19 יוני 2013 | עידן ברוקס, עו"ד
מדריך: תחנות גיוס-הון לסטארט-אפ

יזם הפונה לגייס כספים לטובת המיזם שלו צריך להכיר את השלבים השונים בגיוס ההון ולדעת למי לפנות. אלה הן התחנות בדרך

להחלטה להקים סטארט-אפ מתלוות באופן מיידי המחשבות ממי לגייס הון. כושר גיוס ההון עשוי להיות הגורם שיניף או ימוטט את המיזם החדש. יזם הפונה לגייס כספים לטובת המיזם שלו צריך להכיר את השלבים השונים בגיוס ההון ולדעת למי לפנות. לכל שלב יש להתכונן בצורה שונה ולהבין היטב מה ההתחייבות למשקיעים בתמורה לכסף.
 

איך מוצאים משקיעים? תהליך גיוס ההון לסטארט-אפ עובר בכמה תחנות:


א. הון עצמי, חברים ומשפחה. השלב הראשון והמתבקש הוא לגייס קודם כל מהקרובים. בשלב זה תוכלו לתרגל גם את הצגת הרעיון שלכם בפני קהל.


ב. משקיעים פרטיים - משקיעים פוטנציאליים ניתן למצוא בכנסים ודרך מרכזי יזמות. אם הדבר לא אפשרי או שלא נמצאו משקיעים קרובים, ניתן להיעזר ב-finders, הלא הם מתווכים העוסקים בקישור בין יזמים למשקיעים פרטיים. המתווכים גובים עבור הקישור בין הצדדים עמלה מסוימת מתוך סך הגיוס.


ג. חממות סטארט-אפ - פרוייקטים ממשלתיים ופרטיים מציעים ליווי לסטארט-אפים ומעניקים בין היתר גם ליווי עסקי ומימון בסיסי. חממות טכנולוגיות ממשלתיות פועלות תחת המדען הראשי במשרד התמ"ת.


ד. גיוס מהציבור - בשנים האחרונות נפתחו כמה אתרי אינטרט בהם יזמים מציגים רעיון והציבור יכול לבחור להשקיע בעבור תמורה סמלית. אתרי ה-crowdfunding המקומיים פונים לרוב לפיתוח יוזמות קטנות יחסית, אך באתרים בחו"ל ניתן למצוא קהל יעד נרחב יותר לפרויקטים גדולים.


ה. "מלאכים" (Angels) – אנג'לים הם משקיעים פרטיים שניתן לגייס מהם סכומים בהיקף של מאות אלפי דולרים. לעיתים נזדקק לקשרים כדי להגיע אליהם.


ו. קרנות הון-סיכון קטנות (Micro VC)- מקרנות הון-סיכון ניתן לגייס סכומים בהיקף של עד מיליוני דולרים בודדים.


ז. קרנות הון סיכון גדולות (VC – Venture Capital) - קרנות הון-סיכון גדולות משקיעות מיליוני דולרים ויותר.


אל כל אחת מתחנות ההשקעה הללו יש להתכונן היטב ולגייס את כל המידע האפשרי על המשקיע הפוטנציאלי. לפני הפגישה יש ללמוד על המשקיע, להכין מצגת ברורה, להתכונן לקראת הצגת המיזם באופן נהיר, קולע ומשכנע. לעיתים יידרשו היזמים להכין תוכנית עסקית כבר בשלב זה, תלוי בין היתר בגובה ההשקעה וסוג המשקיע אליו פונים.


הכנה טובה לקראת הפגישה תוביל את היזם לעמדה ברורה יותר בעת המשא ומתן מול המשקיע. במשא ומתן בין היזמים למשקיעים מטרת היזמים היא לגייס את ההשקעה המירבית בתמורה להענקת האחוזים המינימלים במיזם. לפני הפגישה היזמים צריכים להעריך את שווי המיזם ובהתאם לכך לסחור באחוזים.


בחלק מהפגישות עם משקיעים יידרשו היזמים להציג תוכנית עסקית. קרנות הון סיכון לא ישקיעו במיזם לפני שיראו תוכנית עסקית מפורטת. לעומת זאת, הכנת תוכנית עסקית לא בהכרח תידרש על-ידי אנג'לים. תוכנית עסקית טובה צריכה לכלול את הפרקים: תקציר מנהלים; תיאור המיזם והחזון; אסטרטגיה; תוכנית שיווק ומכירה; תוכנית כלכלית ומימון; תוכנית מחקר ופיתוח; ארגון כח-אדם.
 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.