3 ספטמבר 2014 | רז וסרשטיין
יזמות בתחילת הדרך: על רגשות אשם, בדידות, מתחרים וחיות אחרות

באחרונה הזדמן לי לפגוש מספר יזמים חדשים אפילו יותר ממני, ומיד התחברתי איתם. הקשיים, רגשות האשמה, החששות, המחשבות – הכל היה דומה מאד למה שעבר עלי בתחילת דרכי.


באחרונה הזדמן  לי לפגוש מספר יזמים חדשים אפילו יותר ממני,  ומיד התחברתי איתם. הקשיים, רגשות האשמה, החששות, המחשבות – הכל היה דומה מאד למה שעבר עלי בתחילת דרכי.

 

לפני כשנתיים, אחרי מסלול בן 10 שנים בצבא כעתודאי וכמהנדס מערכות מידע, התחלתי להקים את הסטארט אפ שלי. Reminiפיתחה אפליקציית מובייל ואתר אינטרנט לבניית סיפור החיים של הילד. הרעיון הוא שבמקום שהמידע על הילד שלנו יהיה מפוזר במספר פלטפורמות כגון  פייסבוק, ג'ימייל , ווטסאפ, הוא יהיה מרוכז במקום אחד, שבו כל מי שהילד חשוב לו – הורים, בני משפחה , גן הילדים  - יעדכנו עליו מידע ותוך כדי כך יעבו את סיפור הילדות שלו. כאשר הילד יגדל הוא יוכל לראות "timeline / ציר זמן" מפואר של כל "הפעמים הראשונות", היצירות, שעות הסיפור, הרגעים עם הסבתא וכו'.

 

תחילת הדרך לא הייתה פשוטה. רשימת המשימות הייתה אין סופית, וכמוה ההחלטות שצריך לקבל. ההתלבטויות וההתחבטויות לא הרפו ממנו.  אני שמח לחלוק כמה מן התובנות שגיבשתי במהלך הדרך, וכמה מההמלצות שאני יכול לתת כיום, "ממרום ניסיוני".   

 

אל תשמרו את הרעיון לעצמכם

 

בדומה להרבה יזמים, הייתי מאוהב ברעיון שלי. ממש מאוהב. בתחילת הדרך נצרתי אותו בליבי, ושיתפתי מעט מאד אנשים, מחשש שייגנב ממני. מי שכבר העזתי לספר לו, דאגתי להחתים אותו על הסכם סודיות, וגם אז התפללתי שלא יספר לאיש, למרות שאינני בן אדם מאמין. אמרו לי שזו טעות, והסיכוי, שמישהו ישנה את מסלול החיים שלו, ירצה  פתאום לעזוב הכל ולהקים סטארט-אפ מתחרה- הוא קלוש. ועדיין התקשיתי לקבל זאת.
 

גם היום אני מאמין, באמת ובתמים, שרעיון טוב הוא דבר חשוב,  ואני מזדהה עם הצורך של יזמים לשמור את הקלפים צמוד לחזה. אבל הניסיון הוכיח לי שיש הרבה רעיונות טובים בשוק, ושביצוע הוא הדבר החשוב העיקרי: גיוס צוות עובדים, פיתוח מוצר טוב, השגת משתמשים, בניית אמון עם  המשקיעים. 

 

אני ממליץ ליזמים להיפתח ולשתף. הרי בעוד כמה חודשים המוצר יהיה בלאו הכי בשוק, ומי שירצה יוכל להעתיק אותו. בינתיים תוכלו לקבל עצה טוב, חוות דעת שתוכל לקדם את הסטארט אפ.

 

תתחברו עם שותף

 

דורון עודד, או בכינויו "קוזו", הפך לשותף שלי. ההתחברות אתו הייתה נקודת המפנה והאור החשובה ביותר עבורי ועבור Remini. לי באופן אישי היה מאוד קשה כל יום להתעורר ולקדם לבד במשך יום עבודה מלא את הסטארט-אפ. המחשבות נדדו, התעסקתי בדברים אחרים, רגשות אשמה התחילו לצוף...

 

היום אני יכול לומר שבזכות קוזו יש את Remini. העבודה יחד גרמה לי להתמקד, לעבוד יותר טוב ויותר יעיל, לשתף במחשבות, בהתלבטויות ולקבל יחד את ההחלטות הרבות שכל הזמן צריך לקבל.  דברים החלו לזוז, ובכלל עודד הפך את העבודה על הסטארט–אפ לכייף.  
 

היה לי מזל כי הכרתי את קוזו עוד מתקופת הלימודים והצבא, אבל הסתבר לי שגם לאחר היכרות כזו לא יכולתי לדעת איך נסתדר יחד. הקשר שהיה בינינו קיבל טוויסט רציני. זה יכול היה לעבוד או לא. הקשר הפך הרבה יותר אינטנסיבי. לצערי גיליתי אצלו הרבה תכונות, שלא הכרתי קודם: נקמנות, רדיפת בצע . סתאמממJ,אני אוהב אותו היום פי מאה ממה שאהבתי קודם.

 

ההמלצה שלי  ליזמים בתחילת דרכם היא חד משמעית: תתחברו לשותף, גם ללא היכרות קודמת, למרות הקשיים הכרוכים בכך. 

 

תנו עדיפות לשותף מעורב ופעיל מאוד, שיכול ומעוניין להקדיש לסטראט-אפ אחוזי משרה גבוהים

 

בתחילת  הדרך גייסתי מספר חברים, שעבדו במקביל במשרה מלאה,  כשותפים לסטארט אפ שלי. הם חברים מדהימים, שעזרו לי מאד לקדם את הרעיון, אבל לקח לי זמן להבין שזו סיטואציה בעייתית. 

 

קשה מאוד להחזיק בשתי משרות. זה שוחק. זה לא טריוויאלי לחזור בשבע בערב הביתה ואז להתחיל לעבוד על הסטארט אפ. בסוף היום, כשחוזרים מיום עמוס בעבודה, רוצים לנוח, לבלות קצת עם בן/בת הזוג או להשיג בן/בת זוג, להיות קצת עם חברים.

 

אם השותף שלך עובד במשרה מלאה, קחו בחשבון שהמעורבות שלו עשויה להצטמצם  במשך הזמן, והיערכו בהתאם על מנת למצוא לו מחליף. 

 

אל תיבהלו ממתחרים

 

זה קשה ומלחיץ להבין שיש מתחרים, שמפתחים אפליקציה דומה. אבל הניסיון לימד אותי שלא צריך להיבהל מזה. אין תוכנה או אפליקציית היכרויות אחת, אין חנות נעליים אחת, ואם הייתה רק חנות אחת, אז כנראה שלא היה ביקוש לנעליים. אם יש מתחרים, סימן שיש שוק, ויש ביקוש.
 

באחת הפגישות עם משקיע פוטנציאלי, הוא החל להתלהב רק כשסיפרנו לו שהשוק מתפתח, ושמספר מתחרים מתחילים לצבור תאוצה בתחום. אני לא מאושר לשמוע על מתחרה, אבל צריך לקחת את זה בפרופורציה הנכונה, ולא להתרגש יותר מדי.

 

התרחקו מרגשות האשמה

 

"שיט אני לא מתקדם", "אני לא מרוויח כסף", "מתי כבר הסטארט-אפ שלי יכניס כסף?", "אני מבזבז את הזמן שלי", "מה אגיד למי ששואל איך אני מתקדם? הרי בקושי התקדמתי", "אם אני אפסיק- מה, אגיד שנכשלתי?".....


רגשות האשמה מחלישים אותנו, וצריך לעבוד כל הזמן כדי להרחיק אותם. הקמת סטארט אפ היא תהליך קשה מאד, ולוקח זמן. היו חזקים וסבלניים, נסו לקחת פחות ללב תגובות מהסביבה, ששופטות אתכם.

 

אני מאחל לכם הרבה הצלחה. אני מקווה שאתם נהנים מהתהליך. או לפחות לא סובלים יותר מדיי....

תגובות

1. נתי, יזם בתחילת דרכו | 4 ספטמבר 2014

רז, חיזקת! תודה


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.