3 מרץ 2014 | שושי דולב בן ארי
טובים או טובעים בניהול? איך יזם מוצלח יכול להיות גם מנהל איכותי

להסביר לעובדים לוקח יותר זמן מלכתוב את הקוד לבד. אבל כך לא מנהלים וצומחים

עם ההצלחה מגיעה האחריות. אחרי גיוס הכסף ממשקיעים, מגיעים גם העובדים הנוספים לחברה. אך יזמים רבים מגיעים למיזם שלהם עם ניסיון ניהולי מצומצם, אם בכלל. כתוצאה מכך הם מוצאים את עצמם מתמודדים עם דילמות בעלות השפעה קריטית על ביצועי המיזם: האם לנהל עכשיו את העובדים או לעשות את העבודה עצמה? מהי המשמעות של לנהל מלבד להגיד לאנשים מה לעשות ועד מתי להשלים משימות? מהו המחיר שצריך לשלם בחיים האישיים? איך מתמודדים מול כל העומס הזה?

 

יזמים סבורים לעיתים שהשקעה בפיתוח היכולת הניהולית בשלב כה מוקדם של החברה תיחשב כמותרות, לבטח במצב בו לחברה יש תקציב מדוד ולחוץ. הם מחליטים לחסוך בעלויות מתוך כוונה להיטיב עם החברה. במרבית המקרים התוצאה הפוכה: כישלון ניהולי של היזם מביא למעשה לביצועים נמוכים של החברה כולה, עד לכדי סגירתה. וזה כואב. מאוד.

 

מה אפשר לעשות כדי למנוע את זה?

 

טובעים בניהול

 

שחר, שותף בסטארט-אפ מבטיח, הגיע אלי כשהוא טובע בעבודה. פעמים רבות יושב בלחץ מול המחשב ונבלע בתוך הקוד,  לא מצליח להתפנות מספיק לניהול העובדים, מתלבט האם להסביר להם או פשוט לעשות את העבודה כי זה יקח לו פחות זמן, בקושי רואה את המשפחה, נאלץ לעבוד גם בסופי השבוע וגם – לא תמיד מצליח לעמוד בלוחות הזמנים.

 

שחר ניסה כמה פעמים לאמץ לעצמו שיטות ניהוליות שקרא בספרים, אבל בזמני לחץ היה נסוג לאחור, מתיישב מול המחשב והמנהל שבו היה פשוט מתאייד. לאחר מספר נסיונות כושלים, שחר הבין שכך לא יצליח לקדם את החברה. הוא החליט לשנות את המצב והגיע אלי לאימון אישי עסקי.

 

חמשת הצעדים להפיכה למנהלים מוצלחים

 

חמשת הצעדים הבאים עזרו לשחר להשריש את המנהל שבו ויכולים לסייע לכל אדם במשימה זו.

 

השינוי החל כבר מתחילת תהליך האימון והתרחש הדרגתית. חשוב לציין כי מדובר בשינוי פנימי אמיתי ולא רק באימוץ של טכניקות התנהגותיות שלרוב מביאות לשינוי זמני בלבד. כמובן שקיים שוני בין אדם לאדם, ועל כן לעיתים נדרשים צעדים נוספים:

 

1. הגדרה ברורה לאן אתה רוצה להגיע, אישית ומקצועית

 

הגדרת היעד האמיתי אליו רוצים להגיע מאפשרת את סלילת הדרך אליו. שחר הצליח לראות ולהרגיש באופן מדוייק את המציאות הרצויה לו ומתוך כך לנתב את ההתנהלות שלו כאדם וכמנהל להשגתה, לעיתים באופן לא מודע בכלל.

 

עצרו לרגע, הגדירו לעצמכם לאן אתם רוצים להגיע, ברמה העסקית והאישית. לא רק מספרים כמותיים, אלא התמונה כולה.

 

אנחנו לא נולדים מנהלים, אנחנו מפתחים את היכולת הזו מתוך האופן שבו בחרנו להתמודד עם מצבים שונים בחיים הפרטיים והמקצועיים.

 

2. הטמיעו בעבודה את הדברים שחשובים לכם באמת

 

כאשר דברים שחשובים לנו בחיים אינם מסופקים אנו נעשים מתוסכלים. בתהליך האימון גילה שחר דברים רבים שהיו חשובים לו, אחד מהם היה עניין השקיפות.

 

בתהליכי העבודה שסיגל לעצמו מתוך הבנה זו, הקפיד להכניס יום יום יותר שקיפות לעבודתו - כלפי העובדים, הארגון, הלקוחות, וכמובן שגם הטמיע אותה בקרב הצוות שלו. את התוצאות הוא התחיל לראות באופן מהיר והיה מסופק מהשיפור בניהול שלו את עצמו ובניהול העובדים.

 

הקציבו זמן אמיתי וגלו מה חשוב לכם באמת שיתקיים בעבודה שלכם. התחילו ליישם בשטח ורתמו גם את העובדים לכך, כתוצאה מכך תרגישו את רמת הסיפוק עולה, מעצמכם ומהעבודה.

 

3. התמודדות עם פחדים ומגבלות

 

בין החסמים של שחר עלה החשש כי למרות שהצליח לשפר את יכולות הניהול שלו, הנפילה מחכה לו מעבר לפינה והוא אוטוטו חוזר לתבניות העבר.

 

עימות התפישה הזאת אל מול ההצלחות שהיו לו והתחברות לדברים החשובים לו באמת, הביאו אותו להתגבר על החשש ולהבין שגם אם מעד לרגע אין זה אומר שהמשחק נגמר. הוא פשוט הצליח להתרומם מחדש בקלות ובטבעיות, עובדה שהביאה בסופו של דבר להתפוגגות החשש.

 

היו כנים עם עצמכם. זהו איזו מחשבה זדונית עוברת לכם בראש ומעכבת אתכם מלעשות או להשיג את מה שאתם באמת רוצים.

 

כעת, חשבו על פעמים שדווקא כן הצלחתם. מהר מאוד תבינו שאתם בעצם יכולים, הצלחתם בעבר, ותצליחו גם עכשיו. נכון, זה יכול להיות לא פשוט ותידרשו לתרגול והתמדה, אבל רבים עשו זאת ופרצו גבולות. גם אתם יכולים.

 

4. היכרות עם היכולות והחוזקות שלך

 

התוצאות הן מהירות וטובות יותר כאשר מתחילים לפעול מתוך החוזקות שלנו. חיזוק הנקודות החלשות יותר קורה לאורך התהליך, אולם הוא דורש לרוב זמן רב יותר.

 

אחת החוזקות של שחר היא יכולת הלימוד והעברת החומר לאחרים. שימוש תדיר ביכולת זו תרם להתמקצעות צוות העובדים שלו ולשיפור בתפוקות שלהם ושלו.

 

בשלב הראשון רשמו בפניכם את התכונות והמאפיינים הטובים שלכם. כעת, בבואכם לבצע את השינוי, בחרו את אלה שהן הרלוונטיות ביותר ופעלו מתוכן.

 

5. פשוט לפעול

 

תובנות ומסקנות הן נפלאות, אבל אם לא עושים איתן כלום דברים לא ממש משתנים. לאורך התהליך יישם שחר משימות שונות, שעזרו הן לשינוי התפישה וההוויה שלו כמנהל והן לנקיטת צעדים ניהוליים שונים. אותם צעדים התאימו לו ייעודית ועזרו לו להגיע לשינוי בר-קיימא שכל-כך רצה להשיג.

 

הבינו, הגדירו ופשוט עשו! מומלץ לקבוע יעדים ברורים ולוחות זמנים לבקרה.

 

היום, כמה חודשים מתום העובדה המשותפת שלנו, שחר הוא פשוט מנהל. הוא יושב לעיתים לכתוב קוד (אחרי הכל, מדובר בסטארט-אפ), אבל בראש ובראשונה הוא מנהל. הוא מתווה את הדרך להשגת היעדים הרצויים לחברה, בונה תוכניות עבודה ומתוכן מנהל את הצוות עם זמנים ותוצרים ברורים, עם אוזן קשבת, פתיחות, החלטיות ואמונה בעצמו ובצוות המוכשר שלו.

 

מעבר לעבודת הניהול השוטפת התפנה שחר להגדיל ראש ולקחת יוזמות חדשות שתרמו לארגון ואף להשקיע יותר זמן עם המשפחה, כפי שרצה בדיוק.

 

המנהל שבו התגבש והשתרש בתוכו. זה לא היה רק שינוי התנהגותי, אלא תודעתי, כזה שנמצא בהווייה הכללית שלו כאדם, כמנהל וכשותף. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.