19 אוגוסט 2013 | מערכת StartIsrael
האם אפליקציה לשיחה בין רופאים תפחית את עלויות הרפואה הציבורית?

האפליקציה שמפתחת Qure הישראלית מקשרת בין רופאים ומקלה עליהם התייעצות וחוסכת מהחולים טרטור

 

האם ניתן להפחית את עלויות הרפואה הציבורית באמצעות אפליקציות סלולר? מחקר שפורסם לאחרונה בידי איגוד חברות הסלולר GSMA ביחד עם פירמת ראיית החשבון PwC, העריך כי ניתן יהיה להפחית 100 מיליארד יורו בהוצאה על שירותי בריאות במדינות האיחוד האירופי עד שנת 2017, וזאת באמצעות אימוץ השימוש באפליקציות מובייל בתחום הרפואי (mHealth). 

 

כיצד השימוש בטלפונים חכמים יכול לחסוך סכומי עתק בהוצאה הציבורית? בין האפשרויות המוזכרות במחקר ניתן לציין הפחתה במספר האשפוזים ובטיפול מרחוק בחולים שאינם זקוקים להשגחה צמודה, ומתן מענה למחסור ברופאים באזורים או במדינות בהם יש חסך, באמצעות סיוע מרחוק וחיסכון בטיסות ובתעבורה.

 

שוק האפקליציות בתחום הבריאות והספורט גדוש באפליקציות, כשנכון למאי האחרון היו כ-97 אלף אפליקציות בענף. אל השוק הצפוף הזה נכנסת החברה הישראלית Qure, שמפתחת אפליקציה לשיחה ולתקשורת מאובטחת בין רופאים.

 

 

 

האפליקציה של Qure מציעה לרופאים את האפשרות להתייעץ עם קולגות באופן ממוקד בנושא טיפול בפציינטים. ההתייעצות מתבצעת באמצעות מערכת סגורה שבה חברים רופאים מתחומים שונים, ורופא יכול לבקש לדון בסוגיה מסוימת עם קולגה מתחומו. הפונה שולח בקצרה את מהות הפנייה, ואם הצד השני נענה, השניים יכולים לשוחח קצרות כשהשיחה ביניהם ממוקדת ונסובה סביב הסוגיה הטיפולית. התקשורת בין המשתתפים יכולה להסתכם בהודעות טקסט או לעבור לשיחה קולית. בעתיד מתכננת קיור לפתח גם מערכת וידאו ושיתוף תמונות.

 

קיור מונה שלושה שותפים: המנכ"ל משה אלבז, שעבד בעבר בחברת שיחות הווידאו פוליקום; ד"ר אורי גינזבורג, רופא ילדים, עו"ד ובעל תואר במנהל-עסקים; ואורן גלנץ, יזם היי-טק ובעל מיזם הפרילנסרים By the People.

 

הפתרון של קיור מנסה לפנות למצוקות בוערות בעולם הרפואה כמו גם לעלויות ההולכות וגדלות עבור חברות הביטוח. הצפי בארה"ב הוא למחסור של עד 130 אלף רופאים עד שנת 2025. במדינות רבות נוספות, ביניהן ישראל, מורגש מחסור ברופאים ושירותי שיחות בין רופאים, שאינן תלויות במיקום הרופאים, עשויה לצמצם מעט את הפער.

 

מבחינת חברות הביטוח הרפואיות, שימוש בשירותי שיחה בין רופאים עשוי להפחית את כמות נסיעות השווא של חולים בין מדינות, וכמובן לחסוך לחולים את הטרטור. הרופא יכול להיוועץ עם הרופא המומחה בפירוט לגבי התסמינים של החולה ולחסוך את הטיסה ממקום למקום, או לשלוח את החולה לביקור רק לאחר שביצע בדיקות מסוימות. כך נחסכות עבור החולה עלויות נלוות של בתי-מלון, נסיעות וכדומה.

 

האפליקציה של קיור מציפה שאלות בסוגיות חיסיון רפואי והגנה על הפרטיות של החולה. הסוגיה נמצאת לא מעט בכותרות בארה"ב, כשה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, נדרש לנושא. תעשיית האפליקציות הרפואיות מצפות להנחיות ברורות מה-FDA לאישור אפקליציות בתחום והלובי לקידום הנושא מנסה לקדם את הרגולציה שתספק הן את המפתחים והן את ההגנה הראויה על המשתמשים.  תחום אבטחת המידע הנדרש בתחום הוא גבוה ובקיור מעידים כי הם מפעילים סטנדרטים גבוהים ביותר של אבטחת מידע. יחד עם זאת, בחברה מציינים כי מהות המערכת היא יצירת קשר בין רופאים, כשזהות החולה כלל אינה נחשפת.

 

מייסדי קיור (מימין לשמאל): אורי גינזבורג, משה אלבז ואורן גלנץ

 

סוגיה נוספת בפעילות בתחום היא תמריצי ההשתפות של רופאים במערכת. בחלק מהמקרים, החברה עשויה לבנות תמריץ כספי להשתתפות במערכת, בהתאם לארגון שייאמץ את המערכת. באופן בלתי-פורמלי, לרופא קיים תמריץ להשתתף מטעמי יוקרה וצבירת מוניטין. בנוסף, תיתכן בקשה ממוסדת מצד קופת החולים או בית החולים להשתתף במערכת, כדי לחסוך בזבוז זמן באיתור רופאים בתוך הארגון. כך למשל, זמן רב מתבזבז בתוך מערכות בריאות גדולות באיתור רופאים הנמצאים במקום ובתקשורת ביניהם. באמצעות האפליקציה הזמן הזה נחסך כשמהות הפנייה נשלחת ישירות לרופא והוא יכול להשיב עליה מיד.

 

כיום מתחרה קיור במשבצת של חברת TigerText האמריקאית, המציעה משלוח הודעות טקסט מאובטחות בין רופאים. מתחרים נוספים בארה"ב הםDocbookMD , המאפשרת שיתוף בין רופאים של מידע על פאציינטים בנפרד מפרטיהם האישיים; doximity ו-Sermo, המשמשות כמעין רשתות חברתיות לרופאים.

 

המודל העסקי של קיור בנוי מכמה נדבכים. עבור הרופא, השימוש באפליקציה הוא חינמי, אך עבור ארגונים שירצו לאמץ את המערכת, השימוש יהיה כרוך בעלות. בנוסף, אם מתבצעת התייעצות עם רופא ממדינה אחרת, הארגון בו חבר הרופא המייעץ עשוי לבקש דמי-התייעצות והסליקה תתבצע דרך החברה.

 

מודל נוסף הוא מתן תמיכה טכנית לעזרים רפואיים דרך המערכת. כך למשל, רופא שזקוק להתייעצות כיצד להשתמש בציוד רפואי חדש, יוכל להיעזר בתמיכה הטכנית של החברה באמצעות יצירת קשר דרך האפליקציה, כשחברת הציוד הרפואי תשלם עבור האפשרות להציע את שירותיה דרך המערכת.

 

כיום משתמשים במערכת של קיור כמה מאות רופאים בישראל המבצעים שימושים יומיומיים במערכת. החברה מונה שמונה עובדים, מהם שלושת השותפים ונמצאת לאחר גיוס סיד מאנג'לים ומחברות בישראל ובחו"ל של 650 אלף דולר.

תגובות

1. אביטל | 20 אוגוסט 2013

קבוצה רצינית ביותר

ראיתי אותם מקרוב - רציניים ומקצועיים ומאחלת להם הרבה הצלחה!


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.