24 אוגוסט 2014 | זאב פישר
יזמים ישראלים - לונדון כן מחכה לנו!

רבים חולמים על סיליקון ואלי, אבל אני מסתפק בלונדון. אנגליה היא אופציה מאוד מעניינת עבור חברות טכנולוגיה ישראליות, יש בה צמא לחדשנות, וזה אפילו פה ממש מעבר לכביש.

רבים חולמים על סיליקון ואלי, אבל אני מסתפק בלונדון. אנגליה היא אופציה מאוד מעניינת עבור חברות טכנולוגיה ישראליות, יש בה צמא לחדשנות, וזה אפילו לא כל כך רחוק מכאן.

 

השוק הבריטי הוא שילוב מפתיע בין שמרנות לחדשנות, אך בכל הקשור לטכנולוגיה, החדשנות מנצחת, ובגדול. הכלכלה הבריטית חרטה על דגלה, בעיקר מאז המשבר הפיננסי, אימוץ חדשנות תוך השקעת משאבים רבים בתחום. כאן נפתחות הזדמנויות מעניינות ליזמים ישראלים שירצו לשים את ארה"ב או סין בצד, ולהתמקד בפוטנציאל שיש באחת המדינות החזקות באירופה.

 

השוק הבריטי מלא בחברות גלובליות, אך בינתיים דל בחברות טכנולוגיה ישראליות, כי רבות מהן עוד לא גילו את ההזדמנויות שבו.

 

איך מוכרים טכנולוגיה ישראלית לבריטים, מה מאפיין את השוק הזה, שלמרות יתרונותיו הרבים הוא לא פשוט לחדירה?

 

המדינה דוברת אנגלית עם מערכת משפט מוכרת לנו, הבדלי שעות נוחים, ומרחק טיסה סביר. כיוון שזו מדינה שמרנית מטבעה יש הרבה תחומים שלנו, כישראלים, יש מה לתרום בהם, החל בטכנולוגיות מים, אינטרנט, אפליקציות ותוכנה לשוק הקמעונאי, אגריטק, מסחר אלקטרוני, גיימינג, סייבר, ועוד.

 

יש באנגליה רצון עז לאמץ טכנולוגיות חדשניות, לטפח אותן, אבל הבריטים לא בהכרח יסתפקו  בהצלחת הטכנולוגיה בשוק המקומי. התוכנית של הממשל באנגליה היא ליצור שת"פים בין חברות חדשנות זרות לבין חברות גלובליות ומבוססות בריטיות, ומשם לפרוץ יחד לעולם הגדול, בשיתוף פעולה בין החברה הישראלית לחברה האנגלית עתירת הקשרים בשוק הגלובלי.

 

כדי להגיע לשלב המבטיח הזה, צריך להתגבר על הקושי המרכזי. שמרנות – כבר אמרנו?

 

לוקח זמן לשכנע את הלקוחות הפוטנציאליים להאמין בטכנולוגיה שלך, לשנות את דרך החשיבה לה הם רגילים. בטכנולוגיות טיהור שפכים למשל, הם רוצים לראות שהמערכת הישראלית עובדת אצלם. אני ממליץ לאמץ גישה של: "אני מוכן יחד אתכם להראות לכם איך זה עובד". זה דורש  עבודה קשה, עקביות, הרבה נחישות ומקצוענות. עוד פגישה ועוד פגישה, עד שמגיע הרגע המיוחל ואתה שומע כן.

 

מצד שני, השמרנות הבריטית פועלת גם בכיוון חיובי - ברגע שהצלחת לרכוש את אמונם ולשכנע שזה עובד, אותה שמרנות שקודם היתה נגדך עכשיו לטובתך. הם יצמיחו אותך בתוך המערכות שלהם, הם נפתחים וזה מתחיל לזרום ולייצר עוד עסקאות.

 

למרות הצורך בפגישות הרבות, הקשר עם הבריטים הוא קורקטי. ביתו של האנגלי הוא מבצרו, וכך זה מתנהל גם בעסקים. האנגלים לא יוצאים בערב עם מכרים עסקיים, לא רוצים מתנות כמו בתרבויות אחרות. עם זאת צריך לבנות איתם מערכת יחסים המושתתת על מקצוענות ועל עקביות.

 

עיגול פינות שכל כך אופייני לנו בארץ לא יעבוד באנגליה.

 

האנגלים הולכים עד הסוף עם ההקפדה על כללים ונוהלים, וכד'. לנו כישראלים קל לאלתר לכן חוסר הגמישות שם יכול להוציא אותנו מדעתנו.

 

לדוגמא: אי אפשר לספק מכולה לאתר אם עוד לא אושרה תוכנית ההורדה של המכולה מהמשאית לקרקע, וזה יכול לקחת שבוע ימים לאשר. במקום להתעצבן אני מציע לאמץ את גישת Join the system, זה בסוף משתלם.

 

גם הנוכחות באנגליה חשובה מאוד, ומורידה הרבה חששות אצל האנגלים. הם  רוצים שהחברה הישראלית תקים בסיס באנגליה, שתעסיק עובדים באנגליה. לשם כך ישנן תוכניות שונות, כמו TouchDown Programשמפעיל משרד החוץ הבריטי ומסייעת לחברות זרות לחדור לשוק.

 

אנגליה היא בהחלט קרש קפיצה לעסקים בינלאומיים, ונקודה מתאימה להקמת חברה גלובלית. יש כאן רב תרבותיות, חיבור בין פיננסים להייטק, ומיקום מרכזי בעולם. ליזמים שהולכים על אנגליה כדאי להתמקד בפעילות שם, לפתח אותה ולחזק את המבנה הארגוני שם. אם השגתם מימון מגוף בריטי, המשקיעים בהחלט ירצו לראות פעילות של החברה והפצת הטכנולוגיה קודם כל בשוק הבריטי.

 

 

מנסיוני, מומלץ לנצל את כל הכלים שעומדים לרשותנו כיזמים ישראלים: תכנית ניוטק, מערך הנספחים הכלכליים של משרד הכלכלה, מכון היצוא וגם ה-Israel UK Tech Hub בשגרירות בריטניה בישראל.

תגובות

1. סטארטאפיסט | 25 אוגוסט 2014

לונדון? אולי סטארטאפ לעריפת ראשים על ידי דאע"ש. ליהודים אין מה לחפש באירופה ובטח לא בלונדון


2. לונדון לא מחכה לי | 25 אוגוסט 2014

תתכוננו לאינתיפאדה בלונדון, ובקרוב אזורי שרעיה ואיסור כניסה ליהודים

תודה, אני את הסטארטאפ שלי מקים בנתניה


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.