו מולו, ויכול לעזור להבטיח שאתם אכן תבינו את ההקשר לפני שתדברו.

לראות חזון – לפעמים, אנו לא מצליחים להתחבר לעוצמת הקול המנהל שלנו, מכיוון שאנו מתמקדים יותר מדי בפונקציה או בתפקיד שלנו. מנהיגים אסטרטגיים הם בעלי חזון רב יותר מזה: הם נוקטים עמדה ארגונית, שמתמקדת פחות בעצמם ויותר בארגון הרחב. חלק נוסף בהיותם בעלי חזון, הוא פיתוח היכולת לבטא שאיפות לעתיד ורציונל לטרנספורמציה. סוג זה של חזון מנהלים, מסייע בהכוונת החלטות סביב פעולות אינדיבידואליות ועסקיות - עליכם לפעול לחיבור הנקודות עם ההמלצות שלכם, בכדי להראות איך הן משפיעות על אחרים סביב השולחן, כולל הצוות שלכם והארגון בכללותו.

לטפח מערכות יחסים אסטרטגיות - אחת הדרכים הטובות ביותר לבנות את החשיבה האסטרטגית שלכם היא באמצעות מינוף מערכות יחסים בכוונה רבה יותר, תוך התחשבות ביעדים עסקיים ספציפיים. צעד זה דורש שיהיו מנהיגים בכירים ומנהלים המביאים נקודת מבט אסטרטגית של יעדי הארגון, השינויים וסדרי העדיפויות העליונים שלרוב אין לנו גישה אליהם. כשאתם מטפחים ומשקיעים במערכות יחסים אסטרטגיות רחבות, זה עוזר לכם להימנע מלהיקלע לפרטים היומיומיים. קל לאבד את המשמעות של טיפוח מערכות יחסים חדשות ומגוונות כשכבר יש לכם צלחת מלאה - חלק מיכולת המנהיגים החזקים הוא הרחבת הידע שלכם מעבר לתפקיד, המחלקה או תחום ההתמחות הספציפי שלכם.

קחו זמן לפנות לפחות לאדם אחד בכל שבוע מחוץ לצוות או לתפקיד הפונקציונלי שלכם, ונסו ללמוד

כיצד הוא משתלב בעסק בכללותו, מהם היעדים והאתגרים שלו ומהן הדרכים שתוכלו לתמוך בהן כשותפים עסקיים ואסטרטגים.

הביאו פתרונות ולא רק בעיות - תוך כדי אימון למגוון רחב של מנהלים, ראיתי ממקור ראשון שתחושת התסכול הרבה ביותר היא כאשר אנשים מציינים אתגרים, אך אינם מציעים החלטות. ההובלה האסטרטגית עם קול מנהלים חזק כרוכה בפתרון בעיות, ולא רק בהצבעה באצבעות על סוגיות קשות.

תעשו שיעורי בית -  אתם יכולים להופיע בצורה אסטרטגית יותר על ידי הכנה מראש והובלת ניתוח המצבים בסיטואציה - בצעו סיעור מוחות לרעיונות טריים שהם מעבר למובן מאליו - גם אם אין לכם את התשובה המושלמת, אתם יכולים להפגין את יכולתכם לפתח פתרונות חכמים.

הישארו רגועים – גם אם מדובר בסיר לחץ, מנהלים אפקטיביים לא מתרגשים בקלות. האם אתם יכולים לספק מנהיגות ברמה גבוהה, גם כאשר למעשה כל מי שסביבכם מאבד את קור רוחו? כשאתם יכולים להתמודד עם עובדות במקום להיסחף לסחרור רגשי וללא קשר לרמת הלחץ שלכם, תוכלו להוביל ולהיות מנהלים חזקים יותר.

התנגדות אישית - זה יכול להיות לא נוח לזהות ולהודות באתגרים האישיים בקשר להקשבה אליכם כמנהלים, ובהתחלה אתם עלולים לקבל פסילה כשאתם מציעים הצעות לשיפור, אפילו כשמדובר בצוות שלכם. אבל ברגע שתתגברו על התנגדות ראשונית זו, בין אם בעצמכם או בעזרת אחרים, תמצאו ששווה להתאמץ מראש ולחקור כיצד לתרום בצורה היעילה ביותר לפגישות חשובות ולתקשורת אחרת. על ידי ביצוע ההתאמות ושיתוף פעולה של הצוות, הכרות של חוזקות וחולשות של הצוות, אתם יכולים להיות בטוחים, ולהתחיל להופיע בצורה אסטרטגית ואסרטיבית יותר בכל מסגרת. בהצלחה!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.