20 אוקטובר 2014 | מערכת StartIsrael
חיזוי רעידות אדמה - יוזמות חדשות

היכולת לחזות את רעידת האדמה הבאה ולהתגונן מפניה, הפכה ליזמות של ממש ולא מעט גופים מתמקדים בחיזוי רעידות האדמה, העתידות לפקוד את מדינת ישראל בפרט ורעידות אדמה ברחבי העולם בכלל.

 

רעידות אדמה נוצרות לאור פעילות גאולוגית ותנועת היבשות. רעידת אדמה מתרחשת על פי רוב באזורי החיבור של הלוחות הטקטוניים, כתוצאה משחרור לחץ עוצמתי, המתרחש מתחת לפני האדמה. מדינת ישראל ממוקמת גם היא באזור המכיל שברים גאולוגים, או בשמם המוכר יותר "השבר סורי אפריקאי". פעילות השבר היא זו הגורמת לרעידות אדמה ומדינת ישראל ידעה לא פעם רעידת אדמה בעוצמות משתנות לאורך השנים, החל משנת 31 לפני הספירה ועד שנת 2008. 

 

היכולת לחזות את רעידת האדמה הבאה ולהתגונן מפניה, הפכה ליזמות של ממש ולא מעט גופים מתמקדים בחיזוי רעידות האדמה, העתידות לפקוד את מדינת ישראל בפרט ורעידות אדמה ברחבי העולם בכלל.

 

לא חדלים לחקור את תופעת רעידות האדמה

 

חוקרים רבים שמים את כל מהווייהם במטרה להבחין האם רעידות האדמה מתרחשות במחזוריות או באופן ספונטני. אם בשנים עברו, נתון היה החיזוי בידיה של מגדת העתידות, הרי שכיום מחקרים רבים וסיסמולוגים מקצועיים, הצליחו להוכיח כי במידה מסוימת ניתן לחזות רעידת אדמה בישראל וברחבי העולם. קיימים שלושה גלים הגורמים לרעידות אדמה בעוצמות משתנות לרבות גלי P, S וגלי L (מהנמוכות לגבוהות). החקר בתחום רעידות האדמה וחיזוי הרעידות, מתבצע תוך ניסוי בשדה, להבדיל מהדעה הרווחת כי ניסויים בתחום המתבצעים על פי תאוריה פיסיקאלית. לאחר תוצאות הניסוי, מוענק הסבר פיסיקאלי, דהיינו בדיעבד.

 

מכשיר ביתי לחיזוי רעידת אדמה

בעידן הנוכחי פותח מכשיר ביתי המאפשר חיזוי מוקדם של גל P, הנע בין 20 שניות ועד דקה (בהתאם למיקום המכשיר ביחס לעוצמת הרעש). זיהוי של גל P מונע את מפגש האוכלוסייה עם גל S אשר נחשב לגל הקשה יותר, שגובה מחיר בנפש ובחומר. בתי ספר חדשים, נדרשים על ידי משרד החינוך, להתקין מערכות אלו למניעת אסונות בהווה ובעתיד. מערכות אלו ניתן להתקין בכל מבנה ובמקביל בבתים הפרטים בהם מתגוררות משפחות.

 

השיטות המקובלות לחיזוי רעידות האדמה

 

משום שלא הוכחה עדיין, דרך וודאית או מוכחת במאת האחוזים לחיזוי רעידות האדמה, נהוג להשתמש במספר דרכים נפוצות. חשוב לזכור כי השיטות הקיימות לחיזוי מתבססות על עובדות מהעבר שנצפו לפני רעידת האדמה.

 

מעקב אחר ריכוז ופליטת גז ראדון בבארות – משום, שלפני  רעידת אדמה, עולה  רמת הריכוז של גז הראדון בבארות, מעקב אחר הריכוז והפליטה מאפשר לחזות רעידות אדמה פוטנציאליות.

 

מדידה של תנועת האדמה כמו גם ירידתה ועלייתה – על המדידה להיות מדוייקת כך, שאם תזוזת האדמה (לרבות עליה וירידה) משתנה באופן חריג ניתן לסבור ולהסיק כי רעש אדמה מתקרב ובא.

 

שינויים במפלס המים בבארות של מפלס הנפט ושל קידוחי הנפט – קידוחים משני צידי השבר המראים הבדלים לא הגיוניים בגובה המפלס, יעידו על לחץ מצטבר, דהיינו רעידת אדמה קרבה ובאה. נוזל ידוע כחומר רגיש ללחצי האדמה ועל כן בטרם מגיעה רעידת האדמה לכדי ביטוי, מפלס הנוזל ישתנה. יש לשים לב כי נוזלים בבארות כוללים מים, נפט ועוד.

 

התנהגות חריגה של בעלי חיים – השיטה העתיקה ביותר אותה זיהו בסין, היא התנהגות חריגה של בעלי החיים, לרבות ריצה מהירה ממקור הרעש, נביחות של כלבים ועוד. תופעות אלו יכולות גם הן להעיד על רעידת אדמה המתקרבת ובאה.

 

לסיכום : רעידות אדמה בעולם בכלל ובישראל בפרט, הן אינן שכיחות אך הן קיימות במידה הדורשת התייחסות. מוסדות אוניברסיטאות וגופים נוספים, מקצים משאבים רבים למחקר אשר יאפשר בעתיד לחזות את רעידת האדמה הבאה. מרב החיזויים הקיימים כיום מתבססים על נתונים שנצפו ברעידות אדמה קודמים ועד היום, לא נמצאה שיטה המאפשרת חיזוי בדיוק של 100% .

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.