12 אוגוסט 2014 | אנידור חקק
האם גוגל ניצחה את פייסבוק גם בזירה החברתית?

לאחרונה מסתמן כי יוטיוב נושפת בעורף ענקית הרשת החברתית. מהי משמעות המאבק עבור המפרסם המעוניין ברווחים וחשיפה? התשובה, כמו תמיד בשיווק, כרוכה בזיהוי התופעה מעבר לפינה

בשקט בשקט, מתחת לאף של כולנו והרחק מעיני המאבק הראשי של גוגל נגד פייסבוק, פתאום הוסתה כל תשומת הלב שלנו למאבק אחר שתופס תאוצה מעניינת לא פחות – יוטיוב (Youtube) נגד פייסבוק (Facebook). יוטיוב, נבהיר, נחשבת למנוע החיפוש השני בגודלו בעולם אחרי גוגל כמובן.  יוטיוב נרכשה על ידי גוגל כשנה לאחר שהוקמה, ומאז הפכה לפלטפורמת הסרטונים הפופולארית בעולם.

 

 

רגע, האם יוטיוב היא רשת חברתית?

 

מה שבאמת מעניין, הוא חוסר ההסתכלות של הציבור הרחב על יוטיוב בתור רשת חברתית.  מאז ומתמיד ההתייחסות ליוטיוב הייתה בתור מנוע לחיפוש סרטונים.  ההשוואה מבחינת מדיה חברתית הייתה תמיד בין פייסבוק לגוגל פלוס.  כאן היה נוח ופשוט לכולם לפסוק – פייסבוק עדיפה בעשרות מונים, האינטראקציה גבוהה יותר וגוגל פלוס אינה מצליחה להתמודד מולה בפרמטרים החברתיים.

 

גוגל יצרה את גוגל פלוס על מנת לשמש כחוט מקשר בין שלל המוצרים שלה וליצור מרכז מידע אמין ומעודכן יותר של הפרופילים ברשת – מעין רובד חברתי.  זו גם הסיבה שאמרתי בזמנו שאסור להסתכל על גוגל פלוס בפני עצמה, אלא כחלק מאסטרטגיה כוללת של גוגל, לפיה כל עוד אנחנו נמצאים באחד המוצרים של גוגל, כשאנחנו מחוברים ליוזר שלנו – למעשה אנחנו ברשת של גוגל.  ובמילים אחרות גוגל פלוס היא בעצם גוגל בדיוק כמו שיוטיוב היא גוגל.

 

כשלפני שנה גוגל הסירה את התגובות ביוטיוב ומיזגה אותן עם תגובות של גוגל פלוס, היא הקימה עליה מחאה שקטה ברשת, לפיה היא כופה את הרשת החברתית שלה על המשתמשים ובכך תהרוס גם את יוטיוב ואת האינטראקציה של המשתמשים עם הסרטונים. אך למעשה, ניתן לומר בדיעבד שהמהלך היה מעולה מבחינתן של גוגל ויוטיוב, כאשר לפתע נעלמו כל תגובות הסרק והספאם, ונשארו אך ורק תגובות של פרופילים אמיתיים ולפתע נוצרה פה אינטראקציה חברתית אמיתית בין גולשים ולא אינטראקציה אנונימית כפי שניתן למצוא, למשל, באפליקציית "Secret".

 

יוטיוב, בדרכה שלה, מצליחה לקחת חלק בשני העולמות.  מחד היא מנוע לחיפוש סרטונים, עם ממשק פרסום מבוסס גוגל אדוורדס בו ניתן לפרסם לפי מילות מפתח. מצד שני, מדובר ברשת חברתית לכל דבר. היא מייצרת אינטראקציות רבות בין הגולשים השונים ובין גולשים למותגים ועסקים, ומאפשרת לפרסם לגולשים לפי הנתונים והמידע שאספה אודותיהם. שילוב זה מהווה כנראה היתרון המשמעותי והגדול של יוטיוב על יתר הפלטפורמות השיווקיות.

 

 

יוטיוב מול פייסבוק

 

נחזור לנושא העיקרי לשמו נתכנסנו.  לאחרונה התבשרנו שלראשונה יוטיוב עברה את פייסבוק במספר הגולשים שגלשו בה בארה"ב בחודש יוני 2014.

 

 

 

קרדיט תמונה: reelseo

 

 

נכון לבדיקה שביצעו עורכי אתר "Compete" ביוטיוב, ביקרו בה בחודש יוני האחרון לפחות 167,848,349 גולשים תושבי ארה"ב. באותה התקופה אף ביקרו בפייסבוק לפחות 166,497,314 גולשים, והמשמעות היא מהפך המסתמן לראשונה לכיוונה של יוטיוב.

 

אם משווים בין המותגים המובילים שפעילים בפייסבוק לעומת אלו שפעילים ביוטיוב, זמן השהייה הגבוה משמעותית לטובת פייסבוק הוא היתרון המרכזי  הבודד שלה. בסך הכל, נרשמת אינטראקציה יחסית דומה בפלטפורמות השונות באינטרקציה שלהן בבניית מותג, וכן בניהול קהילות. המותגים המובילים ביוטיוב מנהלים קהילה פעילה סביב הסרטונים שלהם, ניהול ומענה לתגובות גולשים, מעקב ויצירת אינטרקאציה עם המעריצים המובילים שלהם  (פיצ'ר שלא קיים עדיין אצלנו בישראל, ובעיקר רלוונטי לערוצים עם מנויים רבים). יוטיוב יכולה גם לנתב לא מעט תנועת גולשים לאתר ולתרום בכך לקידומו בגוגל. רבים לא מכירים את האפשרות להוצאת קישורים ישירות מהסרטון על גבי הערות.  כך ניתן לשלוח את הגולשים בזמן אמת לדפי נחיתה שונים מהאתר שלנו.

 

כלומר, היתרון ביוטיוב הוא ברור. מדובר ברשת הפופולארית ביותר לשיתוף סרטונים. היא מספקת במת תוכן ויזואלי שקל לצריכה ולשיתוף, במיוחד אם נצפה ישירות מהמובייל.

 

 

ומה קורה בפייסבוק?

 

כבודה במקומה, פייסבוק הצליחה לעצבן "בלשון המעטה" לא מעט אנשים בשנה האחרונה. משנה אחת לאחרת פוחתים אחוזי החשיפה האורגנית של התכנים שלנו ברשת, דבר שדוחף אותנו להשקיע יותר כספים בפרסום התכנים שלנו. עם זאת, אין לזלזל בפייסבוק שמצליחה לשאוב את הגולשים לזמן השהייה הגבוה בעולם ואי לכך אי אפשר שלא לקחת אותה בחשבון.  בשנה האחרונה פייסבוק מתמקדת חזק בתוכן הויזואלי ודוחפת אותנו להעלות סרטונים ישירות לפייסבוק במקום להעלות אותם קודם ליוטיוב ואז לשתף אותם בפייסבוק. לטובת הנושא פייסבוק אף יצרה ממשק פרסום ייעודי לפרסום וקידום סרטונים בפייסבוק.

 

היתרון של פייסבוק במקרה הזה הוא היכולת של מותגים לתייג את האוהדים שלהם בסרטונים השונים, ניתן להניע לפעולה את הגולשים בסרטון לעשות לייק לדף העסקי שלנו. לצד זאת, נזכיר שלפייסבוק יש יכולת לנתב טראפיק אדיר לאתרים השונים במידה ועושים שימוש נכון בתכנים ויראליים ובעלי ערך לגולשים.

 

 

אז מה זה אומר מבחינתנו?

 

לסיכום, לא בהכרח צריך להיגרר למסקנות חד-משמעיות אודות עליונותה של רשת חברתית אחת על האחרת. מה שכן, ניתן להביט בממצאי הסקר אודות יוטיוב כעל "נורה מהבהבת", במיוחד עבור מי שטרם זיהה את הפוטנציאל האדיר שיש בו. זה אומר, בראש ובראשונה, להתחיל ולהפנות תקציבי שיווק גם לעבר יוטיוב..  לא, לא במקום פייסבוק. בנוסף אליו.

 

מרבית המשווקים והמפרסמים נרתעים משיווק ביוטיוב, בעיקר בשל העלויות הרבות הכרוכות בהפקת סרטונים. אולם כיום ישנם כלים רבים, לצד ספקים שונים, שיוכלו לעזור לכם לייצר מגוון סרטונים לכל שימוש.  זה דורש השקעה, אך עשוי להניב רווחים וממדי חשיפה חסרי תקדים לעסק שלכם. הידעתם? ביוטיוב, כל עוד הגולש לא צפה בסרטון שלכם, לא שילמתם על הקליק הממומן. ליוטיוב יכולות במישורים הן הממומן והן האורגני, שחושף את מרבית הגולשים לסרטוני יוטיוב ישירות מתוצאות החיפוש של גוגל.

 

לסיכום,  אם אתם עדיין לא ביוטיוב, תתחילו לחשוב איך אתם מכניסים את יוטיוב לתכנית השיווקית שלכם. באשר לפייסבוק, אל תזלזלו בה אך מצד שני חשוב גם להבין שפייסבוק היא לא האינטרנט. אי אפשר להיות פעילים רק בפייסבוק.  אי אפשר להתקיים על דף פייסבוק לבדו, במיוחד לאור העובדה שבסופו של יום הדף שלכם, וכל מלוא השפעתו, שייך לבחור בשם מארק צוקרברג.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.