29 נובמבר 2014 | ג'רי מק גוברן
אנשים עסוקים צריכים עזרה, לא הסחות דעת

השגת תשומת לב הופכת להיות משימה קשה יותר ויותר. הרשת היא מקום שבו אנשים עסוקים עושים דברים. עזרו להם, אל תפריעו להם.

השגת תשומת לב הופכת להיות משימה קשה יותר ויותר. הרשת היא מקום שבו אנשים עסוקים עושים דברים. עזרו להם, אל תפריעו להם.

 

במשך מספר שבועות דיסני עקבו אחריי. באתר אחרי אתר שביקרתי בו, קיבלתי את אותה פרסומת נוראית לאתרי הנופש של דיסני. היא הייתה בצבעים בוהקים והסתחררה ללא הפסק. כאבו לי העיניים, פיזית. זה גם גרם לי לפתח איבה עמוקה לדיסני.

 

למראית עין, מדובר בפרסומת "מבוססת-עניין". אבל אין לי שום עניין בדיסני. אין לי ילדים צעירים ואין לי געגועים לילדות שלי, אבל מערכת כלשהי החליטה שעליי לבקר באחד מאתרי הנופש של דיסני. היה קישור של "AdChoices" ליד הפרסומת, הקלקתי עליו מספר פעמים וניסיתי להפסיק את הצגת המודעה. לא הצלחתי, אבל ציפיתי לזה.

 

"באנרים פרסומיים לא היו תמיד דפוקים", כותב Joe McCambley מחברת Wonderfactory. "אני יודע, כי אני הייתי מהיוצרים של הבאנר הראשון. הילדים שלי אומרים לי שזה כאילו שהמצאתי את האבעבועות השחורות".

 

מקמבלי ממשיך ואומר שהבאנרים הראשונים היו שימושיים. עם זאת, "לא לקח זמן רב עד שהתוכן והתועלת שלהם הושחתו על-ידי הדבר היחידי שסוכנויות פרסום גדולות מבינות: כמות חשיפה ותדירות הופעה", הוא טוען. "חזרנו לספק בדיוק את מה שהטלוויזיה, הרדיו ופרסומות מודפסות מספקים כבר שנים: הודעות מכירתיות. והשאר, כפי שאומרים, היסטוריה".

 

מקמבלי מדגיש שמטרת הרשת היא לעשות דברים ושהגלישה במובייל היא אפילו עוד יותר מוכוונת-משימה. הוא מצטט את אריק שמידט מגוגל (שאז עבד ב- Sun Microsystems), שאמר עוד בשנת 1998 ש"שירות לקוחות הוא האפליקציה המנצחת ברשת". כל כך נכון. על-פי מקמבלי, "מותגים כמו גוגל, זאפוס, אמאזון, אי-ביי ואחרים מנצחים בגלל שהם שואלים – "מה אנחנו יכולים לעשות בשבילך?" – במקום השאלה – "מה אנחנו יכולים למכור לך?" לפי מקמבלי, אנשי פרסום והסוכנויות שמאחוריהם, ברוב המקרים, לא יודעים כיצד לעזור". וכאן אנחנו מגיעים לשורש הבעיה. "היפטרו ממחלקת השיווק!" אומר Chris Baylis מחברת Tribal DDBמאמסטרדם. "מחלקות השיווק הפכו להיות ישויות שמשרתות את עצמן ומסתכנות בכך שהן כבר לא ישרתו את האינטרסים של העסק".

 

אז, האם סוכנויות הפרסום ומחלקות השיווק המסורתיות יצרו ביניהן זיווג מהגיהנום? בחברות רבות נראה שמחלקת השיווק וסוכנות הפרסום החיצונית מצאו נחמה זו בזרועותיה של זו: הן מעודדות זו את זו לעשות את אותם דברים כמו בעבר, לפזר באנרים גדולים וקטנים, ומנסות לחשוב על דברים ממש 'מגניבים' שימשיך להצדיק את קיומן. זה כמו חיבוק של מוות בזמן שהן מסתחררות לעבר אי-רלוונטיות.

 

"תוכל לדלג על הפרסומת הזאת בעוד 15 שניות", כותב בייליס. "הכתבה שלך תהיה מוכנה לקריאה בעוד 5, 4, 3, 2... 1. ברוך הבא לעולם הפרסום,עולם מלא בהסחות דעת. עולם בו חברות מבקשות רגע מתשומת הלב שלך במקרה הטוב, או – במקרה הרע - פשוט גוזלות את זמנך... מה שאומר שיותר ויותר חברות פרסום מעניקות לגולשים חלון ראווה אל המודלים העסקיים הפגומים של הלקוחות שלהם, ולא עוזרות להם להתמודד עם האתגרים שהביאה הכלכלה המודרנית, השיתופית והמרושתת".

 

העתיד הוא בלהיות שימושי. אנשים כבר יודעים מה הם רוצים כשהם מגיעים לרשת. אל תפריעו, תעצרו, תסיחו את דעתם או תציקו להם. עזרו להם להשלים את המשימות לשמן הם באו.

 

רוצים לפגוש את הכותב?

ג'רי מק'גברן יגיע בדצמבר הקרוב להרצאה וסדנה במסגרת כנס UXI Studio. האירוע יתקיים בתאריכים:

14-17/12 ב"סיטי טאוור" ברמת-גן. 4 ימים של הרצאות וסדנאות UX מאת 7 מבכירי ה-UX בעולם.

את ג'רי תוכלו לפגוש גם ביום ההרצאות, 15/12, וגם בסדנה ל ב-16/12.

 

המקור באנגלית כאן.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.