5 אפריל 2014 | בוריס טיומקין
ההטבות שגוגל ואיקאה נהנות מהן וגם אתם יכולים

חברות ענק ממקמות את פעילותן בארצות עם הטבות מס. גם סטארטאפים יכולים לעשות זאת

גוגל פועלת בעיקר מאירלנד ומעבירה כספים דרך ברמודה; מיקרוסופט ארה"ב מכרה את הקניין הרוחני שלה לחברת בת בקוסטה ריקה; איקאה השוודית בכלל רשומה בהולנד ופועלת באמצעות קרנות בלוקסמבורג וליכטנשטיין, וכמוהן פועלות כמעט כל החברות הבינלאומיות הגדולות. אלה רק חלק מחברות הענק שאנחנו שומעים רבות על השימוש שהן עושות במקלטי מס, בעיקר על מנת לצמצם את תשלומי המס שלהם. 


מדוע הן עושות זאת? בעיקר כי הן יכולות לייצר חיסכון גדול בתשלומי המס השנתיים שלהן, וזאת באמצעות שימוש בטכניקות מיסוי חוקיות ונפוצות.


פעילות עסקית בעזרת חברות זרות (חברות Offshore) אינה נחלתן של חברות ענק בלבד. גם חברות סטארט-אפ ועסקים קטנים ישראלים יכולים להקים חברות זרות בחו"ל ובכך לייצר כמה יתרונות על חברות אחרות.


נכון, חברה הפועלת מישראל ושמרכז הפעילות שלה נמצא בישראל, לא תיהנה מהטבות מס מרחיקות לכת, כי היא תשלם את רוב המסים שלה בישראל (המיסוי בישראל כיום נקבע לפי מיקום החברה ומיקום "המרכז הניהולי" של החברה, ללא קשר למיקום התאגדותה של החברה).


אולם, ישנם יתרונות נוספים לשימוש בחברה זרה בחו"ל:


1. מסחר עם מדינות ערב

 

ידוע כי פעילות של חברות ישראליות במדינות ערב אינה אפשרית בשל החרם של העולם הערבי על חברות ישראליות.


גם פעילות מסחר באינטרנט אינה מתקבלת בברכה כאשר הגולשים במדינות ערב מזהים שמדובר בחברה ישראלית. אך שימוש בחברה זרה באירופה או ביעד אחר בעולם יוצר מצג של חברה שאינה ישראלית ולמעשה פותחת שוק ענק נוסף שיכול לצרוך את שירותי החברה (קחו לדוגמא את מקרה Viber "הישראלית" שנרשמה בקפריסין והצליחה להתרחב לשווקים בכל העולם).


2. רגולציה נוחה יותר
 

בתחומים מסוימים כמו אתרי פורקס, גיימינג, ביו-מדיקל וכדומה, הרגולציה הישראלית מציבה מחסומים בירוקרטים שעלולים לגדוע חלום של חברה.
 

שימוש בחברה זרה במדינה המקלה על רישוי חברות מסוג זה, מאפשרת הקמה מהירה יותר של החברה ואפשרות לפעול ולמכור החל מהיום הראשון.
 

3. הגנה על נכסים
 

חברה הרשומה בחו"ל מאפשרת הגנה משפטית טובה יותר על הנכסים שלה ועל הקניין הרוחני שלה (פטנטים, זכויות יוצרים, סימן מסחרי וכדומה).
 

4. הנפקה עתידית בבורסה
 

במידה והחברה תצמח ותתרחב ובעליה יחליטו לגייס הון מהציבור ולהנפיק בבורסה, יהיה קל ונוח יותר להנפיק את החברה באמצעות חברה זרה בבורסות מובילות ברחבי העולם.
 

חשוב לציין, שבניגוד לחברות הגדולות המייצרות חיסכון במס, חברות סטארט-אפ ישראליות, הפועלות מישראל ומקבלות את ההחלטות שלהם בישראל, לא יוכלו לייצר חיסכון במס גם אם החברה תהיה רשומה במקלט מס או במדינת מס מופחת.

 

זאת מפני ששיטת המיסוי בישראל בודקת את "מבחן הניהול והשליטה" של חברה, כך שגם אם תרשמו חברה זרה אך תעבדו מישראל, תוטל עליכם חובת הדיווח לרשויות המס בישראל ובהתאם, תשלום מס ישראלי.
 

לחברות חדשות המוקמות לטובת קידום פעילות עסקית מומלץ לבדוק את האפשרויות העומדות בפניהן לפני שהן רצות לפתוח חברה ישראלית. חשיבה שכזו יכולה לייצר חיסכון בעתיד כאשר החברה תתגבש ותרצה להתפתח.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.