25 יוני 2013 | מערכת StartIsrael
חיים על הקצה: כיצד עובד EdgeRank של פייסבוק

שלושה מדדים מכריעים את הנראות של פוסטים בפיד; כלי חינמי ברשת מאפשר לבדוק האם אתם ממצים את הפוטנציאל לפי האלגוריתם

בנובמבר האחרון פרסמה פייסבוק את EdgeRank - האלגוריתם הקובע את מידת הנראות של פוסטים בפיד של המשתמשים. האלגוריתם הוא זה שמכריע האם הם ייעלמו במורד האירועים ותוך כמה זמן. פרסום עקרונות המנגנון עלה בעקבות אחת הבעיות שנוצרו לחברה – היצף הודעות פרסומיות. כל חברה יכולה לפתוח עמוד-חברה חינמי, מצב שהופך את הפיד של פייסבוק לקרקע פורייה לספאם. את היצף ההודעות הפרסומיות פייסבוק מנסה למתן בכדי לא להבריח את הגולשים מהאתר.

 

הבנת האלגוריתם של פייסבוק היא כלי חיוני להמשך העבודה ברשת החברתית. הבנתו עשויה להעלות את שיעור הסטטוסים הנצפים ואת שיתוף הפעולה מצד הגולשים. פייסבוק לא פרסמה כמובן את הקוד המפורט לאלגוריתם, אך הציגה את העקרונות עליהם הוא מתבסס:

 

1. זיקה למשתמש: רמת הקרבה (Affinity) היא בחינה של היחסים בין המשתמשים ליוצרי ההודעה. הקרבה יכולה להיות קרבה משפתית שהוצהרה, או ריבוי תגובות בין המשתמשים. הקשר בין המשתמשים יכול להיחשב כסימון לייק, תגובה לסטטוס או תמונה, או התכתבות פרטית.

 

2. Edge: מידת היחס הניתנת לפרסומים בפייסבוק. ה-edge הוא מדד המשקלל את רמת האינטרקאציה של המשתמשים עם פוסטים, תמונות וסרטוני וידאו שהועלו. המדד בודק תגובות חיוביות ושליליות. התגובות החיוביות יכולות להיות מספר הלייקים שקיבל הפוסט ושיתופים. תגובות שליליות הן בקשות להסתרה (hide) של הפוסט, כפי שניתן לעשות בצד כל פוסט.

 

3. דעיכת משך העוררות לפעולה (Time Decay): במילים פשוטות, ככל שהסטטוס זוכה להתעלמות גבוהה יותר ולהיעדר תגובות, כך הוא צפוי להיעלם מפיד של המשתמשים. מדד הזמן בוחן את אורך חיים של ה-edge - מתי האייטמים מפסיקים לעורר פעולה בקרב המשתמשים.

 

הכרה של מערכת הפעולה של פייסבוק מובילה לכמה מסקנות בקרב מומחי התוכן. הראשונה שבהן היא להמשיך להשתמש יותר בתמונות ובסרטוני וידאו, הידועים כמעוררי תגובות ואינטראקרציה. בנוסף, חלק מהסטטוסים ניתן להפוך לתמונה ובכך לזכות בשטח גדול יותר של נראות בפיד, שהוא בתורו מוביל ליותר תגובות.

 

המסקנה השנייה היא לא להציף – לא לפרסם יותר מפוסט אחד או שניים ביום. פרסום יתר עלול להוביל לירידה בהתעניינות של המשתמשים בכל פוסט ובכך להעלים את הפוסטים ולזכות לנראות נמוכה יותר גם בהמשך הדרך.

 

מסקנה ידועה שזכתה לאישוש לפי פרסום יסודות האלגוריתם, שהיא גם האתגר הגדול של מפעילי עמודים בפייסבוק, היא הצורך לעורר לפעולה. בכדי להתקדם באלגוריתם ולהגיע לחשיפה יש צורך להעלות את יחס הקרבה עם המשתמשים, כלומר, לגרום להם להגיב באופן מתמשך וסדרתי.

 

כלי חינמי לבדיקת ההשפעה של עמוד הפייסבוק של החברה נמצא ב-Minilytics.  היישום בוחן את מאה הפוסטים האחרונים של העמוד ובודק את ההשפעה שהם עוררו בקרב קהל היעד של העמוד. לפי יוצר היישום, מרבית העמודים העסקיים מגיעים לחשיפה של פחות מ-20% מהצופים הפוטנציאליים שלהם.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.