8 פברואר 2015 | ליאור רביבו
10 דברים שלמדתי בתהליך הקמת הסטארט-אפ

המאמר הבא פונה בעיקר ליזמים בתחילת הדרך. כאלו שיש בהם תשוקה לשנות את הסטטוס קוו וכאלו שחולמים בגדול. אם אתם בתהליך הקמת מיזם או חושבים לעשות כן בקרוב, המאמר הבא בדיוק בשבילכם.

המאמר הבא פונה בעיקר ליזמים בתחילת הדרך. כאלו שיש בהם תשוקה לשנות את הסטטוס קוו וכאלו שחולמים בגדול. אם אתם בתהליך הקמת מיזם או חושבים לעשות כן בקרוב, המאמר הבא בדיוק בשבילכם.



שמי ליאור, נשוי באושר, סטודנט וכיום מנהל את הסטארט-אפ השני בחיי, אשמח לשתף אתכם בכמה טיפים, שלדעתי, יעשו את ההבדל בהקמת המיזם שלכם. חלק נאלצתי ללמוד בדרך הקשה, מטעויות שעשיתי בהקמת המיזם הראשון שלי. טעויות הן חלק בלתי נפרד מהצלחה בחיים האישיים והעסקיים בפרט. צריך לאמץ את הטעויות וללמוד מהם. הטעויות שמהן למדתי מיקדו אותי, עזרו לי לבנות מוצר טוב יותר וחסכו לי הרבה זמן וכסף בהקמת הסטארט-אפ הנוכחי שלי: אפליקציית המבצעים של ישראל Shoprize. מקווה שכבר הורדתם :)



אז אחרי שקיבלתם את ההחלטה הכי חשובה בדרך להצלחה, הפשלתם שרוולים ואתם מוכנים לקחת את הסיכון ולצאת למסע מטורף, הטיפים הבאים ימקדו אתכם למטרה ויסייעו לכם בתהליך הקמת המיזם.



1. שתפו, אל תפחדו

 

אני שומע הרבה רעיונות מאנשים שרוצים להקים מיזם. אני עדיין נתקל בכאלה שמעדיפים לשמור את זה לעצמם שמא מישהו "יגנוב להם את הרעיון". באיזשהו שלב בחיים גם לי זה עבר בראש (ועבר מהר למזלי). לא תאמינו איזה כוח יש לשיתוף. לפעמים האנשים שהכי פחות חשבתם שיכולים לעזור– הם אלה שידליקו אצלכם איזו נורה ויעזרו לכם לפתור את הקושיות הכי מסובכות ברעיון שלכם. תשאלו שאלות. אל תנסו לשכנע. תהיו תמימים לכמה רגעים. תזכרו, ייתכן והם המשתמשים הפוטנציאליים שלכם. אל תשכחו לרשום הערות חשובות לכשיהיו. ואל חשש– הסיכוי שיגנבו לכם את הרעיון קלוש מאוד. תהיו רגועים...



2. צוות מנצח

 

ככל שעובר הזמן אני מבין את החשיבות של צוות איכותי ומגובש. מעבר ליכולות המקצועיות ההכרחיות, לצוות חשיבות רבה בבגרות המיזם. השותפים למיזם הם אלה שמבלים איתכם את רוב שעות היום. הם אלה שיעברו איתכם את הרגעים היותר והפחות יפים. לא פעם הרגשתי את ההשפעה שיש לנו אחד על השני. איך משפט קטן מחזיר אותך לתלם ומפקס אותך מחדש. ולא פחות חשוב– כמה מוכשרים שלא תהיו, אף אחד לא יכול לעשות הכל. תחלקו את העבודה בצורה נכונה, כך תמקסמו את ההון האנושי שלכם ותחסכו זמן יקר. אה כן, ואם תרצו בעתיד לגייס כסף למיזם שלכם – תזכרו שמשקיעים ישקיעו בצוות ולא רק ברעיון.


3. עשיתם שיעורי בית? יופי. עכשיו תעצרו

 

סקר שוק זה דבר חשוב מאוד להצלחת מיזם ואסור להקל בו ראש. אך עם זאת גם אסור לבזבז עליו יותר מדי זמן. חשוב להגדיר זמן, מטרות ויעדים– מה רוצים להשיג ומה דרוש כדי לקבל החלטה אם לצאת לדרך או לא. אנחנו חיים בעולם דינמי ומשתנה תמיד, השיעורים שעשיתם אתמול יכולים להיות נחלת העבר בעוד מס' חודשים.


4. Quick and dirty

 

אני באופי שלי פרפקציוניסט. אני מודה, אכלתי הרבה קש כדי להבין שאין דבר כזה מושלם. את הלקח למדתי במיזם הראשון שהקמתי בגיל 24 כשחיכיתי עוד קצת עם ההשקה כדי להוסיף את הדבר הזה ואת החלק ההוא. אם אתם מרגישים שזה הגרסא הכי טובה שאתם יכולים לשחרר- אתם יוצאים לשוק מאוחר מדי. כיום, תוך זמן קצר יחסית חייבים לדעת לאן הרוח נושבת. יש לשאוף להוציא מוצר כמה שיותר מהר לשוק ולהבין מה התגובות. כמובן, המוצר חייב לספק למשתמש את הערך העיקרי ולפתור את הבעיה הקיימת. מה שמוביל אותי לנקודה הבאה.

 


5. Less is more

 

תתמקדו בעיקר. צרכים משתנים. הפיצ'ר המטורף ש'חייב להיות באפליקציה' לא בהכרח מעניין את המשתמש. תחשבו איך הכל התחיל ומה הצורך האמיתי. תבנו לעצמכם מבנה (MVP (Minimum viable product ברור. ה-MVP  היא אותה גרסא ראשונית שתאפשר לכם להשיק מוצר אשר יענה על הצורך ויפתור את הבעיה, אך עם זאת יאפשר לכם לקבל כמה שיותר מידע אודות השימוש בו, והכל בעלות מינימלית ובזמן קצר. תבדקו הנחות יסוד כל הזמן. המוצר הראשוני הוא רק הבסיס. תזכרו, אתם מוכרים את החזון ונותנים את כמות הפיצ'רים המינימלית לאנשים חדשניים ובעלי חזון, שיבינו את הערך המרכזי ויסלחו על באג כזה או אחר שיתגלה, אתם לא משווקים עכשיו לכל העולם.

טיפ: תקראו את הספר the lean startup. אתם תודו לי אח"כ.



6. נתחו נתונים

 

השקתם גרסא ראשונית, זה המאני טיים. תעקבו אחר אופן השימוש באפליקציה/מוצר. מה אוהבים ומה פחות. איפה נתקעים. מה מניע לפעולה ומה פחות מעניין. אין מה לעשות, רק המשתמשים יוכלו לתת לכם את התשובה, לא אף אחד אחר. אם צריך תזמינו כמה מהם לפגישה (בתמורה כלשהי) במטרה לשאול לדעתם הכנה. תיעזרו בהם כדי לבנות מוצר טוב יותר.



7. כל כך פשוט שסבתא מבינה

 

אתם הולכים לדבר על זה ולהציג את זה כל כך. חשוב שהמסר יעבור ויהיה ברור. לא לטעות, אם מישהו לא הבין, כנראה שאנחנו לא הסברנו טוב.

טיפ: קפצו לסבתא ותסבירו לה על המיזם שלכם. אם תצליחו לגרום לה להבין מה אתם עושים בכמה משפטים, אתם יודעים להעביר את המסר כמו שצריך!

 

8. אופטימיות זה שם המשחק

 

להקים מיזם זו חתיכת רכבת הרים. לפני דקה סיימתם שיחה שהביאה לשת"פ מדהים שעשוי להטיס אתכם לשמיים ו-10 דקות אחרי, יש תקלה טכנית במוצר. קחו אוויר, גם ברגעים המשמחים וגם באלו שפחות. אני תמיד מסגל לעצמי את החשיבה שכל דבר קטן הוא חלק נוסף במבחן הגדול של ההצלחה. צריך להישאר עם הרגליים על הקרקע כשמגיעות חדשות מרעישות וגם לא לאבד עשתונות כשדברים פחות טובים קורים. אורך רוח מוביל לתוצאות מפתיעות.
 


9. תקשיבו ותשאלו שאלות

 

המוצר כבר בשלב מתקדם ואתם נפגשים עם משקיעים / לקוחות. כולנו מגיעים מוכנים ויודעים בדיוק מה להגיד, מתי, מה לענות אם ישאלו את ה-שאלה ולאן להוביל את השיחה. להיות מוכנים זה טוב, אבל לא צריך לדקלם. דברו כשצריך ותהיו ממוקדים. תשאלו הרבה שאלות ותקשיבו (אבל באמת תקשיבו) לתשובות. שם תבינו מהם צרכיו האמיתיים של הלקוח ובכך תדעו לענות הכי טוב על הצורך ולהעניק ערך אמיתי לצד השני. אם שני הצדדים לא ירוויחו מהמהלך שום דבר לא יזוז.

 

10. יס מן

 

נצלו הזדמנויות. אין מה לעשות, צריך גם קצת מזל, וכשהוא מגיע אסור לפספס אותו. אם הציעו לכם הזדמנות מדהימה ואתם לא בטוחים שאתם יכולים לעמוד בה, תגידו כן – ואחר כך תלמדו איך לעשות את זה! שופרייז נולד במקרה אחרי הצעה מעניינת מאוד (שכללה אחריות לא קטנה) שקיבלתי. ומה נראה לכם שאמרתי?  דברים מדהימים קורים כשאומרים כן, תשאלו את ג'ים קרי.



בקיצור, תיהנו מהדרך ותזכרו שהסיפוק והריגוש עילאיים וישכיחו (גם אם לכמה רגעים) את כל ה@#& שאכלתם.

ולסיום,


"You can create a business, choose a name, but unless people know about it you're not going to sell any products."


אז קדימה, הפיצו את השמועה. בהצלחה!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.