11 מרץ 2015 | אלון מידן
מצמצמות פערים, לאט אבל בטוח

כולם מדברים על פערי השכר בין נשים וגברים, אבל מה עם פערי המימון? על ה(א)נשים שיובילו את הדרך לשוויון הזדמנויות גם בעולם היזמות - בכתבה

השבוע חל יום האישה הבינלאומי. לצד שלל סטטיסטיקות מחמיאות על גידול במספר הנשים במשרות בכירות, צמצום בפערי השכר, שילוב בפוליטיקה ועוד, עדיין נראה בבירור כי יש עוד לאן לשאוף, ואספקטים רבים של חיי העבודה המודרניים עדיין מוטים לטובת הגברים. אבל מה עם עולם היזמות? ככלל, רוב הסיפורים עסקו במקומות עבודה "מסורתיים" יותר, אלה שמבטיחים קריירה ארוכת שנים. אולם הפער הפיננסי בעולם היזמות נשאר עלום – והגיע הזמן לחשוף אותו.

 

לכאורה, יזמות היא המקום שבו לנשים יהיה את הסיכוי הגדול ביותר להיות שוות ערך (כספי) לגברים. הרי כל מה שצריך זה רעיון טוב, רוח לחימה וקצת עקשנות, והופ! את מליונרית. אז זהו, שלא ממש. מסתבר כי למשוואה של הצלחה ביזמות נכנסים משתנים מגדריים משמעותיים למדי.

 

נתחיל בקצת סטטיסטיקה. בארה"ב, נשים מקימות עסקים בקצב הגדול בחמישים אחוז מהממוצע הלאומי. למרות זאת, עסקים שנפתחו על ידי נשים זוכים רק לעשרים וחמישה אחוזים מהשקעות אנג'לים במדינה. באופן מטריד אפילו יותר, חברות עם מנכ"ל אישה זוכות לשלושה אחוזים בלבד מההשקעות של קרנות הון הסיכון! בישראל, נסו לחשוב על סטארטאפ שהיה בחדשות לאחרונה, אחרי אקזיט גדול או פיתוח משמעותי. האם השמות שעולים לכם לראש הם של גברים או נשים?

 

לפער המשמעותי הקיים במימון ישנן כמה סיבות. ראשית, בניגוד למספר הנשים הגבוה במונחים של פתיחת עסקים ויזמות, מספר הנשים העוסקות במימון קטן מאוד. ברשימת האנג'לים האמריקאית, רק 22 אחוז הן נשים, ובנוסף הן מהוות רק 6 אחוזים מהשותפים בקרנון הון סיכון. עם כאלה מספרים, ברור כי המימון הוא "משחק של גברים", וככזה יתעדף יזמים גברים על פני נשים. הסיבה היא פסיכולוגית – ככלל, בני אדם נוטים להעדיף להתרועע עם אנשים הדומים להם, והנטייה הזו רק גוברת כשכסף מעורב.

 

חלק מכם בוודאי חושבים עכשיו "אז מה אם משקיעים בגברים יותר? רוב הסטארטאפים המצליחים מובלים על ידי גברים, זה הגיוני." ובכן, טעות בידיכם. מחקרים שונים הוכיחו כי ככל שצוות המיזם כולל יותר נשים, הסיכויים להצלחתו גוברים. מהצד השני של המטבע, ככל שקרן הון סיכון תומכת ביותר יוזמות נשיות, גדל הסיכוי שהיא תראה רווחים על ההשקעות שלה.

 

הסיבה לנתונים המחמיאים היא שנשים יוזמות בתחומים שגברים כמעט ולא מגיעים אליהם.  בעוד שיזמות גברית מתמקדת בתחומי ההייטק, מד-טק, פיננסים וכדומה, נשים יזמות עוסקות בנוסף בתחומי הפרסום, חינוך, אופנה, ריטייל ועוד. הצרה היא, שתחומים אלה זוכים להשקעות פחותות במידה ניכרת לעומת תחומי ההייטק.

 

אז איך משנים את התמונה? כמו בכל מהפכה מוצלחת, השינוי מגיע מלמטה ומבפנים. לאחרונה החלו להופיע בשוק חברות המתמחות בסיוע לנשים יזמיות, קרנון הון סיכון שהוקמו על ידי נשים למען נשים, ומרכזי יזמות נשית. התקווה שהיא שככל שיותר נשים ייכנסו לתחומים שונים ביזמות, כך יגיעו יותר נשים לעמדות מפתח בקרנון הון סיכון או כאנג'ליות ויווצר מעגל מימון נשי, שלבסוף ימשוך לתוכו גם את הצד הגברי של המשוואה.

 

האם השוויון המיוחל בין המינים יגיע גם לתחומי המימון? בדומה לשאר התחומים בחיים, ניתן לשער בבטחה שכן. אולם הדרך לשם עוד ארוכה, ועל קהילת היזמות כולה להיות מיודעת לפער הקיים, ולעבוד יחד כדי לצמצם אותו.

 

רוצים לשמוע עוד על החידושים והטרנדים האחרונים בתחום המימון ובכלל? יום החדשנות של אוניברסיטת תל אביב ב-10.5.15 ירכז את מיטב המוחות והמומחים מהעולם, יחד עם תערוכת סטארטאפים חדשניים! לפרטים

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.