7 יוני 2014 | טל רשף
סין: 3 הסיבות לשיעור הכשלונות הגבוה של מיזמים זרים

גם גוגל נדחקה הצידה בסין. איך אפשר להצליח בשוק העצום של סין?

סין היא השוק הגדול בעולם, ואצל רבים גודל השוק הזה מעורר חלומות. אנחנו מכירים את החלום שביטא בשעתו מנכ"ל קוקה קולה למכור פחית לכל סיני. סין גדולה והיא ממשיכה לגדול כך שבעתיד היא תהווה הזדמנות גדולה עוד יותר. זאת ההבטחה הגדולה, אך לצד זה קיים גם האתגר, שלא לומר הקושי. סין היא השוק בו נכשלים הכי הרבה מיזמים זרים.

 

מדוע? הסיבות לאחוז הכישלונות הגדול הן בעיקר אלו:

 

1. אי-לקיחה בחשבון של הגודל של סין.

 

2. היעדר תאימות לתוכניות הממשל.

 

3. פעילות שלא על פי הקוד העסקי המקומי.

 

מכאן קל להתחיל להבין מה כן צריך לעשות על מנת להצליח בסין. אתם חולמים להיכנס לשוק של סין ולמכור בו? בואו נראה כיצד ליישם זאת, והכל מתחיל עוד לפני שנחתנו בסין, בניתוח הסביבה שיש להכין.

 

אומרים שהישראלי ממהר לעשות בלי לתכנן. אומרים גם כי החיפזון מהשטן וזה נכון בעיקר בסין. במדינה שבה המשק מתנהל בדרך ריכוזית הנשלטת בידי המפלגה ומתוכנן בתוכניות חומש, במדינה זאת שמספר תושביה עולה פי 4 על זה של ארה"ב וששטחה שווה לזה של כל אירופה כולה, במדינה בלתי מערבית זאת שחיי היומיום שלה פועלים בדרך ייחודית משלה, לא ניתן לאלתר ולהניח שיהיה בסדר. לא ניתן לפעול כאן כאילו שאנו נמצאים במערב ולצפות ש"מה שהצליח לי בניו-יורק יצליח גם בבייג'ינג" או לחילופין ש"לא צריך לשבור את הראש, כולם משתכנעים כשהם רואים את הצבע של הכסף".

 

לא מאמינים? שאלו את גוגל. ענקית החיפוש הזאת, שולטת היום בחיפוש האינטרנטי בכל העולם מלבד בסין, שם היא נדחקה הצידה בידי Baidu בגלל שלא התאימה את עצמה לדרישות של הרשויות. ומה שנכון לגוגל נכון גם לכם.

 

הכל כאמור מתחיל מניתוח הסביבה. הוא צריך להתבצע בידי אדם שמכיר את סין ואת הכלכלה ועולם העסקים שלה. דאג שהוא יבחן את תאימות המוצר שלך לשוק הסיני, למגמות ההתפתחות הבאות שלו, והכי חשוב - לתוכניות הממשל. על בסיס הבדיקה תוכל לדעת עד כמה המוצר שלך מתאים למדינה ענקית זאת, באילו אזורים כדאי שתשקיע את מירב המאמץ הראשוני שלך, וכיצד תוכל לקבל סיוע מהרשויות ומחברות המקבלות מהן הנחיות, מה שמהווה בסין את ההבדל שבין הצלחה לכישלון.

 

את תוכניות הממשל ניתן לראות קודם כל בתוכנית החומש המתפרסמת אחת לחמש שנים בידי מועצת העם הסיני, ומכתיבה למעשה הכל במדינה הריכוזית הזאת: סדרי עדיפויות, הגבלות, תמריצים, תקציבים, תוכניות פיתוח, יעדים חברתיים ויעדים כלכליים. ניתוח נבון יוכל להכין עבורכם רשימה של הסעיפים בתוכנית המצביעים על תאימות בין מטרות המימשל ליכולות של המוצר שלכם, ורשימה כזאת שווה עבורכם הרבה כסף: מוטיבציה לחברות מקומיות לשתף איתכם פעולה, קריאה לאנשי רשויות לחבר אתכם אל שותפים מקומיים, וגם סובסידיות, הקלות מס ומענקים. ככה זה בסין.

 

ניתוח נכון יצביע על האזור שבו מומלץ לפעול ועל הסקטור שבו כדאי להתמקד. מרבית הישראלים נוהרים אל הערים הראשיות הידועות שבמזרח המדינה, אל שנג'ן, שנגחאי, דאליין, נינגבו ובייג'ינג. זה הפנס שמתחתיו כולם מחפשים, כאשר בינתיים אזורים נרחבים במערב ובמרכז המדינה נהנים מתוכניות פיתוח מפליגות וחלקם מתפתחים להיות "הדבר הבא" בתחומים רבים. ניתוח מושכל יאפשר לכם כבר להיות שם כאשר השאר רק יבינו שזה הפנס הבא.

תגובות

1. איתן ארבל | 22 אוקטובר 2017

המאמר אמנם קצר, אבל לדעתי הוא מצויין ושווה לפרסם אותו ובהרחבה גם באתרים המובילים


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.