3 מרץ 2014 | עו"ד צחי זך
אז כמה כסף באמת כדאי לגייס?

לגייס כמה שיותר בשביל מרווח הנשימה או כמה שצריך למען השליטה?

שאלה שחוזרת שוב ושוב, במיוחד אצל יזמים מתחילים, היא כמה כסף כדאי לגייס עבור המיזם.

 

על פי גישה אחת יש לגייס סכום גדול ככל שניתן מתוך מחשבה שבעתיד ייתכן שלא ניתן יהיה לגייס עוד. גישה כזו רלוונטית יותר כאשר צפויה מפולת בשווקים או בכל מצב מיוחד אחר כאשר יש סיבה שלא לסמוך על היכולת לגייס בעתיד.

 

גישה שונה, בה אני תומך באופן אישי ושלדעתי היא הגישה השלטת כיום, היא הגישה לפיה יש לגייס רק "כמה שצריך".


אז כמה צריך? זאת שאלת מיליון הדולר (או פחות...). מאחר והשאיפה האובייקטיבית היא לגייס על פי שווי חברה גבוה ככל שניתן (כדי שתמורת אותו סכום יקבל המשקיע פחות אחוזים בחברה), התשובה הטריוויאלית לכאורה היא שיש לגייס בדיוק את הסכום שצריך כדי להגיע לאבן הדרך הבאה, שתאפשר לכם לגייס סכום נוסף בשווי גבוה יותר.

 

אבן דרך כזו יכולה להיות הגעה למספר משתמשים מסוים, השלמת הפיתוח של המוצר, ביצוע מכירה ראשונה וכדומה. אלא שחישוב הסכום הנכון הוא משימה לא פשוטה כלל.

 

יזמים נוטים להעריך בחסר את קצב שריפת המזומנים של המיזם. במקרים רבים חוסר ניסיון גורם לטעויות בתקצוב הוצאות המיזם בשלבים הראשונים ולא פחות חשוב – בתכנון קצב הגדילה של ההוצאות.

 

בנוסף, יזמים נוטים שלא להביא בחשבון אירועים בלתי צפויים כגון משבר או האטה בשווקים, בעיות לא צפויות בפיתוח, הצורך להחליף אנשי מפתח שהתגלו כלא-מתאימים ועוד.

 

טעויות בחישוב קצב שריפת המזומנים יפגעו בסיכויי המיזם "לשרוד" עד לגיוס הבא. הפיתרון הוא כמובן לגייס סכום גבוה יותר מזה שתכננתם כדי להשאיר מרווח לטעויות.

 

שיקול הפוך שתומך דווקא בצמצום הגיוס הוא השיקול שלא לוותר על השליטה בחברה. גיוס יותר ממה שנחוץ למיזם יזרז את דילול המייסדים ויגדילו את הסיכוי לכך שבסופו של דבר תעבור השליטה בחברה למשקיעים. יש לציין שבמקרים רבים החשש מאיבוד השליטה לא נובע משיקולי אגו בלבד אלא מאמונה כנה של היזמים שכדי להצליח הם חייבים להמשיך ולהוביל את המיזם (דבר שהוכח כנכון במקרים רבים).

 

יחד עם זאת, לפעמים טובת המיזם הפוכה דווקא ובמקרים מסוימים מגיעה הזדמנות שמצדיקה את הוויתור על השליטה.

 

ההחלטה כמה כסף לגייס מצריכה בחינה זהירה של כל השיקולים הרלוונטיים והגעה לאיזון נכון ביניהם. לא מדובר בהחלטה מתמטית פשוטה אלא בתהליך מורכב בו הניסיון והידע של היזמים משחק תפקיד מרכזי. הנה מספר כללי אצבע שעשויים לסייע (כמובן שכל מקרה צריך להיבחן לגופו ולא תמיד ניתן ליישם את הכללים):

1. נסו לדחות את הגיוס לשלב מאוחר ככל שניתן והתקדמו בפיתוח ובתכנית העסקית ממקורות עצמאיים.

 

מעבר לכך שהדבר יעלה את שווי הגיוס הראשון, זה יקל עליכם למצוא משקיע. משקיעים אוהבים יזמים שסיכנו את כספם הפרטי (גם אם מדובר בסכום נמוך), מצאו פתרונות יצירתיים להתקדם וכדומה;

 

2. לאחר שחישבתם את סכום הגיוס לו אתם זקוקים כדי להגיע לאבן הדרך הבאה, הוסיפו לסכום זה לפחות 30%. זכרו – כל דבר ייקח יותר זמן ויעלה יותר ממה שתכננתם.

 

3. התקופה המקובלת לה צריך סכום הגיוס להספיק נעה בין 12 ל-24 חודשים.

 

4. סכום הגיוס בשלב ה"סיד" נע בדרך כלל בין כמה עשרות לכמה מאות אלפי דולר כאשר המשקיע יקבל בין 10% ל-30% מהמיזם (רוב הגיוסים קרובים יותר לאמצע).
 

תגובות

1. בר ס | 16 דצמבר 2014

מאמר מעולה, תודה.


2. צחי זך | 10 מרץ 2014

תגובה ל - 1

היזמים אכן לא נוטים לסנן משקיעים. העניין הוא שבדרך כלל המשקיעים אינם הראשונים שנוקבים בסכום אלא היזם, שצריך להחליט כמה לבקש. לכן ברוב המקרים הסכום שיציעו לך הוא הסכום שאותו ביקשת. המטרה של הכתבה היא לפרט מספר שיקולים שעשויים לסייע ליזמים בקבלת ההחלטה הזאת.


3. אני | 8 מרץ 2014

תכירו לי אותו

תכירו לי את היזם שמסנן משקיעים ולא לוקח בדמעות כל פרוטה ממה שמציעים לו.
יש כאלו, מעטים ובודדים ולא רלוונטים למעשה


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.