28 אוגוסט 2013 | יובל מעוז
(לא) משקיעים בזוגיות: האם אהבה ועסקים טובים לסטארט-אפ?

עבודה משותפת של בני-זוג בסטארט-אפ יכולה להיות מתכון להצלחה - אך גם להרתיע משקיעים

 

בני-זוג נכנסים לפגישה בקרן הון-סיכון בכדי לבקש השקעה. הם עובדים בסטארט-אפ המשותף שהקימו במשך יותר משנה והגיעו לשלב שבו הם זקוקים למימון נוסף כדי להתקדם. האם המשקיעים יסתכלו עליהם אחרת מאשר על צוות יזמים אחר? האם זוגיות יציבה מעניקה ביטחון עבור המשקיעים או דווקא מרתיעה אותם?


עבודה של שני בני-זוג בסטארט-אפ היא אינטנסיבית מאוד. הם עובדים מסביב לשעון, נוטלים על עצמם סיכון כלכלי, וקשה, אם לא בלתי-אפשרי להפריד בין העבודה לבית. מנגד, עבודה של בני-זוג למען מטרה משותפת זוכה להבנה גבוהה מצד השניים לגבי שעות העבודה הבלתי-נגמרות, המחויבות הרבה לעבודה ולהצלחה. כיצד רואים את העבודה המשותפת בני-זוג שיצאו לדרך הזו וכיצד בוחנים זאת המשקיעים? 


המשקיעים: זוגיות בסטארט-אפ היא בעיה


יובל אבני, שותף בקרן ההון-סיכון גיזה, מוצא בעייתיות בהשקעה בבני-זוג: "בסטארט-אפ יש המון לחץ ובעיות. כשמכניסים לתוך זה גם בני-זוג מתווספים מתחים שלא הייתי רוצה בסטארט-אפ שלי ולא תמיד יש דרך להתמודד עם זה. בניגוד לצוותים אחרים, שבהם אפשר להחליף את אחד האנשים או למצוא מישהו אחר אם מתגלעת בעיה, עם בני-זוג המצב יותר בעייתי".


"ממילא כ-80% מחברות הסטארט-אפ שנכשלו, כשלו בגלל מחלוקות בתוך הצוות. העבודה בסטארט-אפ היא כמו נישואים, אז להוסיף לזה גם מתחים מהבית יכול להיות אתגר לא קטן", מוסיף אבני.


האם יש מדיניות של אי-השקעה בזוגות?


"אין לנו מדיניות בנושא. יצא לי לבחון סטארט-אפים שהיו בהם בני-זוג ולרוב זה לא נפסל בגלל הסוגיה הזאת. אם הם בני-זוג והם כבר מגיעים לקרן הון-סיכון, אז הם עברו כברת דרך. אך מוטלת עליהם חובת הוכחה כדי להבהיר שזו לא תהיה בעיה".


"מבחינתי כמשקיע, לא רק בני-זוג הם עניין בעייתי, אלא בני-משפחה שעובדים יחד בכלל. אם מתעוררת מחלוקת בבית – מה קורה לסטארט-אפ? באופן כללי, אני מאמין שזה פחות בריא לסטארט-אפ", אומר אבני.


 

ג'וני סאקס, שותף מנהל בקרן ההון-סיכון ג'נסיס פרטנרס, מביע עמדה דומה לגבי השקעה בזוגות: "אני ניגש לחברות כאלה בחשש גדול. בדרך-כלל זה לא מצב רצוי מבחינתי. אם אני רואה חברה המובלת בידי זוג נשוי, הם צריכים להוכיח שהם חברה מעל ומעבר למצופה כדי שנתקדם הלאה. בחברות עם זוגיות יש חשש לניגוד עניינים בין העבודה לבין הזוגיות".


"כמשקיע, לא תמיד אפשר לדעת בחברות עם זוגיות האם קבלת ההחלטות היא מקצועית או שהיא נעשית לפי שיקולים אישיים", אומר סאקס. "זוגות הולכים ביחד הביתה וקשה להם לנתק בין העבודה למערכת היחסים".


למרות עמדתו, סאקס אינו פוסל באופן מוחלט השקעה בחברה בה יש קשרי משפחה: "תמיד יש יוצאים מהכלל. הסוגיה הזאת נכונה לא רק לגבי זוגות נשואים, אלא גם לגבי אחים או הורים וילדיהם. כל מקרה שבו עשוי להיות נפוטיזם ושיקולים לא-ענייניים הוא בעייתי. אך יש גם דוגמאות סותרות, כמו ב-Wix (שנוסדה בידי האחים אבישי ונדב אברהמי), שמצליחה מאוד, כך שלא צריך לפסול על הסף".


כיצד יזמים יכולים להתגבר על המכשלה הזאת מול המשקיע?


"ככל שהם מציגים דרך ארוכה שהם עברו יחד, אם הם הצליחו לגייס סכומים בעבר וכדומה, אז יש יותר אנשים לשאול אותם לגבי החברה וההתנהלות שלה ולהרגיע את חששות המשקיע".

 

היזמים: "גם לריב עדיף עם מי שמכירים"


יעל גבעון הכירה את גיל רימון ב"כינרנט", מפגש אנשי האינטרנט שאירגן יוסי ורדי, לפני כשבע שנים. לפני כשנתיים הקימו השניים את Stevie, חברת סטארט-אפ שהופכת את העדכונים השוטפים ברשתות החברתיות של המשתמש לערוצי טלוויזיה. בני הזוג עובדים בצמוד בסטארט-אפ, כשגבעון משמשת כמנכ"לית החברה, וגיל אחראי על הצד הטכנולוגי ועל הקריאיטייב. השניים הורים לילד בן 4.


האם כזוג נתקלתם בקשיים בגיוס משקיעים? 


גבעון: "היה רק משקיע אחד שאמר שזאת הסיבה שהוא לא משקיע בנו. כל השאר לא דיברו על זה, או לפחות לא התייחסו לכך באופן רשמי. אנחנו העלינו את הסוגיה בבדיחות וזה לא היווה בעיה".


מה התחושה לעבוד עם בן הזוג?


"לי זה נחמד. גיל יותר חשש מזה בהתחלה. אנחנו יושבים באותו חדר ויש בינינו חלוקת עבודה ברורה. אני מעדיפה לעבוד עם בן הזוג ועם אנשים קרובים. גם לריב עדיף עם מישהו שמכירים", אומרת גבעון. "יש לנו חוק שבערב אנחנו לא עורכים שיחות אסטרטגיה כבדות. זאת המגבלה היחידה שהצבנו". 

 

ליאת מרדרכי הרצנו וגלעד הרצנו

 

 

גם ליאת מרדכי הרצנו ובן-זוגה גלעד הרצנו מוכיחים שזוגיות לא חייבת להיות בהכרח מכשלה בסטארט-אפ. הסטארט-אפ 24me נולד מהחממה הביתית. החברה, שנוסדה בידי בני הזוג עוסקת בפיתוח אפליקציה לניהול מטלות משק הבית וחיי היום-יום. 


האם הזוגיות ביניכם הקשתה על גיוס השקעות?


"הסוגיה לא עלתה יותר מדי. המשקיעים ראו שהיו לנו הישגים יפים עוד כשעשינו בוט-סטארפ (פעילות על בסיס ההון העצמי של המייסדים), הסתכלו על מספר המשתמשים ועל ההכרה שהשגנו, כך שהזוגיות לא היתה נושא שצף מעלה. אם כן, זה לא היה על השולחן".


במסגרת העבודה בסטארט-אפ, המונה כיום שבעה עובדים, אחראית ליאת על השיווק והפיתוח העסקי, וגלעד משמש כמנכ"ל החברה. לשניים רקע דומה. שניהם בוגרי לימודי מדעי המחשב מהמרכז הבינתחומי, זכו במלגות ליזמות ומנהיגות, ולשניהם תואר שני במינהל-עסקים מארה"ב. שניהם מילאו תפקידים בכירים בחברות היי-טק גדולות. כיום הם מגדלים שלושה ילדים בני 6, 4, ושנתיים.

 

על העבודה הזוגית אומרת ליאת כי "לעבוד בסטארט-אפ זו ממילא חתונה עם מישהו. אתה מתחתן עם שותף, מבלה את רוב שעות היום איתו. אתה צריך לסמוך עליו והאמון ביניכם צריך להיות ברמה גבוהה מאוד. לנו זה נראה טבעי לעבוד ביחד. יש מטרה משותפת ואנחנו עוזרים אחד לשני להגשים אותה. אם צריך להישאר עד שעות מאוחרות בעבודה זה ברור מאליו. אף אחד לא שואל למה. המטרה המשותפת היא הצלחה של המיזם שלנו וזה זורם לנו עמוק בדם".

 

עבודה בזוג טובה לסטארט-אפ, אך לא בהכרח לזוגיות


"משקיעים נרתעים מזה. אמרו לנו שלא מערבבים משפחה, אהבה ועסקים" מספרת רחלי לבקוביץ, שהקימה בסוף 2010 יחד עם בן-זוגה, חן לבקוביץ, את הסטארט-אפ Zuznow.


"אנשים מפחדים שהשותפות תתפרק מהר בגלל שיש נושאים אחרים בין בני הזוג. אבל מצד שני, כשיש זוג בעסק, יש מחויבות מאוד גדולה של שני הצדדים לפרויקט. אם הייתי עובדת עם שותף אחר, אני לא בטוחה שהיתה את הסבלנות וההבנה לאורח-החיים של סטארט-אפיסט", אומרת רחלי.


בני הזוג, החוגגים עשר שנות נשואים, מעידים כי העבודה המשותפת היא טבעית עבורם. ב-Zuznow, העוסקת בהתאמת אתרי אינטרנט לסמארטפונים וטאבלטים, רחלי אחראית על המכירות והפיתוח העסקי, בעוד חן עוסק בניהול ובצד הטכנולוגי.


"העבודה בזוג טובה לסטארט-אפ, למרות שעבור הזוגיות עשויים להיות חסרונות. מצד אחד, ההשקעה הרבה בעבודה מובנת לכל הצדדים ויש פרגון הדדי. אבל כשמשהו לא עובד, יש פחות עכבות לבוא ולומר – אתה לא עושה את זה טוב. יש כנות מלאה וזה טוב לסטארט-אפ, אבל לא בהכרח לזוגיות".

 


                                            רחלי וחן לבקוביץ

 

כיצד השפיע עליכם הסיכון הכלכלי הכרוך בעבודה משותפת בסטארט-אפ?


"הסיכון הכלכלי הוא מטורף, אבל ברגע שקיבלנו השקעה יש קצת יותר רוגע. אנחנו לא משתכרים בשכר שהיינו רגילים אליו קודם, וחיינו שנתיים על החסכונות ובלי משכורות. אבל היה לנו ברור שאם אנחנו הולכים על זה באמת, אז זה עד הסוף".


האם אתם מצליחים להפריד בין שעות העבודה לזמן פנוי?

 

רחלי: "קשה להפריד. היינו עכשיו בחופשה משפחתית של כמה ימים, וביום השלישי היה צריך ליצור קשר עם לקוח. בזמן שאני הייתי עם הבנות בבריכה, חן עבד על המחשב. כשביקרתי את אחותי בחו"ל, היה ברור ששלוש-ארבע שעות ביום מוקדשות לעבודה".

 

כשהשניים וורקוהוליסטים - מסתדרים מושלם

 

מוטי פאר ואיילת נוף הם זוג מוכר בקהילת הסטארט-אפים הישראלית. השניים מנהלים את חברת Blonde 2.0, העוסקת באסטרטגיה ובשיווק חברתי לחברות.

 

האם העסק לא נפגע כששני בני-זוג מובילים אותו?

 

פאר: "העסק לא נפגע אם כל אחד מבני הזוג מכיר ביכולות של השני, וכשמחלקים את העבודה לפי החוזקות של כל אחד. במקרה שלנו איילת חזקה מאוד ביח"צ, נטוורקינג, הבנה של מוצרים וטכנולוגיות לסטארט-אפים, בעוד שאני חזק בתחום העסקי, ניהול החברה, והבנת מוצר".

 

איך אתם מפרידים בין חיי העבודה לחיים הפרטיים? האם יש לכם כללים מוסכמים שקבעתם ביניכם כדי לבצע הפרדה כזאת?

 

"אנחנו לא מפרידים, היתרון הכי גדול של עבודה משותפת היא היכולת לעבוד ללא הפסקה. כזוג וורקוהוליסטים זה מסתדר לנו באופן מושלם. הדבר האחרון שתמצא אצלנו זו שאלה בסגנון ?Hi honey, how was your day."
 

 

לפעמים למען שלום-בית אחד צריך לעזוב

 

האינטנסיביות שבעבודה המשותפת מאלצת לעיתים את בני הזוג לחשוב על הרעיון מחדש. עומר גינור, מנכ"ל הסטארט-אפ Touchoo הקים ביחד עם אשתו ועם זוג חברים, גם הם נשואים, את החברה, המפתחת פלטפורמה ליצירת ספרי-ילדים למכשירים חכמים. לאחר תקופה מסוימת, הבינו השניים שהעבודה המשותפת מקשה עליהם.


"לזוגתי ולי זה היה קשה. כחלק מהעסק, הייתי צריך לנהל את הסטארט-אפ, ובמובן מסוים, גם לנהל את פעילותה וזה לא פשוט. בנוסף, צריך לקחת בחשבון הרגלי עבודה, רמת מסירות ושעות עבודה שונות בין בני הזוג. כל הדברים האלה עלולים להקשות", אומר גינור. "כדי שעבודה של בני-זוג תעבוד צריך תיאום מאוד גבוה של הרגלי עבודה ומחויבות. אנחנו הבנו שבשביל שלום-בית, עדיף שרק אחד ימשיך". 

 

כיצד משקיעים התייחסו לחברה שבה שני זוגות נשואים?


"להרבה משקיעים זה הפריע. לפעמים הרגשנו גם אצל אלה שלא אמרו את זה בגלוי, שהם מתייחסים לנושא ושהסוגיה מעלה סימני שאלה. היה צריך לפרק את המוקש הזה מול כולם".


האם היום היית מתחיל את הסטארט-אפ בהרכב אחר?


"אני לא בטוח. בהתחלה זה נתן זריקה מאוד משמעותית וחשובה של מוטיבציה. כל המשפחות נכנסו לזה ביחד בהתלהבות ובמסירות. כולם נמצאים בישיבות ומקבלים את ההחלטות ביחד. זה רק ליבה את האש של הסטארט-אפ".


מה ההמלצה שלך לגבי זוגות שרוצים לעבוד יחד?
 

"צריך שתכונות האופי יסתדרו בצורה מסוימת. יש כל מיני מתכונים להצלחה. אם יש יחסי מרות המקובלים על שני הצדדים, למשל שאחד מנהל והשני תחתיו – וזה מקובל על השניים, זה יכול להצליח. אפשרות אחרת היא שלשניים יש גישה דומה לעבודה או לפחות קבלה של הגישות השונות לעבודה".


"צריך לקחת בחשבון גם את הבעייתיות הכלכלית בעבודה משותפת בסטארט-אפ. גם אם המיזם זוכה להשקעה, אתה משתכר פחות מאשר בעבודה שכירה. אם שני בני הזוג נכנסים לעבודה ביחד, אז במקרה הטוב הם לא מרוויחים כמו שהם היו יכולים להשתכר, ובמקרה הרע הם לא מרוויחים בכלל. כך או כך, הם לוקחים סיכונים כלכליים גדולים לעומת עבודה בה אחד יהיה שכיר. וזה מעורר לחצים נוספים".

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.