31 אוגוסט 2013 | מערכת StartIsrael
כל אחד צוקרברג: כך תקימו רשת-חברתית נישתית בעצמכם

כדי להקים רשת חברתית נישתית לא חייבים להתחיל מאפס. תכירו את האפשרויות הקיימות בשוק

 

הרשתות החברתיות הגדולות, כמו פייסבוק, לינקדאין וטוויטר, צמחו כל-כך בשנים האחרונות, שכנגדן החלו לצוץ רשתות קטנות, נישתיות ומפולחות לקהל-יעד ספציפי, המסננות את הרעש שיוצר הקהל הרחב ברשתות המוכרות.


חלק מהרשתות החברתיות הנישתיות קמות לאחר פיתוח ארוך ואינטנסיבי של המייסדים, אך חלקן בנויות באמצעות פלטפורמות קיימות, המאפשרות לקחת מוצר מוכן ולעצב בקלות רשת חברתית המתאימה לצרכים של המקימים.

 

אם גם לכם יש רעיון להקים רשת חברתית ייעודית, כמו רשת חברתית לצוללנים, מועדון חובבי בייסבול בישראל או אתר הכרויות למעריצי הארי פוטר (יש כזה), האפשרויות שעומדות לרשותכם נגישות ופשוטות. אם השאיפה שלכם היא להפוך את זה לעסק, כמעט כל הפלטפורמות מציעות תוספים המאפשרים גביית תשלום מהמשתמשים. הנה כמה אפשרויות:

 

פלטפורמות מוכנות


1. Ning - מהחברות המובילות בהקמת רשתות חברתיות. תמורת 25 עד 99 דולר לחודש תוכלו להקים רשת חברתית לקהל שלכם, עם אפשרות להוספת תשלומים חד-פעמיים או בחינם. הגולשים באתרים של Ning יכולים להעלות חומרים למערכת, תמונות, לשתף סרטוני וידאו, וטקסטים. כמו כן, המשתתפים יכולים להעביר מסרים אישיים בתוך המערכת.

יוסי נחמיאס, המלמד צילום במכללת הדסה ובקאמרה אובסקורה, הקים באמצעות Ning שני אתרים – elsewhere ו"לשכה אפלה". "לשכה אפלה הוא מקום מפגש ביני לבין תלמידים ומאפשר שיתוף מידע ותמונות. היום יש פלטפורמות יותר פופולאריות להקמת אתרים חברתיים, ולפעמים אפשר להסתפק באפשרויות של פייסבוק, שאנשים נמצאים בו ממילא ומעדיפים אותו", אומר נחמיאס.


נחמיאס הקים את האתרים לפני כמה שנים כשהחלופות דאז היו פחות רלוונטיות עבורו: "בפייסבוק התמונות עוד היו קטנות והמערכת היתה פחות ידידותית. היום יש מערכות נוספות, כמו moodle לצרכים לימודיים, שנותנים פתרונות טובים אך הם סגורים לקהל מבחוץ. אני בעד מידע נגיש וחופשי ולכן העדפתי להמשיך עם הפלטפורמות הפתוחות".


דוגמא מקומית נוספת לרשתות חברתיות שהוקמו על נינג ניתן למצוא בפורום ניהול הידע הציבורי.
 

 

 

 

קיימות בשוק חברות רבות נוספות המספקות פלטפורמות מוכנות להקמת רשתות חברתיות, ביניהן ניתן למצוא את Spruz, Grou.Ps ו- Groupsite

 

פלטפורמה מוכנה או רכישת הקוד

 

SocialEnging – אתר צומח מקליפורניה המאפשר בדומה ל-Ning להקים את האתר באמצעות שימוש בשרתים ובממשק של החברה, או לרכוש את קוד ה-PHP בתשלום חד-פעמי של 299 דולר.

 

היתרון שברכישת הקוד הוא ביכולת לבצע שינויים כאוות-נפשכם באתר ולא להיות תלויים בחברה, אך כמובן שלשם כך נדרשת הבנה מעט יותר מבסיסית בבניית אתרים. אם ברצונכם להתנסות קודם בפלטפורמה לפני הרכישה, החברה מאפשרת התנסות ראשונית בחינם.

 

לחברה יש שוק של תוספים, פלאג-אינים ושלל אפשרויות לשנות את האתר לפי הצרכים של הלקוחות.

 

שינוי אתרים קיימים או קוד פתוח


1. Buddypress - אם האתר שלכם בנוי על וורדפרס, תוסף buddypress יכול לסייע. באדיפרס מוסיף לאתר וורדפרס את הנדבך החברתי, כך שהגולשים בו יכולים ליצור פרופילים ולתקשר ביניהם.


אם אתם רוצים להוסיף רק פורומים לאתרכם ולא רשת חברתית שלמה, ניתן לעשות זאת באמצעות התוסף bbpress.

 



2. elgg – עבור בוני אתרים מתקדמים יותר, elgg היא אפשרות מתאימה להקמת אתרים חברתיים. elgg היא תוכנת קוד-פתוח המאפשרת לבנות רשתות חברתיות עם שיתוף תמונות, יצירת קבוצות, תקשורת פרטית בין משתמשים והקמת פורומים.

 

רם-און אגמון הקים בעבר רשת חברתית מבוססת Elgg. האתר שהקים אגמון היה uti,רשת ששימשה לתקשורת בין פעילים חברתיים, ונסגרה לאחרונה. "המשתמשים הצביעו ברגליים, והאתר לא שימש חלופה לפייסבוק. בסופו של דבר, אנשים מעדיפים את הממשק המוכר ולהישאר בו". היתרון של elgg, אותו מציין אגמון, הוא היכולת ליצור מערכת סגורה ומאובטחת, כשניתן ליצור הגנה מעיניים זרות, כדוגמא אתרים חברתיים לכיתות בבתי-ספר ולילדים וכך להגן עליהם.



 

תגובות

1. אנונימי | 27 מאי 2015

יש משהו חינמי?

חוץ מ-ELGG, יש משהו שהוא חינמי, קוד-פתוח או רק אינטרנטי?
(עדיף אינטרנטי, כלומר משהו כמו Wix.com שאינו דורש הורדה/התקנה של תוכנה).
ועוד משהו: אפשר לעשות משהו בסגנון "רשת חברתית" ב-Wix?


2. מומחה | 1 ספטמבר 2013

שכחתם את Jomsocial בג'ומלה שהיא פלטפורמה הרבה יותר טובה מbbpress או social engine


3. שרון | 1 ספטמבר 2013

רשתות פנים ארגוניות עבור ארגונים חברתיים

הכוח האמיתי של הרשתות הללו הוא ביכולת לארגן את הקהילה סביב מקום מרכזי אחד - אפקט שנותן הרבה כוח בייחוד לארגונים חברתיים!


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.